AI הוכנסה לפעולה באמזון: האם היא מסייעת לעובדים או להיפך?
השפעת ה-AI על עובדי אמזון לא ברורה - מהנדסים מתארים עבודה קשה יותר בלחץ זמן ותחושת "פס ייצור", בעוד שמחקר של אמזון אירופה מראה יצירת תפקידים חדשים ושיפור ביצועים ויעילות
הבינה המלאכותית משנה את אופי העבודה בעולם. בחינת הכנסת ה-AI לפעולה באמזון, במטות החברה ובשלל שירותיה, יכולה להביא מקרה בוחן מעניין במיוחד, אלא שכעת נראה שתפישת השפעת הטרנפסורמציה הדיגיטלית שעוברת הענקית מסיאטל עקב הכנסת ה-AI שונה באופן מהותי כשמאזינים לרשמי קבוצות העובדים, או למה שאומרת ההנהלה. בעוד מהנדסים מתארים לחץ גובר ותחושת "פס ייצור", מחקר שהציגה החברה בזרוע אירופה שלה הדגים תמונה אופטימית של יצירת תפקידים ושיפור יעילות.
נתחיל במה שאין עליו בינתיים עוררין – ה-AI לא גרמה, בינתיים, לבני אדם רבים לאבד את מקום עבודתם. לפחות לא בינתיים. אולם האם היא מטיבה איתם, עם המעסיקים או בכלל לא?
דיווחים אחרונים המבוססים על עדויות מהנדסי תוכנה באמזון, ששוחחו עם הניו יורק טיימס, מצביעים על שינוי עמוק ואינטנסיבי באופי עבודתם. לטענתם, הכנסת הבינה המלאכותית כ"קולגה" מפעילה עליהם לחץ משמעותי לקודד מהר יותר ולעמוד ביעדי תפוקה גבוהים יותר. חלק מהמהנדסים מרגישים שעבודתם, שבעבר כללה חשיבה מעמיקה, הופכת כעת לעבודה ב-"פס ייצור", בדומה לתהליכי האוטומציה במחסני החברה. לפי העדויות של העובדים שלא נחשפו בשמם, צוותים מסוימים בחברת אמזון הצטמצמו לכמחצית מגודלם בשנה שחלפה, אך ציפיות התפוקה – נותרו זהות, בגלל ההישענות על כלי ה-AI. כך למשל, נטען כי קוד שפעם נדרשו שבועות לפיתוחו, צריך כעת להימסר בתוך ימים.
לפי העדויות, למרות שאימוץ כלי ה-AI מוצג לעובדי ענקית הטק כ-רשות, אי-שימוש בהם עלול לגרום לפיגור בביצועים. המהנדסים נדחפים לא להשתמש ב-AI רק להצעות קוד, אלא גם להפעיל אותה לשם כתיבת תוכניות שלמות. המרואיינים תיארו לטיימס כיצד עבודה עם כלים מתקדמים אלה גורמת לכך שעיקר התפקיד שלהם הופך בעצם לבדיקת קוד שהבינה המלאכותית יצרה. עוד דווח כי לוחות הזמנים הפכו לפחות גמישים, וציפיות התפוקה זינקו, אך בשקט.
העובדים הביעו חשש מכך שהאוטומציה של משימות כמו כתיבת מזכרים ובדיקת תוכנה, שבעבר שימשו כהזדמנויות ללמידה ולהוכחת יכולות של עובדים זוטרים, עלולה לגרום לאובדן מיומנויות חיוניות ולצמצום הזדמנויות קידום.
אי השקט הרחב יותר של המרואינים נוגע להשפעת ה-AI המתפשטת בתוך אמזון, כשהחששות כרוכים לא רק בגאדה למסלולי הקריירה אלא גם לאיכות העבודה עצמה.
לדברי פרופ' לורנס כץ, כלכלן עבודה מהרווארד, יש חשש שהמעסיק יוכל להעמיס יותר על העובדים בגלל השימוש ב-AI, ושהמגמה עלולה לפגוע במיוחד במפתחים זוטרים, המבלים פחות זמן בחשיבה מעמיקה ויותר זמן באישור קוד שנוצר בידי AI.
בתגובה לפרסום אמזון הגנה על השינויים שחלים בה. מנכ"לה, אנדי ג'סי, אמר על ה-AI הג'נרטיבית שהיא כלי מצוין ל"פרודוקטיביות והימנעות מעלויות", במיוחד כשמדובר על שילובה בתחום הקידוד. ג'סי הדגיש: "אם לא נספק ללקוחותינו את מה שהם רוצים מהר ככל האפשר, המתחרים שלנו יעשו זאת".
Meet Vulcan, our first robot with a sense of touch. 🤖 🖐️
This innovative system combines physical AI with novel hardware solutions—like computer vision, tactile sensing, and machine learning—to reimagine how we complete orders for our customers.With the ability to pick and… pic.twitter.com/OIvGGi0ghJ
— Amazon (@amazon) May 7, 2025
החברה מציגה: תמורות שילוב ה-AI בעסקים
פרסום אחר שעלה ממש במקביל לכתבה של הטיימס דווקא סותר עדויות אלו. זרוע אמזון באירופה פרסמה את תוצאותיו של מחקר חדש שנערך על ידי הפוליטקניקו די מילאנו (Politecnico di Milano) ובשיתוף אמזון. המחקר עסק בסיוע של ה-AI לענקית הקמעונאות בניהול מלאי ותחזיות ביקוש בלוגיסטיקת מסחר אלקטרוני, והציג תמונה שונה בתכלית.
המחקר טוען כי בינה מלאכותית יכולה דווקא ליצור משרות חדשות ולא להחליף עובדים כפי שנוטים לחשוב. בנוסף, לפי המחקר, הטכנולוגיה החדשנית משפרת את היעילות העסקית ומפחיתה בזבוז.
לפי ממצאי המחקר, 80% מהחברות שנסקרו בו הצליחו להעביר עובדים לתפקידים בעלי ערך מוסף גבוה יותר, תוך יצירת עמדות מקצועיות חדשות ומאתגרות. 85% מהמשיבים דיווחו על שיפורים ביעילות התהליכים ושביעות רצון הלקוחות.
סטפנו פרגו, סגן נשיא לתפעול בינלאומי באמזון, אמר כי "המחקר מראה בבירור כיצד טכנולוגיה משנה את העבודה" והוסיף שחברות יכולות "להקצות מחדש אנשים לפעילויות בעלות ערך מוסף גבוה יותר", וכן "לשחרר אותם ממשימות חוזרות על עצמן, כדי שיוכלו להתמקד בתפקידים הדורשים חשיבה אנליטית, קבלת החלטות ופרשנות". פרגו הדגיש כי במחסני אמזון, נעשה שימוש בטכנולוגיות מתקדמות "עם מטרה ברורה: להרחיב ולשפר את יכולותיהם של אנשים – לא להחליף אותם". לדבריו, מאז שהחל השימוש בטכנולוגיות AI בעבודה, עברו "מרכזי ההגשמה" (כך קוראת אמזון למחסניה) מסביבת עבודה שכללה בעיקר מלקטים ואורזים, לכזו שיש בה יותר מ-60 סוגי תפקידים שונים, החל מטכנאים מומחים ועד אנליסטים של נתונים.
ככלל, מסקנת המחקר הייתה שאימוץ AI יכול לעודד הופעת הזדמנויות חדשות, לנוכח העובדה ש-40% מהחברות שנסקרו בו דיווחו על שיפור במיומנויות הדיגיטליות של הצוותים שלהן. כל החברות שנסקרו ושיישמו AI דיווחו על שיפור בדיוקן של תחזיות הביקוש. המחקר גם מצא השפעות חיוביות על הסביבה, כמו הפחתה משמעותית בפסולת ובמשלוחי חירום, בין השאר.
הניגוד בין שתי נקודות המבט – האחת של מהנדסים החווים לחץ מוגבר ותחושת אובדן כישורים, והשנייה של מחקר מטעם, המציג את ה-AI כמנוע ליצירת משרות חדשות ושיפורים מערכתיים – מדגיש את המורכבות של שילוב הבינה המלאכותית בסביבת עבודה גדולה ומגוונת כמו אמזון, ואולי – גם בכלל בתי העסק.











תגובות
(0)