תביעה בארה"ב: האם אמזון הפלתה שחורים במסווה של בטיחות?
בתביעה שהגיש מחוז קולומביה נגד הענקית הטק נטען כי היא הפסיקה לספק שירותי משלוח מהירים לתושבים בשני אזורים בעלי רוב של אוכלוסייה שחורה, כאקט של אפליה ● אמזון טוענת שההתנהלות היא משיקולי בטיחות הנהגים
מחוז קולומביה של ארה"ב הגיש השבוע (ד') תביעה נגד ענקית הקמעונאות המקוונת, אמזון, בטענה כי החברה הפסיקה לספק שירותי משלוח מהירים (Amazon Prime) לתושבים בשני אזורים בעלי רוב של אוכלוסייה שחורה. התביעה, שהוגשה על ידי התובע הכללי של המחוז, בריאן שוואל, טוענת כי אמזון הטעתה צרכנים בכך שהמשיכה וגבתה מהם תשלום מלא עבור שירותי פריים, מבלי לספק להם את מלוא היתרונות שהמנוי אמור לכלול.
"אמזון גובה מעשרות אלפי תושבים חרוצים בשכונות 7 ו-8 תשלום עבור שירות משלוחים מהיר אותו היא מבטיחה – אך לא מספקת. אמנם לאמזון יש את הזכות לבצע שינויים תפעוליים, אך היא אינה יכולה להחליט בסתר שדולר בקוד ZIP אחד שווה פחות מדולר בקוד ZIP אחר", אמר שוואל בהצהרה רשמית. "אנו תובעים כדי לעצור את ההתנהלות המטעה הזו ולהבטיח שתושבי המחוז יקבלו את מה שהם משלמים עבורו", הסביר את הסיבה למהלך המשפטי.
לטענת התביעה, בשנת 2022 החלה אמזון ליישם באופן סודי מדיניות "הדרה", במסגרתה הפסיקה להשתמש במשאיות שלה למשלוחי פריים לשני אזורי המיקוד המדוברים (20019 ו-20020). במקום זאת, החברה החלה להשתמש בשירותי משלוח של צד שלישי, כמו UPS ודואר ארצות הברית, הידועים כאיטיים יותר משירותי המשלוחים של אמזון עצמה. כתוצאה מכך, חוו תושבי האזורים זמני משלוח ארוכים משמעותית משכניהם באזורים אחרים במחוז, למרות ששילמו את אותו מחיר עבור שירותי פריים.
Wow. The @DCAttorneyGen has sued Amazon for covertly redlining two zip codes in D.C. (majority Black). Starting in 2021, Amazon dramatically slowed deliveries while still charging residents the full cost of Prime. When residents complained, Amazon gaslit them. pic.twitter.com/6WuCWgQm0c
— Stacy Mitchell (@stacyfmitchell) December 4, 2024
השינוי התרחש – אבל מאילו טעמים?
הנתונים שהוצגו בתביעה מצביעים על ירידה דרמטית במהירות המשלוחים לשני אזורי המיקוד המדוברים לאחר כניסת מדיניות ההדרה לתוקף. לפי הנתונים, בעוד שבשנת 2021, לפני יישום המדיניות, מעל 72% מחבילות הפריים באזורים אלה סופקו בתוך יומיים, בשנת 2023 ירד שיעור זה ל-25% בלבד, ובמקביל, מהירות המשלוחים בשאר אזורי המחוז השתפרה, עם למעלה מ-74% מהחבילות המסופקות תוך יומיים.
אמזון, מצידה, מכחישה את הטענות לאפליה וטוענת כי השינויים שבוצעו בנהלי המשלוח נועדו להגן על בטיחות הנהגים, וכי לא ננקטו מתוך כוונה להפלות תושבים באזורים מסוימים. "טענותיו של התובע הכללי, לפיהן נהלי העסק שלנו מפלים או מטעים, שקריות לחלוטין", אמרה קלי נאנטל, דוברת אמזון, בתגובה לתביעה. "עשינו בחירה מודעת להתאים את פעילותנו, כולל מסלולי וזמני משלוח, אך ורק מסיבה של הגנה על בטיחות הנהגים". אמזון ציינה כי פשעים נגד נהגים באזורי המיקוד המדוברים כוללים מקרים חוזרים ונשנים של גניבת רכב, שוד מזוין וגניבה.
עם זאת, התביעה שהוגשה על ידי מחוז קולומביה מעלה שאלות חשובות בנוגע למחויבותה של אמזון לשוויון ולצדק חברתי. האם אכן מדובר בצעד תמים שננקט למען בטיחותם של נהגים, או שמא מדובר בניסיון מוסווה לחסוך בעלויות על חשבון תושבים מוחלשים? נמתין להחלטת בית המשפט.
תגובות
(0)