איטליה קונסת את אפל במיליונים – עקב ניצול כוחה ב-App Store

הרגולטור האיטלקי קבע כי ענקית הטכנולוגיה פגעה במפתחים וקידמה את עסקיה על חשבון התחרות ● המהלך הוא רק חלק מגל של לחצים רגולטוריים כבדים שסופגת ענקית הטק האמריקנית ברחבי אירופה

נקנסה במיליונים רבים באיטליה בגלל הפרת הגבלים עסקיים. אפל.

רשות התחרות האיטלקית, ה-AGCM, הטילה על חברת אפל (Apple) קנס משמעותי בסך של כ-115.53 מיליון דולר (או 98,635,416.67 יורו), לאחר שחקירה ממושכת העלתה כי החברה ניצלה לרעה את מעמדה בשוק הפצת האפליקציות.

החקירה, שהתנהלה בשיתוף פעולה עם הנציבות האירופית ורשויות נוספות, התמקדה במדיניות ה-App Tracking Transparency (ר"ת ATT) שענקית הטק האמריקנית הציגה בשנת 2021.

בהודעתה הרשמית מסרה ה-AGCM כי "המדיניות קובעת כללי פרטיות המוטלים על מפתחי צד שלישי", בעוד שאפל עצמה נהנית מיתרון בשוק שבו היא מחזיקה ב-"עמדה של שליטה מוחלטת (Super-dominant) באמצעות ה-App Store". הרגולטור קבע כי הדרישה ממפתחים חיצוניים להשתמש בחלון הקופץ של אפל כדי לקבל הסכמה למעקב פרסומי אינה עומדת בתנאי החקיקה באיטליה, ובפועל מאלצת את המפתחים לבצע "בקשת הסכמה כפולה" עבור אותה מטרה, דבר המוגדר כבלתי מידתי ופוגע במודל העסקי של המפתחים והמפרסמים. לפי ה-AGCM, תנאי המדיניות "הוטלו באופן חד-צדדי ופוגעים באינטרסים של השותפים המסחריים של אפל".

למעשה איטליה מאשימה במקרה זה את אפל בהחלת מדיניות מחמירה יותר כלפי מפתחים חיצוניים מאשר כלפי שירותיה שלה, והדבר, כך נטען, מעניק לה יתרון לא הוגן. יצוין כי מבקרים רבים טוענים גם ש-אפל משתמשת במערכת גם כדי לקדם את שירותי הפרסום שלה תוך הגבלת מתחרים.

בגדול, ניתן לדמות את התנהלותה של אפל לבעלת קניון ענק. ככזו היא קובעת כי כל בעלי החנויות במרכז הקניות מחוייבים לבקש מלקוחותיהם לפני שהם יכולים להיכנס ולרכוש את מרכולתם,  אישור כניסה מיוחד ומרתיע – ולא סתם אלא פעמיים כל זאת בזמן שבעלים עצמה מכניסה את הלקוחות שלה לחנויותיה דרך דלת אחורית פתוחה לרווחה.

ההסתבכות הרגולטורית של אפל באיטליה.

ההסתבכות הרגולטורית של אפל באיטליה. צילום: NotebookML

אירופה לא מקלה על אפל לשלוט בתחומה

ההסתבכות באיטליה אינה אירוע מבודד, אלא חלק משרשרת של צעדים רגולטוריים נגד החברה ביבשת אירופה – מוקדם יותר השנה הטילה רשות התחרות הצרפתית קנס של 150 מיליון יורו על אפל בגין אותה מדיניות פרטיות, וגם הרשות הרגולטורית הגרמנית הצביעה על ליקויים דומים בממצאי ביניים מחקירתה אותם פרסמה.

במישור האירופי הרחב יותר, אפל הגישה לאחרונה ערעור על קנס ענק בסך כ-586 מיליון דולר (500 מיליון יורו) שהטיל עליה האיחוד האירופי בגין הגבלת מפתחים מלחשוף בפני לקוחות הצעות מחיר חלופיות מחוץ לחנות האפליקציות. בנוסף, אפל ומטא (Meta) נמצאות בשלבים סופיים של משא ומתן מול הרגולטורים באירופה לשינוי פרקטיקות עסקיות, בעקבות קנס משותף של כ-772 מיליון דולר (700 מיליון יורו) שהוטל עליהן באפריל בגין הפרת חוק השווקים הדיגיטליים (DMA).

על הכוונת העתידית של הרגולטורים נמצאים כעת שירותי Apple Ads ו-Apple Maps, לאחר ש-אפל אישרה כי הם עומדים ברף הפעילות המוגדר בחוק ה-DMA. צעד זה עשוי להוביל להכרזה על שירותים אלו כעל שירותים "שומרי סף" – מה שיטיל על אפל מחויבויות מחמירות עוד יותר לעידוד התחרות בשירותיה אלו.

למרות הלחץ הגובר, אפל טרם מסרה תגובה רשמית לממצאים האחרונים באיטליה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים