"אחת המטרות במעבר לענן הייתה שדרוג טכנולוגי"
"וזאת במקביל לחיסכון בעלויות והקטנת הצורך בתחזוקה", כך סיפר רונן קנובליך, סמנכ"ל מערכות מידע במכון התקנים הישראלי, לבאי כנס Data Centers & Cloud 2025 של אנשים ומחשבים, אשר נערך באחרונה

"מאז 2017 אנחנו בתחרות של גוף ציבורי מול מעבדות פרטיות, עם לא מעט מגבלות שיש על גופים ציבוריים, וזה הוביל לאתגרים, בעיקר בהיבט של השירות ללקוח. כל מה שפיתחנו והשקנו ללקוחות פרטיים, גרם לנו להבין שאנחנו צריכים לעבור לענן", כך סיפר רונן קנובליך, סמנכ"ל מערכות מידע במכון התקנים הישראלי בשבוע שעבר בכנס Data Centers & Cloud 2025.
הוא המשיך ותיאר: "זה קרה במקביל לכמה רפורמות שעברנו – כולל זו שאומרת שמה שטוב באירופה טוב גם לישראל, ומספיקה הצהרה שעומדים בתקן האירופי כדי לקבל אישור. אחת המטרות במעבר לענן הייתה שדרוג טכנולוגי, וזאת במקביל לחיסכון בעלויות והקטנת הצורך בתחזוקה. הענן גם אפשר לנו לשדרג את אבטח המידע ואת הגיבוי, להקטין את הסיכוי לאובדן נתונים, וגם מאפשר לנו לתפעל יותר דאטה סנטרים עם סניפים בדרום ובצפון כדי לתת מענה טובה יותר ללקוח".

אילן אלתר, מנכ"ל אלתרנט. צילום: ניב קנטור
"מה שקורה בפועל זה לא לעניין"
משתתף אחר בכנס שנערך באולמי לאגו, כמו בכל שנה בהפקת אנשים ומחשבים, היה אילן אלתר, מנכ"ל אלתרנט, שהזכיר שבחלקים גדולים של המגזר העסקי והרשויות המוניציפליות קצת קשה למצוא דאטה סנטרים, אם בכלל. "ברוב המפעלים בישראל, וכמעט ב-100% מהרשויות המקומיות", ציין אלתר, "בקושי מכירים את צמד המילים מנהל מערכות מידע – אז מה קורה בשטח שלהם? במגזר המוניציפלי אם מחפשים שטח רצפה זה שטח יקר מאוד, ואם מחפשים מומחים טכנולוגיים – קשה למצוא במשכורות שאפשר לשלם. גם ב-SMB, גם אם מוצאים, להפעיל 24 שעות ביממה זה אומר תקציב ענק, והתחום הזה לא מסוגל לעמוד בזה. מה שקורה בפועל זה לא לעניין: בארגונים כאלה יש תהליך שפשוט זורקים הכל לענן ולא תמיד בהבנה ובאבחנה מלאה. לוקחים את ה-ERP מעבירים לענן את ה-CRM, מערכות צד שלישי, כל מערכת-שהיא מעבירים לענן. וזהו, אומרים פתרנו את הבעיה. אבל בפועל מה שרואה הוא שמגלים לפתע שמשתמשים בעשרות עננים, וכל דבר במקום אחר, והארגונים הקטנים הללו מוצאים את עצמם מבוזרים בצורה שכבר אי אפשר לעקוב אחריה", הוא סיפר.

נתן הוכמן, מנהל טכנולוגיה ראשי במפעיל. צילום: ניב קנטור
הדפסה בענן בתוספת גישת אפס אמון
נתן הוכמן, מנהל טכנולוגיה ראשי במפעיל, סיפר גם הוא בכנס: " יש לנו ניסיון רב שנים של יישום מערכות הדפסה בענן, כאשר אנחנו מיישמים אותן ב-AWS או ב-Entra ID ואנו תומכים בריבוי מערכות, וגם מספקים מענה לדרישות מיוחדות, כמו שליחת הדפסות החוצה מהסביבה המאובטחת למדפסות ביתיות בחדרי עבודה ברחבי העולם, וגם בשימוש במדפסות ציבוריות – וגם הפוך: דרך הענן למשוך עבודה ואז לשלוח למדפסת המקומית. אנחנו מיישמים הכל תוך שימוש בטכנולוגיית אפס אמון, מהמערכות של הלקוח אל הענן, ואי אפשר לגשת הפוך. מעבר לנושא של ניהול הדפסה, מיישמים גם יישומי AI מהרגע של ההגנה ועד להדפסה, כולל שימוש במנהלי התקנים מיוחדים, כולל שילוב של OCR עם תמיכה מצוינת בעברית ושמירה של המסמכים בתצורות שונים".

רומן קילפין, מהנדס מערכות באריסטה ישראל. צילום: ניב קנטור
"כל מתג שני כמעט הוא שלנו בדאטה סנטרים ל-AI"
רומן קילפין, מהנדס מערכות באריסטה ישראל, דיבר על רשתות AI בדאטה סנטר העתידי.
"אנו מייצרים נתבים ומתגים, ואנו החברה הגדולה ביותר בעולם של מתגים לחדרי שרתים. בקצב הגבוה שנדרש עבור יישומי AI, אנחנו תופסים למעלה מ-43% מנתח השוק. כלומר, כל מתג שני כמעט הוא שלנו בדאטה סנטרים ל-AI".
עוד לדבריו, "בדאטה סנטר מסורתי הקצבים הם בממוצע עד 100G ואילו ב-AI זה כבר 400/800G ובדור הבא כבר נגיע עד 1.6T. אנו מציעים מכונות בכל גודל, עד גודל של ארון שלם שיכול לספק 576 פורטים, ויש גם פתרונות של מתגים וירטואליים ועוד. אנחנו גם מספקים פתרון בשם Cloud Vision, שיכול לבחון את השימוש ב-AI בכל ג'וב שרץ, ויכולים לראות את זה גם בטופולוגיה. אריסטה מאפשרת לבנות פתרון אגנוסטי לחלוטין מבחינת מעבדים ושבבים גרפיים, כדי לספק את הביצועים הגבוהים ביותר וגם בקנה המידה הכי גדול בעולם", הוא סיכם.

שמעון פליקוביץ, מנהל מחלקת דאטה במתף, מקבוצת הבינלאומי. צילום: ניב קנטור
אגם הנתונים מניע את הדיגיטל בבנק
שמעון פליקוביץ, מנהל מחלקת דאטה במתף, מקבוצת הבינלאומי, סיפר איך אגם הנתונים מניע את הדיגיטל בבנק. "המחלקה הזו לוקחת את הדאטה שהבנק מייצר ואורזת אותו לפתרון עסקי, שמאפשר לבנק להפיק ערך, ויש לה הרבה מאוד תחומי פעילות ואחראיות. יש תשתית דאטה כדי לקיים בינה עסקית בייצור עצמי, מדו"חות ועד לוחות מחוונים, וגם להכנת תשתית ל-ML ו-AI".
הוא הוסיף כי "רצינו לנתח את מסע המשתמש בדיגיטל, כולל העברה של פלטפורמת ביג דאטה, שהייתה מסורבלת מדי בהתקנה מקומית, במטרה להפיק תובנות אמיתיות. ולכן הבנו שצריך להתקדם בתהליך ענני – ולנהל דאטה עסקי בדיגיטל עבור בנק זה אירוע מאוד מורכב, ובעקבות הבדיקות שלנו בחרנו בסנופלייק (Snowflake). כל הדאטה של מסע הלקוח מנוהל בפלטפורמה הזו, כך שהיעד המרכזי שלנו הושג. יש הרבה תוכניות לעתיד".
איזה חיסכון רק מייקר! אמנם טכנולוגיה אבל מחיר יקר