ארצות הברית: התביעה דורשת להטיל שישה חודשי מאסר בפועל על מספר 2 לשעבר ביבמ

במסגרת הפרשה, סיפק רוברט מופט, לשעבר סגן נשיא בכיר ביבמ, לאישה שעמה ניהל רומן מחוץ לנישואים מידע חסוי על עסקי החברה, ובמקביל קיבל מידע על פעולות ארגון מחדש שבוצעו ב-AMD ● זאת, תוך ביצוע פעילות בלתי חוקית, שנועדה להניב לו רווח כספי בשל מסחר במידע פנים במניית ענקית המעבדים ● התביעה טענה, כי העונש המופחת מגיע למופט מאחר שהוא הודה באשמה ● מופט עצמו עתר לתקופת מבחן בלבד

התביעה בארצות הברית דורשת להטיל על רוברט מופט, לשעבר סגן נשיא בכיר ביבמ (IBM), שהסתבך בפרשת ההונאה והמסחר במידע פנים, עונש מאסר בפועל של שישה חודשים – כך עלה בדיון שנערך שלשום (ג') בבית המשפט. גזר דינו של מופט אמור להינתן ב-13 בספטמבר, והעונש המרבי בגין העבירות שבהן הורשע הוא  25 שנים.

מופט הודה במרץ האחרון בכך שעבר עבירות של הונאות ומסחר במידע פנים. בקול רועד, הוא תיאר את שעשה והביע חרטה על כך. על פי האישומים שהוגשו נגדו, מופט ובכירים נוספים בתעשיות ההיי-טק וההון-סיכון בארצות הברית גרפו רווחים של 20 מיליון דולרים כתוצאה מהונאה בתחום ההשקעות והקרנות, שבמסגרתה העבירו מידע פנימי וסחרו על בסיסו במניות. מופט הוא הנאשם ה-11 בפרשה שהודה באשמה. הפרשה הוגדרה על ידי אנשי התביעה בארצות הברית כ-"העברת המידע מבוסס מסחר הפנים הגדולה בהיסטוריה".

במסגרת הפרשה, סיפק מופט מידע חסוי על עסקי יבמ, ובמקביל קיבל מידע על פעולות ארגון מחדש שבוצעו ב-AMD. הוא עשה זאת במסגרת פעילות בלתי חוקית שנועדה להניב לו רווח כספי בשל מסחר במידע פנים במניית ענקית המעבדים. מופט אף סיפק מידע בדבר הרווח הנמוך הצפוי מרכישת מניות לנובו (Lenovo). בניגוד לנאשמים אחרים בפרשה, הוא לא שיתף פעולה עם חוקרי ה-FBI.

בטיעונים לעונש שהתקיימו השבוע בבית המשפט הפדרלי בניו-יורק, ניסו התובעים להסביר מדוע סיפק מופט מידע לדניאל צ'ייסי, בכירה בחברת ההשקעות ניו-קאסל (New Castle), שעימה ניהל רומן, ושנתבעת אף היא בפרשה. לדברי התובעים, "ככל שהחוקרים הפדרליים הצליחו לבדוק, המניעים של מופט היו להסתייע באישה שהיו לו עימה קשרים אינטימיים. מופט שילב את צ'ייסי במזימת ההונאה שלו בעקביות, תוך ידיעה ודאית וברורה שהיא תספק לו תמורה מסחרית לכך שהועברו ביניהם פריטי מידע". לדברי התובעים, "גזר דין של חצי שנת מאסר הולם את העובדה שהוא הודה באשמה".

יצוין, כי לעומת התביעה, מופט עתר לעונש של תקופת מבחן בלבד. בהצהרה שהגיש השבוע לבית המשפט, טען מופט, כי "צ'ייסי שיחקה עימי, על מנת להשיג טיפים של מידע פנימי. היא לא הייתה פסיבית בקבלת המידע. להיפך, היא זו שתמרנה אותי לפעול לחילופי מידע לצרכי עבודתה בחברת ההשקעות". הוא הודה, כי הדליף לצ'ייסי מידע על AMD, יבמ ולנובו.

לדברי ההגנה, הם הכירו ב-2002, וצ'ייסי הציעה לו הצעות כיצד להציג את יבמ בפני המשקיעים. בחלוף הזמן, כתב מופט בטיעונים לעונש, "היחסים בין השניים הפכו לרומנטיים, והביאו לאובדן הערכים שלפיהם אני חי. שגיתי בשיפוט שלי ורציתי להופיע כחשוב יותר ממה שהייתי באמת. רציתי להופיע כמי שיודע מה קורה". בשל כך, הוא העביר מידע לצ'ייסי במהלך 2008, תוך שהוא יודע שהוא מפר את תקנות הסודיות של יבמ. עורכי דינו של מופט טענו, כי הוא לא עשה שום רווח מהפעילויות שאותן ביצע, וכי הפסדיו בשל העובדה שפוטר מיבמ עומדים על 65 מיליון דולרים.

במכתב שהגישה לבית המשפט אשתו, אמור מופט, היא כתבה, כי "אני מסוגלת להביט מעבר לבגידה הכואבת ולעמוד לצידו ולתמוך בו".

מופט, בן 54, נעצר באוקטובר אשתקד. עד להשעייתו בשל הפרשה הוא שימש כסגן נשיא בכיר ומנהל חטיבת המערכות והטכנולוגיות ביבמ, כמו גם כמזכיר הדירקטוריון של החברה. מופט החל לעבוד ביבמ כמתכנת זוטר ב-1978. בחלוף השנים, הוא היה אחראי על מכירות שנתיות של שרתים וחומרה בהיקף של 19 מיליארד דולרים, ועל פיתוח התחום. שמו הוזכר לא פעם כאחד המועמדים לרשת את סם פלמיסאנו, יושב ראש יבמ.

משפטה של צ'ייסי יחל בינואר הקרוב

עצורים נוספים בפרשה שכבר הוגשו נגדם כתבי אישום, וחלקם כבר הודו, הם צ'ייסי ומארק קורלנד – בכירים בניו-קאסל, ראג' רג'אראטנאם מהנהלת הקרן האמריקנית גלאון (Galleon), אניל קומאר – בכיר בחברת הייעוץ מקינזי (McKinsey) ורג'יב גואל – מנהל קרן ההשקעות האסטרטגיות של אינטל (Intel). הם הואשמו בכך שניהלו רשת של מסחר במידע פנים שבו השתמשו לתועלתם במניות של AMD, גוגל (Google), פוליקום (Polycom) וחברות נוספות. רג'אראטנאם מואשם, כי היה "המוח" מאחורי הפרשה.

התובעים עבדו על חקירת הפרשה חודשים ארוכים, תוך הפעלת חוקרי ה-FBI. הנאשמים הוקלטו וצותתו בהאזנות סתר על ידי הסוכנים. אלה העלו, כי הם העבירו את המידע הפנימי האסור באותן שיחות, כחלק מהתנהלותם בשוק ההון ובבורסות. כך, באחת השיחות הוקלט מופט כשהוא מעביר מידע לצ'ייסי בדבר הצורך לבצע פעולות מסחר במניות AMD ולהעביר אותן למשקיעים מאבו-דאבי, מה שיניב למעבירים רווחים. כאשר שאלה צ'ייסי את מופט האם יש סיכוי שהעסקה תיכשל, הוא ענה: "יש אפס סיכויים לכך".

למרות הקלטות הסתר, צ'ייסי המשיכה לכפור באישומים נגדה, עד שלאחרונה החליטה להודות באשמה. משפטה ייפתח בינואר הקרוב, והיא צפויה לעונש של עד 155 שנות מאסר. משפטו של רג'אראטנאם ייפתח אף הוא באותו החודש. קורלנד, שהיה מנהלה של צ'ייסי, הודה במאי השנה באשמה ונשלח לרצות 27 חודשי מאסר.

בחודש שעבר התראיין מופט למגזין פורצ'ן (Fortune) ואמר, בין השאר, כי "מה שהניע אותי להסתבך היה מחסור במידע עסקי. לא חיפשתי סקס כשהייתי בקשר עם אחת המעורבות בפרשה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים