מה קרה ביום הראשון במשפט ההגבלים העסקיים של גוגל?

משרד המשפטים האמריקני פתח וטען אתמול (ג') כי שירות החיפוש של החברה, Google Search - בו עוסק המשפט - הפך לנפוץ ביותר לא כי המוצר מעולה, אלא משום שגוגל משתמשת באופן לא חוקי בכספה כדי לעקוף את מתחרותיה

נפתח ויתמקד בדומיננטיות בתחום החיפוש. משפט ההגבלים העסקיים של גוגל.

משפט ההגבלים העסקיים הדרמטי שמנהל הממשל האמריקני נגד גוגל (Google) שיצא לדרך אתמול (ג'), יערך במשך 10 שבועות רצופים ועתיד לשמש מעין משפט ראווה תקדימי, שיהווה תמרור אזהרה לענקיות הטק האמריקניות האחרות. במשפט החשוב הממשלה טוענת כי ענקית הטכנולוגיה ניצלה לרעה את כוחה המונופולי בתחום החיפוש המקוון.

כפי שדיווחנו, משרד המשפטים ו-38 מדינות וטריטוריות ברחבי ארצות הברית תבעו יחד את גוגל, בטענה שהיא שמרה על הדומיננטיות שלה בתחום החיפוש על ידי התקשרויות בלעדיות – בתשלום נכבד – שיצרה עם יצרניות הסמארטפונים והדפדפנים ובכך הקשתה על יריבותיה ויריביה להתחרות בה ובדומיננטיות שלה.

קנט ווקר, מעורכי הדין הבכירים של גוגל והנשיא שלה לעניינים גלובליים.

קנט ווקר, מעורכי הדין הבכירים של גוגל והנשיא שלה לעניינים גלובליים.

בהצהרות הפתיחה אמר ראש מחלקת ההגבלים העסקיים האמריקנית, עורך הדין ג'ונתן קנטר, כי ההתנהלות של גוגל "פגעה בתחרות ובצרכנים" ו"מנעה חדשנות". הוא הוסיף ואמר שמנוע החיפוש של הענקית ממאונטיין וויו הוא "השער לאינטרנט" ושהדומיננטיות שלו מעניקה לו "כוח חסר תקדים".

נזכיר כי המינוח 'שער', שבו השתמש קנטר בהקשר למוצרי ענקית טכנולוגית, מהדהד אירועים מקבילים ביבשת אחרת, במסגרתם הגדיר בשבוע שעבר האיחוד האירופי את שש חברות הענק אמזון, אפל, בייטדאנס, מטא, מיקרוסופט וכמובן גם את גוגל כ"שומרות סף" על פי חוק השווקים הדיגיטליים החדש (DMA) של אירופה, והן יאלצו לשנות דרמטית את שירותיהן ביבשת עקב כך.

אם לחזור לפתיחת משפט ההגבלים העסקיים של גוגל בארה"ב – קנט ווקר, עורך הדין המייצג את גוגל, הגן על נהלי החברה, ואמר כי היא מתמודדת עם תחרות עזה מצד מנועי חיפוש אחרים, כולל בינג (Bing) של מיקרוסופט. לדבריו, מנוע החיפוש של גוגל הוא הפופולרי ביותר פשוט כי הוא הטוב ביותר, והדומיננטיות שלו אינה תוצאה של התנהלות אנטי-תחרותית מטעם החברה שמאחוריו.

"אנשים לא משתמשים בגוגל כי הם חייבים – הם משתמשים בה כי הם רוצים", צוטט ווקר, שהוא מעורכי הדין הבכירים של גוגל והנשיא לעניינים גלובליים שלה, בהצהרה שנשלחה לתקשורת במייל. לדבריו, "קל להחליף את מנוע החיפוש המוגדר כברירת מחדל – עברנו מזמן את עידן האינטרנט בחיוג והתקליטורים".

גוגל חסמה יריבוּת באמצעות שימוש בכסף?

כאמור, בשימוע הראשון של אתמול טענה הממשלה שהעסקאות הבלעדיות של גוגל עם יצרניות מכשירים סלולריים ודפדפנים סגרו על המתחרים ומנעו מהם התמודדות בתחרות חופשית בשוק.

הממשלה גם טענה שגוגל הקשתה על היריבות להתחרות בכך שהערימה עליהן קשיים בהתקנת מנועי החיפוש שלהן במכשירים ודפדפנים.

במפגשים הבאים בבית המשפט, במשפט שאמור להימשך כשלושה חודשים, צפויים עורכי הדין של משרד המשפטים בין היתר לסקור את ההיסטוריה של גוגל וכיצד היא הפכה לאחת החברות החזקות בעולם.

מה הפך אותו לדומיננטי מכולם? מנוע החיפוש של גוגל.

מה הפך אותו לדומיננטי מכולם? מנוע החיפוש של גוגל. צילום: אילוסטרציה. ShutterStock

"לפני שני עשורים, גוגל הפכה ליקירתו של עמק הסיליקון כסטארט-אפ לוחמני, עם דרך חדשנית לחפש באינטרנט המתפתח – הגוגל הזו נעלמה מזמן", כתב משרד המשפטים בתלונתו הראשונית.

רשימות העדים שהוזמנו לבית המשפט טרם פורסמו, אך כבר ידוע כי מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי, יגיע ויעיד במשפט, ושצפויים להתייצב בו גם מנהלים בכירים מחברות טכנולוגיה אחרות, כולל אדי קיו מאפל.

השופט עמית מהטה, אשר מונה על ידי הנשיא ברק אובמה ב-2014, ינהל את המשפט בלעדית וללא חבר מושבעים, והוא יהיה מי שייתן את הפסיקה הסופית בו.

אם השופט מהטה יפסוק לטובת משרד המשפטים, עדיין לא ברור איך גוגל תיענש על שנים רבות של דומיננטיות בתחום החיפוש באינטרנט. לפי ההערכות היא יכולה לקבל "רק" קנסות, או להידרש לארגון מחדש של החברה כולו, במה שיכול בסופו של דבר להשפיע על האופן שבו כולנו גולשים באינטרנט.

כך או כך, מה שבטוחה הוא שהיום הראשון של הדיון בתביעה היה רק אקורד הפתיחה של מה שצפוי להיות משפט ארוך ומורכב, עם שלל השלכות, המשובץ בעדויות מרתקות ובעלות חשיבות רבה לכלל התחום הטכנולוגי, לא רק בארה"ב אלא בעולם כולו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים