דיסני נקנסת ב-10 מיליון דולר: אספה נתוני ילדים מיוטיוב
ענקית הבידור דיסני תשלם 10 מיליון דולר לרשות הסחר הפדרלית בארה"ב לנוכח איסוף נתוני ילדים ללא הסכמת הוריהם דרך סרטוני יוטיוב שיועדו לקטנטנים, אך לא סומנו ככאלה
דיסני (Disney) – החברה הענקית שהיא שם דבר בכל הקשור בתוכן לילדים – עמדה באחרונה בפני חקירה של רשות הסחר הפדרלית, ה-FTC, בגין חשדות לאי עמידה בחוקי פרטיות ילדים של ארה"ב. על פי הדיווחים, החקירה החלה אחרי שנחשף כי החברה אספה ועשתה שימוש בנתונים אישיים של ילדים מתחת לגיל 13 באמצעות סרטוני יוטיוב. כעת נודע כי עקב החקירה, ועוד לפני שזו הבשילה לכדי תביעה, דיסני הסכימה לשלם קנס של 10 מיליון דולר ליישוב הפרשה.
החשדות התייחסו אל יותר מ-1,000 סרטונים שהעלתה דיסני מאז 2020 לערוצי היוטיוב השונים שלה, כולל אלו של פיקסאר ואולפני האנימציה של דיסני. סרטונים אלה כוונו לקהל הצעיר, אלא ש-דיסני -מטעמיה שלה, לכאורה – לא סימנה אותם כ"מיועדים לילדים" (Made for Kids). אי הסימון הזה הוא שאפשר, לא רק לדיסני, לאסוף נתונים מילדים מתחת לגיל 13, וכן אפשר לפרסומות ממוקדות להגיע לקהל הצעיר, פעולה המנוגדת לחוקי פרטיות ילדים, ובפרט לחוק הגנת הפרטיות המקוונת של ילדים (COPPA). על פי הדיווחים, בין התכנים שעליהם מדובר נכללו סרטונים מתוך "לשבור את הקרח", "צעצוע של סיפור", "קוקו", "פלונטר", "משפחת סופר-על", "הקול בראש" ו"אנקאנטו", שכללו בין היתר שירי קריוקי ושעות סיפור.
ה-FTC ציינה בהודעתה הרשמית כי "החברה אפשרה איסוף נתונים אישיים מילדים שצפו בסרטונים המיועדים לילדים ביוטיוב, מבלי להודיע להורים או לקבל את הסכמתם כנדרש על פי חוק COPPA". התברר כי דיסני סימנה את קטגוריות הווידאו ברמת הערוץ במקום עבור כל סרטון בנפרד, מה שהוביל למקרים בהם תוכן שיועד לילדים הועלה לערוצים שסומנו כ"לא מיועדים לילדים", ובכך נמנעה עמידה שלה בתנאי החוק הקיימים.
מה שמפתיע הוא שה-FTC הזהירה את דיסני בנושא כבר באמצע 2020, אך החברה, לפי הרגולטור, "לא שינתה את מדיניותה לסמן סרטונים ברמת הערוץ והמשיכה להיכשל בסימון סרטונים בודדים כ'מיועדים לילדים' כראוי". למעשה, ביוני 2020, יוטיוב עצמה זיהתה כ-300 סרטונים שהועלו על ידי דיסני ולא סומנו כראוי, ושינתה את התוויות. פלטפורמות ההזרמות שבבעלות גוגל, כך דווח, אף המשיכה לעדכן את התוויות בעצמה במשך שנתיים נוספת, עקב בעיות הסימון המתמשכות.
Disney to pay $10 million to settle FTC allegations the company enabled the unlawful collection of children’s personal data: https://t.co/boaYG3zulH /1
— FTC (@FTC) September 2, 2025
טכנולוגיית אימות גיל – עתידה לשמור על הילדים אונליין
יו"ר רשות הסחר הפדרלית, אנדרו פרגוסון, הדגיש כי "ההוראה שלנו מענישה את ניצול האמון של ההורים על ידי דיסני, ודרך תוכנית סקירת וידיאו מחייבת, מפנה מקום לעתיד של הגנה על ילדים באינטרנט – טכנולוגיית אימות גיל". הוא הוסיף כי "מקרה זה מדגיש את מחויבות ה-FTC לאכוף את חוק COPPA, שנחקק על ידי הקונגרס כדי להבטיח שההורים, ולא חברות כמו דיסני, יקבלו החלטות לגבי איסוף ושימוש במידע האישי של ילדיהם באינטרנט".
בהודעתה בנדון הדגישה דיסני את מחויבותה לפרטיות וציינה כי "תמיכה ברווחתם ובטיחותם של ילדים ומשפחות עומדת בלב פעילותנו". דובר החברה הבהיר כי ההסדר חל רק על תוכן המופץ ביוטיוב, ולא על הפלטפורמות שבבעלותה ומופעלות על ידה. עוד הוסיף הדובר כי "לדיסני מסורת ארוכה של אימוץ הסטנדרטים הגבוהים ביותר בעמידה בחוקי פרטיות ילדים, ואנו נשארים מחוייבים להשקיע בכלים הנדרשים כדי להמשיך להיות מובילים בתחום זה".
כחלק מההסדר, דיסני הסכימה לציית לחוק COPPA, מה שאומר שהחברה תצטרך לקבל את הסכמת ההורים לפני איסוף ושימוש בנתונים אישיים של ילדים מתחת לגיל 13.
בנוסף, דיסני תידרש מעתה לתחזק "תוכנית לייעוד קהל" (Audience Designation Program) כדי לסווג את סרטוניה כראוי.
למעשה פלטפורמת יוטיוב החלה בחודש שעבר להשיק בארצות הברית טכנולוגיה חדשנית מבוססת AI. מטרת הטכנולוגיה היא להעריך את גיל המשתמשים באופן אוטונומי, מבלי להסתמך על הגיל שהזין המתשמש בההרשמה. המהלך אמור לאפשר ליוטיוב לזהות ילדים ובני נוער ולהתאים עבורם את התכנים המוצגים. המערכת החדשה תודיע למשתמשים אם היא מעריכה שגילם מתחת ל-18, ותציע אפשרויות לאימות גילם במקרה של זיהוי שגוי, בין היתר באמצעות כרטיס אשראי, תעודת זהות רשמית או תמונת סלפי. המהלך הוא חלק מגל רחב יותר של ביקורת ממשלתית בארה"ב וחקיקה שמטרתה להגן על קטינים במרחב הדיגיטלי.
יצוין כי המקרה הזה מגיע בעקבות קנס של 170 מיליון דולר שהוטל על יוטיוב עצמה בשנת 2019, אשר דרש לראשונה מפלטפורמות ויוצרים לסמן תוכן המיועד לילדים.
הקנס של דיסני, כך דווח, יכול לפתוח את הדלת לדרישה לתשלומים דומים מחברות בידור גדולות אחרות שאולי גם כן נכשלו בייעוד ספציפי של תוכניהן כ"מיועדים לילדים".











תגובות
(0)