דיווח: מטא מבקשת ממנהלים רבים לשנות מעמד מולה – או לעזוב

הגדרת התפקיד שמטא מבקשת ממנהליה לאמץ כאקט של ייעול היא 'תורמים יחידים' - עובדים שאינם במסלול ניהולי, אלא פועלים באופן עצמאי ופר פרויקטים ספציפיים ומשימות מסוימות ● כ-200 אלף פוטרו עד כה בהיי-טק העולמי

מבקשת ממנהלים לשנות סטאטוס מולה. מטא.

מטא – החברה האם של ווטסאפ, פייסבוק, אינסטגרם, אוקולוס וחברות בנות אחרות – מבקשת מרבים מהמנהלים והדירקטורים שלה לעבור לעבוד במתכונת של 'תורמים יחידים' (individual contributors) – או לעזוב את החברה, כך לפי דיווח ראשון של בלומברג מאמש (ג'), שהתבסס על דברי אנשים אשר מכירים את הנושא. המהלך מגיע כחלק מתהליך רה-ארגון בחברה האמריקנית ממנלו פארק, שמטרתו קיצוץ בהוצאותיה בתקופת מיתון עולמי.

לפי המקורות של בלומברג, המנהלים הבכירים יותר ב-מטא יעבירו את ההוראה לכפופים להם בשבועות הקרובים.

המושג 'תורמים יחידים' מתייחס אל עובדים שאינם במסלול ניהולי בארגון, אלא מנהלים את הצוות שלהם באופן עצמאי ופר פרויקטים ספציפיים ומשימות מסוימות. תורמים יחידים למעשה אינם אחראים על אחרים, ובמקום זאת מתמקדים במשימות כמו קידוד, עיצוב ומחקר. התהליך מכונה בחברות "השטחה", מונח המתייחס למהלך שבו ארגון מקטין את מספר ה'שכבות' שלו.

מעניין לגלות כי מטא שיתפה כבר לפני כשנה מאמר המציג ומקדם את הפוזיציה של 'תורמים יחידים', ובו רונית ק' – עובדת החברה מתל אביב, המוגדרת כ'תורמת יחידה' ואחראית על עבודת העיצוב – אמרה שהיתרון בתפקיד במתכונת זו טמון בכך שהמועסק יכול לקחת על עצמו יותר אחריות, לרבות יכולת להוביל פרויקט או מוצר בקנה מידה גדול יותר, וכן לפעול בשיתוף פעולה עם צוותים מכל רחבי העולם ולהרחיב את החזון שלו. רונית גם ציינה שלהיות בתפקיד ניהולי זו לא הדרך היחידה להשפיע על אחרים, שכן תרומה אישית היא גם הזדמנות טובה לחלוק ידע. רונית אף ציינה כי היא מאמינה שמערכת כמו שבנתה מטא, שבה מנהלים ותורמים בודדים פועלים יד ביד, יכולה להפוך למודל לחיקוי עבור חברות אחרות.

מטא – הפסד של כחצי מהרווחים

מטא כבר פיטרה, לקראת סוף 2022, 13% מכוח העבודה שלה שהם 11,000 עובדים. סבב הפיטורים הגדול הראשון הזה שלה הגיע בנובמבר, והיה אחד המהלכי הקיצוצים הראשונים שראינו מחברות טכנולוגיה גדולות.

מנכ"ל החברה, מארק צוקרברג, אמר במהלך שיחת הרווחים שהתקיימה בינואר השנה: "נושא הניהול שלנו לשנת 2023 הוא 'שנת ההתייעלות', ואנחנו מתמקדים בהפיכתנו לארגון חזק וזריז יותר". לפי מצבה הפיננסי של מטא, כפי שהשתקף בשיחה עם בלי המניות, אפשר שבעתיד הלא רחוק יגיח עוד סבב פיטורים פיזי בחברה, מעבר למהלך ה'תורמים היחידים' עליו אנחנו מדווחים כעת.

התחייב להתייעלות. מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל מטא.

התחייב להתייעלות. מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל מטא. צילום: צילום מסך

בדו"ח התוצאות של החברה ל-2022 כולה ולרבעון האחרון, ניתן היה לראות שהחברה חווה רבעון שלישי ברציפות של ירידות בהכנסות ובסך הכל – נפילה של יותר מ-50% ברווחים, בעיקר על רקע ההאטה בשוק הפרסום אונליין. 

בנוסף, על פי מטא, החברה הוציאה למעלה מ-3.7 מיליארד דולר על מאמצי ארגון מחדש אשתקד, והסכום כולל תשלומי פיצויי פיטורים למי שהועזב. בנוסף כולל הסכום קנסות בגין סיום מוקדם של חלק מחוזי השכירות של החברה לשם איחוד משרדיה, שוב – למען התייעלות וכיווץ בהוצאות.

כמה עובדים ישארו סביב השולחן? קיצוצים בהיי-טק העולמי.

כמה עובדים ישארו סביב השולחן? קיצוצים בהיי-טק העולמי. צילום: אילוסטרציה. מקור: Pexels

מאז תחילת 2023: פוטרו 97,520 עובדים בתעשייה

בעת האחרונה, ואפשר שמאז תחילת 2023 ביתר שאת, חברות טכנולוגיה רבות בעולם – כולל בישראל – מקצצות חלקים מכוח העבודה שלהן, לאחר שנים של צמיחה.

מאז תחילת 2023, מיקרוסופט הודיעה על פיטורי 10,000 מעובדיה, גוגל קיצצה כ-12,000 משרות, אמזון פיטרה 18,000 מעובדיה, ומלבדן חברות טכנולוגיה רבות כולל דל, אינטל, סיילספורס, סאפ ואורקל, בין היתר, ערכו צמצומים בכוח העבודה שלהן או שחלקן פשוט בישרו על הפחתת שכר של כמה עובדים, וזאת על רקע ההאטה הכלכלית, כך לפי האתר layoffs.fyi, שעוקב אחר פיטורים בתעשייה.

על פי ממצאי מחקר שפורסם בתחילת ינואר האחרון על ידי חברת הייעוץ Challenger, Gray & Christmas, מגזר הטק הכריז על 97,171 קיצוצי משרות ב-2022 – עלייה של 649% לעומת כ-13,000 עובדים שפוטרו ב-2021. על פי החוקרים, מדובר בנתון הגבוה ביותר מאז התרסקות בועת הדוט-קום בפברואר 2001. בדו"ח שלהם הוסיפו אנשי חברת הייעוץ התרשמות, שהיא די מובנת מאליה, וציינו כי השנה הנוכחית לא נראית טוב יותר ושגם בה מסתמנים קיצוצי ענק בתעשיית הטק העולמית.

מנתוני layoffs.fyi ניתן ללמוד כי עד כה, בחודש הראשון, ינואר, ובשבוע של פברואר בלבד, נמחקו כבר 97,520 משרות בתעשייה ומספר זהה של עובדים מצא עצמו הולך הביתה, ולא לצורך עבודה מרחוק, אלא הפעם – לאבטלה.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים