מקורות: גוגל מנתקת קשרים עם Scale AI – עקב העסקה עם מטא

עסקת הענק של מטא, אשר הפכה לבעלת 49% ממניות Scale AI, המובילה בתחום תיוג הנתונים לבינה המלאכותית, עוררה דאגה עמוקה בגוגל מפני ניגוד עניינים - תופעה רווחת כיום בתעשיית ה-AI הלוהטת

עסקת Scale AI-מטא הבהילה אותה. גוגל.

השקעת הענק של מטא בחברת הסטארט-אפ Scale AI – המתמחה בתיוג נתונים לבינה מלאכותית – שעליה דיווחו ביום ה' האחרון, מייצרת גלי-הדף בתעשיית הטכנולוגיה. גוגל, מי שנחשבה ללקוחה המרכזית והמשפיעה ביותר של Scale AI, לפי חמישה מקורות יודעי דבר שדיברו עם רויטרס, מתכננת לסיים את קשריה עם Scale AI כעת. המהלך המסוים נחשב כמאותת על הסלמה בתחרות, כמו גם באסטרטגיות, שמנהלות ביניהן ענקיות הטק בחזית הבינה המלאכותית הלוהטת.

תיוג נתונים הוא למעשה מיון הדאטה וסימונו (כמו למשל לציין על תמונות שהן כוללות 'חתול' או 'כלב') כדי לאמן מודלי AI. מדובר בשירות חיוני על מנת שהבינה המלאכותית תלמד דפוסים ומושגים. גוגל הסתמכה, כידוע, במשך שנים על שירותי תיוג הנתונים האיכותיים של Scale AI. שירותים אלו שימשו את החברה ממאונטין וויו לצורך פיתוח מודלי הבינה המלאכותית המתקדמים שלה, כולל המודל המביל ג'מיני (Gemini), ושילובם בשירותי Google Search ו-Google Cloud AI. כעת, דיווחים מהימנים מצביעים על כך שגוגל מתכננת לנתק את קשריה עם הסטארט-אפ מסן פרנסיסקו לחלוטין.

גוגל תכננה להשקיע השנה 200 מיליון דולר ב-Scale AI, לאחר שכבר השקיעה בה כ-150 מיליון דולר אשתקד. אבל נראה שההשקעה הנוספת הזו לא תצא אל הפועל, וזאת אחרי ש-Scale AI הודיעה על שיתוף פעולה משמעותי חדש שרקמה עם היריבה הטכנולוגית של גוגל – מטא. כפי שדיווחנו, ענקית המדיה החברתית ממנלו פארק רכשה נתח של 49% ב-Scale AI, בעסקה שהעמידה את שוויה של Scale AI על 29 מיליארד דולר.

למה גוגל מפנה את הגב ל-Scale AI ומהן השלכות ההתפתחויות החדשות?

אז מדוע בעצם גוגל ממהרת להפנות את גבה ל-Scale AI? המהלך הזה נובע, כך על פי הדיווחים בעולם, מחשש לניגוד עניינים פוטנציאלי, להפרת פרטיות נתונים ולחשיפת מידע רגיש ישירות למתחרה מובילה של גוגל.

השליטה הגוברת של מטא ב-Scale AI מעלה תהיה האם החברה המושקעת יכולה לשמור על ניטרליות מוחלטת בעת מתן שירותים למתחרות של החברה שמוביל מארק צוקרברג.

ולא רק את גוגל מרתיע החשש המסוים – גם מיקרוסופט, כך דווח, בוחנת מחדש את יחסיה עם Scale AI, ואילו OpenAI, שלפי הדיווחים קיבלה החלטה דומה לפני חודשים, הודיעה כי היא עדיין עובדת עם Scale AI כאחד מספקים רבים, ולא כשותף מרכזי.

מנגד, Scale AI מתעקשת שהיא נותרת חברה עצמאית למרות השקעתה של מטא. דובר החברה מסר כי "העסקים של Scale נשארים חזקים וימשיכו לפעול באופן עצמאי". עוד הדגישו בחברה שהיא מחויבת לשמור על נתוני הלקוחות שלה – בכל השותפויות. עם זאת אנליסטים הביעו חששות כי תפישת התעשייה את המצב יכולה להיות חשובה לא פחות, ולפיך החשש הרווח מהטיה לטובת מי שיש איתה שותפות משמעותיות – עלול להרחיק לקוחות.

ורק כדי להבהיר עד כמה משמעותית השותפות עם מטא – כחלק מעסקה זו נודע כי מנכ"ל Scale AI, אלכסנדר וואנג, הצטרף לשורות מטא, כדי להוביל את מאמצי החברה לפתח מה שהם מכנים "בינת-על" (Superintelligence) – וכעת יש לו תפקיד כפול, שמעלה שאלות נוספות לגבי עצמאותה התפעולית של Scale AI.

כך או כך, האובדן הפוטנציאלי של גוגל כלקוחה הגדולה ביותר שלה יכול להיות על תקן מכה משמעותית להכנסותיה ולמיצובה בשוק של Scale AI, שכן המודל העסקי שלה מסתמך במידה רבה על מספר מצומצם של לקוחות גדולים. למרות שהחברה הציגה הכנסות של 870 מיליון דולר בשנת 2024, עזיבת לקוחות מפתח – עלולה להעמיד את החברה מול אתגרים לא פשוטים

עוד ריקושט: חברות אחרות בתחום התיוג זוכות ליותר טראפיק

בנוסף, ההתפתחויות האחרונות פתחו דלתות למתחרות של Scale AI, שממהרות לנצל את המצב. חברות כמו Turing ו-Labelbox כבר ממצבות את עצמן כדי למשוך לקוחות שמחפשים אלטרנטיבות.

ג'ונתן סידהארת', מנכ"ל Turing, ציין כי "העסקה בין מטא ל-Scale מסמלת רגע מכריע בתעשייה, המדגיש את הצורך בניטרליות בקרב מעבדות AI".

מנו שרמה, מנכ"ל Labelbox, אמר שהוא צופה "צמיחה משמעותית בהכנסות" של החברה בהובלתו, משום ש-"לקוחות יחפשו אלטרנטיבות".

בנוסף, סטארט-אפים כמו Handshake ו-Mercor ציינו עלייה בביקוש לשירותיהם, משום שמעבדות AI בוחנות פתרונות תיוג נתונים פנימיים, כדי להבטיח את אבטחת המידע שלהן.

המצב החדש הזה מדגיש את התחרותיות הסוערת בתעשיית הבינה המלאכותית כיום, כשחברות כמו גוגל, מטא, מיקרוסופט ו-OpenAI משקיעות מיליארדים במחקר ובתשתית AI מחד, ומאידך שותפויות ויחסי ספקים נמצאים לפתע תחת בחינה קפדנית יותר מחשש להפרות אמון ומידע.

לפי ההערכות, פרשת Scale AI צפויה לגרום גם לענקיות טכנולוגיה אחרות לבחון מחדש את אסטרטגיות הספקים שלהן, ולחפש בלעדיות גדולה יותר – או אף לרכוש שותפי מפתח באופן מלא כדי להבטיח את סוגית האבטחה ולגונן על נכסיהן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים