מיקרוסופט החליטה: לא תעלה שכר לעובדים במשרה מלאה השנה

המנכ"ל נאדלה הודיע זאת לעובדים במייל ששלח אתמול (ד') ● התנהלות זו מגיעה במקביל למאמצי החברה לצמצם עלויות עקב צמיחת ההכנסות מואטת, וזאת אחרי שבינואר נודע שמיקרוסופט מקצצת 10,000 משרות מכוח העבודה שלה

נוכח באירוע של OpenA כשותף מלא לפועלה. מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה.

בצעד שכנראה איכזב רבים מעובדיה, מיקרוסופט הודיעה אתמול (ד') כי השנה לא תעלה שכר למי שמועסקים אצלה במשרה מלאה. החברה ציינה מספר גורמים העומדים מאחורי ההחלטה, כולל האקלים הכלכלי הנוכחי והצורך בהשקעה בטכנולוגיות חדשות וחדשניות.

על ה"בשורה" הכריז המנכ"ל, סאטיה נאדלה, בהודעת מייל ששלח אתמול לעובדים ובה הסביר כי תנאים כלכליים והשקעה בבינה מלאכותית הם הסיבות המרכזיות לשינוי המדיניות המסוים. נאדלה גם ציין כי בונוסי הביצועים למנהלים הבכירים של מיקרוסופט ירדו במידה ניכרת מהשנה שעברה.

הצעד האחרון הזה מצטרף למהלך המשמעותי של החברה מינואר האחרון, עת נודע שמיקרוסופט מקצצת 10,000 משרות מכוח העבודה שלה ברחבי הגלובוס.

ההיי-טק העולמי מצמצם כוח אדם ושכר

הענקית מרדמונד, כידוע, אינה חברת הטכנולוגיה היחידה שקיבלה החלטה דומה בחודשים האחרונים – מספר ענקיות טק אחרות, ביניהן גוגל, מטא ואמזון, לא רק פיטרו חלק מכוח האדם שלהן אלא שבישרו אף הן כי לא יעלו שכר לעובדים במשרה מלאה ב-2023.

הבחירה לדחות את העלאות השכר היא סימן נוסף למצב הכלכלי המשתנה ברחבי הגלובוס. הכלכלה העולמית נמצאת בהאטה וחברות טכנולוגיה, כמו כלל השוק הפיננסי, חשות בהשפעות מצב זה, וזאת אחרי שנים של לבלוב, הן בהכנסות החברות והן במשכורות עובדי ההיי-טק, כמו גם גיוסים רבים.

להחלטתן של מיקרוסופט ושל חברות טכנולוגיה אחרות לדחות את העלאות השכר צפויות להיות מספר השלכות – ראשית, היא עלול להוביל לחוסר שביעות רצון מצד העובדים, משום שמועסקים שאינם מקבלים העלאות בשכרם יכולים להרגיש שאינם מוערכים מספיק. בנוסף הדבר זה יכול להוביל להגדלת התחלופה במשרות במשק, משום שהעובדים יתורו אחרי הזדמנויות טובות יותר במקומות אחרים. בנוסף, ההחלטה עלולה להקשות על חברות טכנולוגיה למשוך אליהן טאלנטים מובילים. בשוק העבודה התחרותי של ימינו יש ביקוש גבוה לכישרונות שכאלו, וחברות שאינן מציעות משכורות תחרותיות בהחלטות יכולות למצוא עצמן בעמדת נחיתות ביכולתן למשוך אליהן טאלנטים חדשים שווים.

אספקט נוסף שההחלטה עשויה לייצר הוא פגיעה במוניטין של חברות טכנולוגיה – עובדים שאינם מקבלים העלאות בשכרם יכולים להתחיל לראות את המעסיקים שלהם כחמדנים וכמי שאינם מחוברים באמת לצוותים הפועלים למענם. דבר כזה עלול להוביל לירידה במורל ובפרודוקטיביות העובדים.

מוסיפה את GPT-4 לעוד ועוד ממוצריה. מיקרוסופט, המשקיעה הגדולה של OpenAI.

מוסיפה את GPT-4 לעוד ועוד ממוצריה. מיקרוסופט, המשקיעה הגדולה של OpenAI. צילום: ShutterStock

מקצצת בהוצאות על שכר – אך מושקעת עמוק בטכנולוגיית ה-AI

על מנת להישאר תחרותיות במצב הנוכחי, חברות טכנולוגיה רבות החלו להשקיע בטכנולוגיות חדשות, כמו בינה מלאכותית ומחשוב ענן.

מיקרוסופט היא דוגמה מעולה לכך, משום שהחברה השקיעה ב-OpenAI – מעבדת ה-AI שהביאה לעולם את טכנולוגיית GPT – כסף גדול במיוחד.

ענקית התוכנה הודיעה ב-23 בינואר 2023 שתשקיע 10 מיליארד דולר ב-OpenAI, ומאז השקעה זו מעניקה לה גישה לטכנולוגיית הבינה המלאכותית החדישה של OpenAI, לרבות ל-GPT-4 – מודל השפה הגדול שלה, וכן אל DALL-E 2 – כלי הבינה החכמה הג'נרטיבית, המייצר תמונות.

GPT-4 הוא מודל המקבל קלט של תמונות וטקסט, ושמייצר תוכן, והוא העומד מאחורי יכולותיו של ChatGPT – כלי הלהיט של OpenAI, המתפקד כצ'אטבוט מבריק במיוחד.

מיקרוסופט מכניסה את הטכנולוגיה החדישה לשירותיה. מנוע החיפוש בינג במתכונתו החדשה, מחוזק ב-ChatGPT.

מיקרוסופט הכניסה את הטכנולוגיה החדישה לשירותיה. מנוע החיפוש בינג במתכונתו החדשה, מחוזק ב-ChatGPT. צילום: מיקרוסופט

מיקרוסופט מתכננת להשתמש בטכנולוגיית ה-AI של OpenAI כדי לשפר את המוצרים והשירותים שלה, כפי שכבר עשתה עם מנוע החיפוש המדשדש שלה בינג, עם חבילת כלי Office וכן בפלטפורמת מחשוב הענן שלה, Azure. החברה גם מתכננת להפוך את טכנולוגיית ה-AI של OpenAI לזמינה לעסקים ומפתחים אחרים, על מנת לעזור להם לבנות יישומים חדשים וחדשניים.

ההשקעה של מיקרוסופט ב-OpenAI היא עניין משמעותי במיוחד עבור כל תחום ה-AI. היא מעידה על כך שהחברה מחויבת להשקיע בתחום החדשני ומאמינה שלבינה המלאכותית יש פוטנציאל לחולל מהפכה ושיבושים בתעשיות מסורתיות רבות.

באופן לא מעט פרדוקסלי – מיקרוסופט בעצם משקיעה כיום חלק ארי מיהבה בפיתוח יכולות שאחד החששות שכבר מטרידים רבים בעקבותיהן הוא אובדן עתידי של מקצועות שבהם התמחו בני אדם. הבינה המלאכותית, כך מתנבאים מומחים שונים, תדע לבצע את העבודות הללו ביעילות ובאופן פשוט וזול בהרבה. ההשקעה של החברה בתחום, ובמקביל הקפאת העלאת המשכורות לעובדיה הקבועים, מסמנות אולי את העובדה שגם מיקרוסופט עצמה מאמינה של-AI יש פוטנציאל לשנות את הדרך שבה אנו חיים ועובדים, ולצמצם בלאו הכי את התלות שלה בעובדי היי-טק מנוסים.

כך או כך, מדובר במלכוד, משום שההשקעות כמו זו של מיקרוסופט ב-OpenAI ושל חברות אחרות בפיתוחי AI, הן יקרות, והן אחת הסיבות לכך שחברות הטכנולוגיה המובילות לא מעלות שכר לעובדיהן במשרה המלאה השנה. ומה יקרה בשנה הבאה? ימים יגידו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים