תל-אביב – האקוסיסטם הפרודיקטיבי ביותר לסטארט-אפים בעולם

לפי דו"ח של תל-אביב טק ודילרום, מציגה העיר חוסן ויעילות ברמה עולמית בהון ובצמיחה, שהופכים אותה לאקוסיסטם הפרודוקטיבי ביותר לסטארט-אפים בעולם, עם כ-3,000 חברות טק, שערכן מוערך בכ-437 מיליארד דולר

העיר הטובה ביותר לסטארט-אפים. תל-אביב.

בשנה מאתגרת לתעשיית הטכנולוגיה העולמית בכלל ולזו הישראלית בפרט, מציגה תל-אביב חוסן ויעילות ברמה עולמית בהון ובצמיחה. עם שווי שוק של 437 מיליארד דולר, התעשייה התל-אביבית ממשיכה להתפתח תוך הצגת גמישותה וייחודה, שהפכו אותה ל"סטארט-אפ ניישן".

תל-אביב היא מובילה עולמית בשיעור חברות סטארט-אפ שהפכו ליוניקורן. היא גם המובילה באחוז ההמרה של סבבי גיוס מוקדמים למאוחרים – לפני אזור המפרץ של סן פרנסיסקו, ניו יורק, לונדון, פריז וערים נוספות – כך לפי דו"ח שהציגו תל-אביב טק – יחידה עירונית לפיתוח כלכלי בינלאומי, ודילרום (Dealroom) מהולנד – ספקית מידע על סטארט-אפים, מערכות אקולוגיות שלבים מוקדמים וצמיחה של חברות ברחבי העולם, הבוחן את ביצועי האקוסיסטם התל-אביבי ביחס למרכזים טכנולוגיים מובילים בעולם לשנת 2023, בהתבסס על מדדי ביצוע מרכזיים. הדגש ניתן על 2023, תוך הסתכלות רחבה על מגמות ותובנות מהשנים האחרונות.

במקביל, מבליט הדו"ח את פוטנציאל הצמיחה הקיים, כמו גם מפרט כיצד הזרמת הון נוסף לחברות בשלבי הצמיחה הנוכחיים של האקו-סיסטם יכולה להביא בקלות לקיומם של דקאקורן (חברה פרטית ששוויה מוערך ביותר מ-10 מיליארד דולר) ואף לחברות בשווי של 100 מיליארד דולר ויותר.

תל־אביב-יפו מדורגת בעשירייה הראשונה בעולם בגיוסי הון מקרנות הון-סיכון ב-2023, וממשיכה להיות מובילה עולמית בגיוס הון סיכון בתחום אבטחת הסייבר (מקום 2). האקו-סיסטם אף מציג חוזקה בטכנולוגיה מתקדמת ובתעשיות מתפתחות: היא מדורגת במקום הרביעי בבינה מלאכותית יוצרת, בטכנולוגיות אוטונומיות ובמכשור רפואי.

בנוסף, על פי דוח IVC שניתח את נתוני העיר תל-אביב בשנה האחרונה, קיימות בה כ-3,000 חברות טכנולוגיה, מתוכן 164 מרכזי מו"פ של חברות רב-לאומיות, 12 מהם נפתחו במהלך שנת 2023.

בנוסף מעיד הדו"ח, כי הוורטיקלים הטכנולוגיים שגדלו במהירות הגבוהה ביותר על פי גידול הוני בשלוש שנים היו: GenAI, בוטים וגיימינג וכי 12 חברות תל-אביביות גייסו יותר מ-100 מיליון דולר בשנת 2023.

למרות ההון המופחת, השוק המקומי הקטן והאתגרים האזוריים הרבים – תעשיית הטכנולוגיה התל-אביבית ממשיכה לשגשג, בעיקר בזכות כוח האדם המיומן והמגוון שבה, והרוח היזמית והיצירתית השורה בה. הדו"ח שופך אור על מרכיב מפתח בהצלחה של תל-אביב: ה-Founder Flywheel. זוהי ההגדרה של דילרום לנחשול הסטארט-אפים המצליחים שנבעו מחברות יוניקורן תל-אביביות. יוניקורנים אלו הולידו מייסדים, שביחד יצרו יותר מ-180 חברות שזכו למימון קרנות הון סיכון.

הדו"ח מכיל תובנות רבות נוספות ומכסה את ההון שגויס בסבבים, את שלב הצמיחה, את גודל הסבב, את המשקיעים הפעילים, את הרכב האקו-סיסטם ועוד.

ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי.

ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי. צילום: צילום ארכיון: נועה גוטמן

ראש עיריית תל־אביב-יפו, רון חולדאי, אמר עם פרסום הדו"ח, כי "ה-7 באוקטובר הרעיד את יסודותיה של מדינת ישראל. נחישותה של החברה הישראלית להשתקם ולהיבנות מחדש מגולמת באופן יוצא מן הכלל בפעילותה של תעשיית הטק ושל אנשיה. מאז אוקטובר האחרון פועלות חברות הטק התל-אביביות במלוא כוחן, למרות שכ-20% מעובדיהן מגויסות ומגויסים למילואים בחזית ובעורף. הן המשיכו לנהל את פעילותן כרגיל מול השווקים הבין-לאומיים, וכך להראות לחברה הישראלית וללקוחותיהן ברחבי העולם, שאפשר לסמוך על ההיי-טק הישראלי גם בעיתות משבר. ואם זה לא מספיק – הן החברות המקומיות והן החברות הרב-לאומיות נרתמו למערכה הצבאית ולמאמץ האזרחי והקימו מערכי תמיכה וסיוע, התגייסות ותרומה. בין היתר, פעלו גם לסייע לאלפי תושבי העוטף והצפון המתארחים בעיר. אנו נמשיך להשקיע ביצירת סביבה המטפחת חדשנות, ובשילוב ערכיה הדמוקרטיים של העיר לייצר איתנות חברתית וכלכלית עבור מדינת ישראל."

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים