יום האישה הבינלאומי 2023

הכירו את הקצינה האחראית על ה-ICT בשליש משטחה של ישראל

סרן שירה אסולין, קצינת האג"מ של גדוד התקשוב של אוגדת אילת: "לא מרגישה שאני שוברת בתפקידי בשטח תקרות זכוכית"

סרן שירה אסולין, קצינת האג"מ של גדוד התקשוב של אוגדת אילת.

"כשמשפחת ישראלי נוסעת לחופשה באילת, לעתים קורה לה, אי שם בצפון הערבה, שהיא מנותקת קשר. אנו, לעומת משפחת ישראלי, לא יכולים להרשות לעצמנו את הלוקסוס הזה – כי אנו מחויבים לתת מענה תקשובי כל הזמן לתא שטח מאד גדול: מעזה וצפון ים המלח בחלק הצפוני של הגזרה ועד אילת בדרום, לאורך קו הגבול עם מצרים, מקציעות עד אילת ומאילת עד מצדה. מדובר בכיסוי ICT ליותר מ-200 ק"מ לכל כיוון", כך אמרה בראיון לאנשים ומחשבים סרן שירה אסולין, קצינת אג"ם בגדוד 681 – גדוד התקשוב של עוצבת אדום, אוגדה מרחבית 80 שבדרום.

אוגדה 80 פועלת תחת פיקוד הדרום בצה"ל. היא אחראית לשמירת הביטחון השוטף לאורך גבולה הדרומי של מדינת ישראל עם מצרים וירדן. מפקדת האוגדה, שהוקמה ב-1979, ממוקמת בקרבת העיר אילת. מפקדת גדוד התקשוב האוגדתי, סגן אלוף נטלי עזריה, נמצאת בחופשת לידה, ואסולין וקצין נוסף ממלאים את מקומה. סא"ל עזריה עמדה בעבר בראש צוותי הקשר של פיקוד העורף שנשלחו לסייע לאחר אסונות טבע בנפאל ובפיליפינים, ובאחרונה קודמה לתפקיד ראשת ענף תקשוב בג׳וליס.

"אתגרי המרחק בין הבית ומקום השירות בשני קצות המדינה לא מהווים מבחינתי בעיה", מציינת אסולין בת ה-25, המתגוררת בעפולה.  לאחר שסיימה קורס קצינים, שירתה כקצינת קשר בחטיבת הצנחנים, לאחר מכן מונתה לקמב"צית תקשוב בחטיבה. אז שימשה סגנית מ"פ תקשוב בפלוגה מסווגת באוגדה 98, שעיקר עיסוקה היה בתחום תקשורת לוויינים. תפקידה הבא של אסולין היה מ"פ הפעלה בגדוד הקשר הדרומי, תפקיד שאותו ביצעה במשך שנה וחצי, אז עברה, לפני פחות משנה, לתפקידה הנוכחי.

"במסגרת שירותי הצבאי באוגדה 80", אמרה אסולין, "אנשיי ואני פעלנו על מנת לקדם פרויקטים רבים באוגדה, בהם – שדרוג החפ"קים (חדרי פיקוד קדמיים) באוגדה, הקמת אתרי תקשוב ועוד. פעלנו, ואנו ממשיכים, במסע של האוגדה לטרנספורמציה הדיגיטלית. הטמענו תהליכי דיגיטל חדשים, למשל בנושא שימור ידע, הקמנו – בסיוע יחידת לוטם שבאגף התקשוב – אפליקציות ייעודיות לאוגדה וערכנו שדרוג לתהליכי הדיגיטל הקיימים".

"בכל תא השטח העצום הזה אנו נדרשים בגדוד לספק מענה תקשובי: בגזרה שבאחריות האוגדה יש עשרות אתרי תקשוב, ואלה פועלים בעולמות האיסוף, המודיעין, חיל הים וחיל האוויר. הגדוד, המונה כמאה חיילים וקצינים, נותן מענה מוכלל, בהיבטי IT, תקשורת וסיוע לכוחות הפועלים בגזרה במקרה של אירוע ביטחוני. המענה באמצעות ה-ICT הוא המגשר על הפערים הנובעים מגודל הגזרה. המענה התקשובי ניתן בשלוש רמות: יכולות לווייניות, עם תא קשר למערכות לוויין היכן שאין כיסוי קשר מסורתי; שליטה מרחוק על החיישנים והמצלמות; ו-RoIP. אנו עובדים בשיתופי פעולה נרחבים עם הצבא ומחוצה לו – גופי החירום וההצלה, רכזי וקציני הביטחון שביישובים", הסבירה סרן אסולין.

בהתייחסה להיבט המגדרי, אמרה סרן אסולין, כי "אני שש שנים בצבא, שהוא גוף גברי במהותו. אני מגדירה עצמי כ'די פמיניסטית' – אבל מעולם לא חיפשתי אפליה מתקנת, ומעולם לא חוויתי קיפוח על רקע מגדרי. בעבר שירתתי בצנחנים, שם אחוז הנשים היה נמוך יותר מאשר בתקשוב, אבל הצבא הולך ליותר ויותר שוויון מגדרי. עוד ועוד תקרות זכוכית נשברות, ואני מברכת על התהליך. בכל פעם מציעים עוד תפקידים חדשים לנשים, וזה מבורך. יש בתקשוב נשים קצינות, המקבילות לי – גם באוגדות אחרות. כאישה בחיל יש לי תמיד עוד לאן לשאוף".

"שתי נשים קצינות משמשות לי השראה", אמרה סרן אסולין, "האחת, סא"ל עזריה, שהייתה האישה הראשונה שמפקדת על גדוד הקשר של אוגדה 80. האישה השנייה היא אל"מ ע', כיום מפקדת יחידת חושן שבאגף התקשוב, שהייתה מפקדת גדוד התקשוב הראשונה. ע' פתחה את הצוהר לכלל קצינות התקשוב. עד אז נשים קצינות שימשו רק בתפקידי מטה בתקשוב".

"בכוונתי להמשיך בצבא", סיכמה סרן אסולין, "כל האופציות פתוחות. נחשפתי פה לעשייה שרוב האזרחים לא מכירים ולא יודעים, ואני מאד שמחה לעשות אותה, עם היקף נשים מטורף בגדוד. המסר שלי לכל נערה ואישה הוא: 'דבר אינו בלתי אפשרי – נשים יכולות לעשות הכל'".

עם ההורים שושנה ויואב אסולין

עם ההורים שושנה ויואב אסולין. צילום: דובר צה"ל

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רפאל

    כול הכבוד. דוגמה לכול חברי הכנסת שלא יודעים מה זה צבא ומה נאשים עושות חוץ מילדים.

  2. רחל

    יישר כוח, כל הכבוד לצניעות ולעשיה. שמרי על עצמך ועלינו. כל הכבוד

  3. מוטי ברנוב

    כסא"ל (בחיל הקשר והאלקטרוניקה) לאחר שרות מילואים מלא עד לגיל הפרישה, שירה אסולין היא מקור גאווה אמיתי לעם ישראל בפרט בימים טרופים אילו. יישר כוחה יחד עם מפקדת גדוד הקשר האוגדתי.

אירועים קרובים