סיכום שנה: 10 הרגעים הגדולים של 2010

מערכת אנשים ומחשבים ליקטה, התלבטה ובחרה את עשרת האירועים הגדולים בענף ה-IT העולמי והמקומי ● ההתבטאויות, הפרויקטים והדברים הטובים שקרו בשנה החולפת

1. אחסון בירוק זית

EMC ונט-אפ (NetApp) זכו במכרז אחסון ענק של צה"ל בהיקף 400 מיליון דולרים. EMC זכתה במכרז בהיקף 300 מיליון דולרים. המכרז נועד לצורך אספקת מערכות אחסון בסביבת SAN, רכיבי חומרה ותוכנות לניהול האחסון עבור הצבא וגורמי ביטחון נוספים. עוד כולל המכרז אספקת מערכות גיבוי ומערכות דה-דופליקציה. בשל הזכיה של EMC יעבור הגיבוי בצבא באופן הדרגתי מגיבוי קלטות לגיבוי מבוסס דיסקים. על המכרז התמודדו גם יבמ (IBM) והיטאצ'י דטה סיסטמס (HDS), שהפסידו בו. במכרז נוסף בתחום, לאחסון אחוד בסביבת NAS, זכתה נט-אפ בפרויקט בהיקף 100 מיליון דולרים.

2. משקיעים בסלולר ובאינטרנט

בנק לאומי השקיע השנה כ-100 מיליון שקלים בפיתוח, הטמעה, והחדרת מוצרים בנקאיים חדשים במסלול האינטרנט והסלולר, במסגרת פרויקט לאומי דיגיטל. הבנק רוצה לגייס אלפי לקוחות חדשים, שעובדים עם בנקים אחרים, באמצעות שורה של הטבות ופעולות בערוץ הדיגיטלי, שיעניקו להם החזר כספי חודשי, ויניבו להם חיסכון ישיר בתשלום עמלות.

3. אביר המלחמה בענקיות התקשורת

שר התקשורת, משה כחלון, הוביל השנה שורת רגולציות לטובת האזרחים: הוא הוריד את דמי הקישוריות; נתן רישיונות למפעילי סלולר וירטואליים; והקל על כניסת מפעילי סלולר פיסיים, באמצעות נדידה פנים ארצית. עוד העניק השר כחלון לחברת החשמל רישיון להנחת סיבים אופטיים חדשים, כתחרות לבזק ולהוט באינטרנט המהיר. בין אינסוף הנושאים לטובת הצרכנים שכחלון פעל לקידומם, נציין לדוגמה את העובדה שהוא חייב את חברות התקשורת והכבלים לשקיפות בחשבוניות  לצרכנים.

4. IT ממשלתי

במסגרת אישור תקציב המדינה, נתנה הכנסת אתמול (ד') גם אישור תקציבי לשני פרויקטי מיחשוב מרכזיים שהממשלה מובילה: מרכב"ה וממשל זמין. פרויקט מרכב"ה תוקצב לשנה הבאה בכ-70 מיליון שקלים, והתקציב מיועד לסגירת הפערים ויישום הפרויקט בכ-13 יחידות הממשלה שבהן הוא לא הושלם עד היום. תקציב פרויקט ממשל זמין גדל ב-10% ויעמוד גם כן על 70 מיליון שקלים, ללא תחזוקה. הגידול בתקציב נובע, בין השאר, מהרצון לבצע מספר פרויקטים חדשים כגון פרויקט הגורם המאשר, שנועד להשתלב בפרויקט תעודות הזהות החכמות של משרד הפנים. גם תקציב זה עשוי לגדול ככול שהפרויקט יתקדם.

5. זה כן לפלאפון (הממשלתי)

באוקטובר זכתה פלאפון במכרז לאספקת שירותי סלולר למשרדי הממשלה, בהיקף 900 מיליון שקלים. ההתקשרות של הממשלה עם פלאפון, שגברה על סלקום, היא למשך חמש השנים הקרובות. התעריפים שנקבעו במכרז הם 7.1 אגורות לדקת שיחה, 10.9 אגורות למשלוח מסרון ודמי שימוש חודשיים למנוי של 32 שקלים.

6. ביטחון מאובטח

בחודש מאי פורסם, כי משרד הביטחון, רשות חירום לאומית (רח"ל) וצה"ל, סיימו את שלב האישור הראשוני להתנעת פרויקט לפיתוח מערכת שו"ב לאומית. מטרת המערכת, שהמפרט הטכני שלה טרם סוכם, היא להחליף את רוב מערכות השו"ב הקיימות בגופי ההצלה והחירום השונים – פיקוד העורף, משטרת ישראל, מגן דוד אדום, מכבי אש, ועוד. המערכת, שעלותה תסתכם במאות מיליוני שקלים, צפויה לעלות לאוויר ב-2012. היא תתממשק עם מערכות השו"ב המצויות במאות הרשויות המקומיות בארץ. המערכת היא אחת הנגזרות של מימוש דו"ח ועדת וינוגרד להפקת לקחים ממלחמת לבנון השניה. כזכור, הוועדה קבעה שאין תיאום בין גופי ההצלה והחירום השונים.

7. פה גדול

לארי אליסון, מנכ"ל ומייסד אורקל (Oracle), לא סגר את פיו גם השנה. בדצמבר אמר, כי "השרתים של HP איטיים כמו צב, יקרים וחסרי תוכנה", וכינה את Superdome, אשכול השרתים של HP, כ-"TurtleDome" – משחק מילים שמשמעו "צב טיפש". כמה שבועות לפני כן, כשהציגה החברה את שרתי הסולאריס (Solaris) בעלי מעבדי 16 ליבות, השווה אליסון את אורקל לצ'יטה, את יבמ לסוס מרוץ ואת HP לצב.

ההשתלחויות של אליסון ב-HP החלו עם פיטוריו של חברו למשחקי הטניס, מארק הארד, מתפקיד מנכ"ל החברה. אליסון שיגר אז מכתב נזעם למערכת הניו-יורק טיימס (New York Times), ובו מחה, בסגנונו הצבעוני המיוחד, על החלטת מועצת המנהלים של HP. "היא קיבלה את ההחלטה הגרועה ביותר בנוגע לכוח אדם מאז שהאידיוטים ממועצת המנהלים של אפל (Apple) פיטרו את סטיב ג'ובס, לפני שנים רבות", כתב. "החלטה זו כמעט שהובילה לחיסולה של אפל, וזה היה קורה אלמלא שב ג'ובס להציל אותם".

כשמונה ליאו אפותקר לתפקיד מנכ"ל HP, הגיב אליסון, כי הוא "נותר בלא מילים". לאחר שהתאושש מהבשורה, אמר מנכ"ל אורקל, כי "ל-HP היו כמה מועמדים פנימיים טובים לתפקיד. במקום זאת, הם בחרו לקחת בחור שפוטר באחרונה כיוון שהוא עשה עבודה כל כך גרועה בסאפ (SAP)". לדבריו, לחברי הנהלת HP "אין הרבה מניות של החברה, אז אין להם הרבה מה להפסיד. אבל העובדים, הלקוחות, השותפים העסקיים ובעלי המניות – כל אלה יסבלו מהמינוי. הנהלת HP צריכה להתפטר מייד, השיגעון חייב להיפסק".

8. פיצוי כואב

בנובמבר שם בית המשפט קץ לסאגה משפטית ארוכה, שהתנהלה בין סאפ לאורקל וקבע כי על סאפ לשלם ליריבתה פיצויים בסך 1.3 מיליארד דולרים. זאת, לאחר שסאפ הודתה בגניבת פרטי לקוחות וקניין רוחני מאורקל. אלא שלחברה של לארי אליסון זה לא מספיק. ענקית ה-IT האמריקנית פנתה לפני שבועיים לבית המשפט בדרישה שיריבתה הגרמנית תשלם לה 211 מיליון דולרים נוספים. אם תיענה דרישת החברה, יעמוד הסכום הכולל של הפיצויים שתקבל מסאפ על 63 מיליארד דולרים, שכן סאפ כבר שילמה המחאת מקדמה על סך 120 מיליון דולרים, לאחר שהודתה ב-"שגיאה" שנעשתה, לדבריה.

9. העתיד של ה-IT הוא בילדים

אחרי "אופק חדש" למורי בתי הספר היסודיים, יש "עוז לתמורה" למורי התיכונים. גדעון סער – שר החינוך, רן ארז – יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים ונציגי האוצר, חתמו אתמול (ד') במשרד החינוך על מתווה הרפורמה החדש, "עוז לתמורה". על פי הרפורמה, שכר המורים יגדל בכ-50%, בנוסף לתוספת בגין שחיקת שכר. המורים בתמורה יעברו לשבוע עבודה של 40 שעות, במקום 24 שעות כיום ומורים מצטיינים יקבלו גמול כספי.

10. ויקיליקס

כל מילה מיותרת. כמה מבוכה שחייל פשוט אחד יכול, עם התקן נייד אחד, לגרום למחלקת המדינה של מעצמת העל היחידה בעולם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים