סוד נחשף: גוגל משלמת הון לאפל כדי ש-Google Search ישולב בספארי

פרטי העסקה נחשפו כחלק מעדות שנתן בכיר בשורות גוגל במשפט שמנהלת נגדה כיום ארה"ב בנוגע לשאלה האם יכולות החיפוש שלה זוכות בדומיננטיות יתר, שהופכת אותה למונופול בתחום ● האם הדבר יפגע בענקית הטק במשפטה?

משלמת לאפל הון כדי להיות ברירת מחדל בספארי. גוגל.

בתקשורת העולמית דווח לאחרונה על עסקה של גוגל ואפל, שבמסגרתה ענקית החיפוש מעבירה אל המתחרה שלה חלק מכובד מהכנסותיה מהפרסום אשר מופיע בצמוד לכלי החיפוש שלה ב-ספארי (Safari). מטרת ה"עמלה" הזו היא לשמור על מנוע החיפוש, Google Search, מוגדר כברירת המחדל בדפדפן של אפל.

הסוד השמור התגלה אתמול (ב') במהלך משפט ההגבלים העסקיים שמנהל משרד המשפטים נגד גוגל בארה"ב בימים אלו, ובו נבחנים עסקי החיפוש של החברה, בתוך תהייה האם גוגל היא מונופול בתחום, החונק תחרות, אם לאו.

המידע החסוי הזה – שעלול להצביע בהחלט על מאמציה של גוגל להישאר הכי דומיננטית בתחום, גם באמצעות תשלום מחיר יקר מאוד – נכלל בעדותו של קווין מרפי, פרופסור באוניברסיטת שיקגו, שעמד על דוכן העדים אתמול והעיד מטעם גוגל. כחלק מדברי מרפי נודע כי מעסיקתו גוגל מעבירה לידי אפל נתח עתק של 36% מההכנסותיה מפרסום שמקורו במנוע החיפוש שלה המופיע בדפדפן ספארי. הסיבה לעמלה הגבוהה הזו, ולכך שגוגל חולקת עם אפל את הכנסותיה, ועוד ביד כה נדיבה, היא רצונה של הענקית ממאונטיין וויו לשמור על מנוע החיפוש שלה כברירת מחדל בדפדפן של אפל.

על פי דיווח של בלומברג, עורך הדין של גוגל במשפט, ג'ון שמידטליין, "התכווץ פיזית" כאשר מרפי חשף את המידע החסוי, שהענקית טענה בתחילה שיש לשמור בסוד, כי אחרת הדבר "יפגע באופן בלתי סביר במעמדה התחרותי של גוגל ביחס למתחרים ולצדדים נגדיים אחרים".

כמה כסף מרוויחה גוגל מפרסום?

עדיין לא ברור בדיוק בכמה כסף מסתכם נתח זה של הכנסות מהפרסום הצמוד לכלי החיפוש של גוגל הפועל בספארי, אבל התקשורת העולמית העלתה מספר הערכות.

Statista דיווחה כי הכנסות גוגל מפרסום הגיעו ל-224 מיליארד דולר בשנת 2022, ועל סמך נתון זה Engadget העריכה שאפל ככל הנראה מקבלת תשלום של עשרות מיליארדי דולרים עבור מיקומי ברירת המחדל של גוגל בספארי.

לפי פרסומים שונים ידוע כי ב-2014 העבירה גוגל לאפל מיליארד דולר עבור השארת Google Search כמנוע הקבוע בדפדפן של מערכת iOS, אבל לפי כל האינדיקציות סכום זה רק תפח לאורך השנים שחלפו מאז. אנליסטים ב-Bernstein טוענים כי השנה, לפי חישוביהם, כבר שילמה החברה לאפל עמלה בגובה 15 מיליארד דולר, ושסכום זה יכול לגדול עד לשנה הבאה ב-4-5 מיליארדי דולרים נוספים.

נזכיר כי ב-12 בספטמבר האחרון החל משפט דרמטי מיוחד, שבו נתבעת גוגל בחשד להפרת הגבלים עסקיים בארה"ב. הענקית ממאונטיין וויו עומדת בפני האירוע המסוקר, שמתנהל בבית המשפט המחוזי של מחוז קולומביה, שימשך עשרה שבועות ושבסופו יקבע האם גוגל, באמצעות ה-Google Search שלה, תפסה לה עמדה מונופוליסטית והאם היא חונקת את התחרות מטעם חברות אחרות בחיפוש, באופן ישיר או בהשלכות אחרות הכרוכות בתחום זה, בעיקר בכל הנוגע בפרסום אונליין.

משרד המשפטים האמריקני ותובעים כלליים ממספר מדינות טוענים כי גוגל השתמשה בכוח השוק שלה כדי לחנוק תחרות ולפגוע בצרכנים. התובע הכללי של קולורדו, פיל וייזר, אחד ממובילי התיק נגד גוגל במשפט, הגיש יחד עם תובעים כלליים אחרים של מדינות את התביעה, אחרי שבסיכום חקירה שערכו הם מצאו כי גוגל שצברה שלא כדין נתח של 90% מהחיפושים הכלליים באינטרנט, והותירה את הצרכנים במצב גרוע יותר מאשר אם הייתה קיימת בשוק תחרות אמיתית והוגנת.

מי מהשניים ישולב בהצלחה עם מנועי החיפוש? בארד של גוגל או ChatGPT של OpenAI?

מי מהשניים ישולב בהצלחה עם מנועי החיפוש? בארד של גוגל או ChatGPT של OpenAI? צילום: אילוסטרציה. ShutterStock

איומים חדשים ומבוססי AI

נחישותה של גוגל להיות מנוע החיפוש הקבוע בספארי מובנת – ה-iPhone של מתחרתה היה גם בשנה שעברה הסמארטפון הפופולרי ביותר בעולם, כך לפי מחקר של חברת קאונטרפוינט. בנוסף לעניין זה, מאחר ש-ספארי הוא דפדפן ברירת המחדל בכל מכשירי אפל, המשמעות היא שמסה אדירה של משתמשים עושה שימוש בכלי החיפוש של גוגל, אם הוא פועל כברירת מחדל בספארי.

עם זאת יצוין כי גוגל מתמודדת עם תחרות גוברת והולכת מצד שחקנים חדשים בשוק החיפוש, ביניהם "מככבים" במיוחד הצ'אטבוטים מבוססי הבינה המלאכותית, ובראשם ChatGPT שהספונסרית הבולטת שלו היא מיקרוסופט. כחלק מהשקעתה של החברה ב-OpenAI שפיתחה את ChatGPT, מיקרוסופט שילבה את יכולות כלי ה-GenAI המתקדם בדפדפן בינג (Bing) שלה, והמהלך הזה יכול, תיאורתית, לקדם אותו על פני Google Search. ככלל, הצ'טבוטים החדשים מסוגלים לספק תשובות מקיפות ואינפורמטיביות יותר לשאילתות חיפוש מאשר מנועי החיפוש המסורתיים והדבר טורד את מנוחתה של גוגל עד מאוד.

החברה, בהיותה מודעת לאיום הנשקף מהצ'טבוטים מבוססי הבינה המלאכותית, משקיעה רבות במחקר ופיתוח AI משלה, וכן עובדת על שילב הצ'טבוט שלה, בארד (Bard), המופעל על ידי מודל PaLM 2 שלה.

אולם בכל זאת – אם גוגל תאבד את הגדרת כלי החיפוש המסורתי שלה כברירת מחדל בספארי, היא עלולה למצוא עצמה בבעיה רצינית ואולי אף בנחיתות מול מתחריה החדשים-ישנים הללו. זו הסיבה שגוגל מוכנה לשלם לאפל מיליארדי דולרים מדי שנה כדי לשמור על הפוזיציה הבטוחה של מנוע החיפוש שלה בספארי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים