פרסום ראשון

צה"ל 2030: מחשוב קוואנטי, לייזר וקבלת החלטות מבוססת AI

כיצד הטכנולוגיות יעצבו את שדה הקרב העתידי? מתי זה יקרה? וכיצד נערכים לכך בצה"ל? הכירו את חטיבת שילו"ח

טכנולוגיה בשירות צה"ל.

בצה"ל עסוקים לא מעט בשאלות כיצד ייראה שדה הקרב העתידי – זה שיתרחש בין 2030 ל-2035? ולא פחות חשוב מכך – כיצד יש להיערך אליו? לאנשים ומחשבים נודע כי בין המגמות שבהן מבחינים בצבא נמצאים מחשוב קוואנטי, הכשרה למקצועות העתיד, לחימה מבוססת לייזר והטמעה נרחבת של בינה מלאכותית, לטובת שיפור תהליכי קבלת ההחלטות.

חטיבת שילו"ח (ר"ת שיטות לחימה וחדשנות) היא יחידה באגף התכנון ובניין הכוח הרב זרועי, שעוסקת בפיתוח שיטות לחימה רב זרועיות חדשניות ובחדשנות טכנולוגית. החטיבה הוקמה במסגרת תר"ש (ר"ת התוכנית הרב שנתית) תנופה, שהנהיג הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי. היא נועדה לעצב ולגבש שיטות לחימה רב זרועיות חדשות, תוך התאמתן לאיומים העתידיים על ישראל, שכוללים גם את ממד הסייבר וטווחים גיאוגרפיים רחוקים. ייעוד נוסף הוא ריכוז תחום החדשנות הטכנולוגית כמענה לאיומים אלה ולצרכי צה"ל.

אנשי החטיבה מתמודדים עם חלק מהאתגרים הטבועים בצבא: הימצאות מערכות מסורתיות, דוגמת צוללות, מטוסים ותותחים; חילוף של שליש מכוח האדם על בסיס שנתי; היותו של צה"ל גוף היררכי, וככל תאגיד – בעל ממד ביורוקרטי; העובדה שככל ארגון, קשה לערוך בו שינוי לאורך זמן; עובדה נוספת, שלפיה ה-"מוצר" שלו צריך לבוא לידי ביטוי באופן מיטבי בעת הקרב, המלחמה, שעלולה להיות בכל רגע נתון; והקושי לחשוב על אסטרטגיית העתיד.

לוגו חטיבת שילו"ח

לוגו חטיבת שילו"ח

האתגר, אומרים בצבא, הוא מה תהיינה הטכנולוגיות בעתיד, מה נדרש לפתח, מה ניתן לאמץ מהאזרחות ואיך לשלב את הטכנולוגיות בשדה הקרב העתידי. בצה"ל מדמים את הסוגיות האלה ל-"אניגמה מורכבת". זאת, כי לצד אתגר ההטמעה של אותן טכנולוגיות, יש רצון לייצר מנגנוני האצה של יכולות וטכנולוגיות מהאזרחות לצבא, בפרקי זמן קצרים. ציטוט שמתאים לעשייה העתידית הזו נאמר על ידי הנשיא וראש הממשלה לשעבר, שמעון פרס ז"ל, ולפיו השען נדרש כדי לתקן את השעון ולדייק אותו – תוך כדי המשך הפעלתו. משמע, יש רצון בשינויים שיביאו יתרון תחרותי, תוך מוכנות עכשווית.

שני סוגי חדשנות: משמרת ומשבשת

גיבוש אסטרטגיית החדשנות הצה"לית מתבסס על שני סוגי חדשנות: משמרת ומשבשת. הגיבוש מתבסס על מודלי אימוץ חדשנות מהאזרחות, שם מכוונים לשני סוגים – המחדשים, המהווים 2.5% מהכלל, והמאמצים המוקדמים, המהווים 13.5%. הפנייה לשני סוגי "לקוחות" אלה נועדה לפנות ללקוחות הקצה הצה"ליים, משמע – לא הלוחם הסופי ולא הקצין בקרייה, כי אם דרגי השטח, מהמ"פ ועד למח"ט. נדרש לעשות זאת תוך מניעת מצב שבו אותם מאמצים מוקדמים של טכנולוגיה לא יקרסו, מאחר שקצב החידושים, ולא רק עוצמתם, מהווים סיכון שמרוב עומס של חדשנות, הדברים לא יחלחלו למטה.

בצה"ל מדברים על כמה סוגי מגמות שאליהן יש להיערך כבר כיום: האחת, נשקי אנרגיה – שם קוד לנשק מבוסס קרני לייזר. בצבא יודעים שהאויבים השונים מצטיידים בהרבה כלי נשק שכאלה, ומעריכים כי בעוד עשור, מלחמות אנרגיה יהוו מרכיב משמעותי ואירוע גדול בשדה הקרב. מגמה שנייה היא מזעור הטכנולוגיה – בהיבטי החומרה והתוכנה כאחד. כדי להתמודד עם מגמה זו, ההערכה בצה"ל היא שהוא ימשיך את ההישענות שלו על ענקיות הטק האזרחיות.

יחס אדם-מכונה ו-"בינת קרב"

מגמה נוספת, ומעניינת במיוחד, היא היחס אדם-מכונה ו-"בינת קרב": בצבא מניחים כי הגידול המעריכי בהיקף המידע יימשך, וישליך על שדה הקרב העתידי. כך, כמות המידע שתיאסף בדקת לחימה עתידית תהיה ברמה שלא ניתן יהיה להתמודד איתה מבלי להשתמש באופן נרחב בבינה מלאכותית, שתביא ל-"בינת קרב".

גם הרובוטיקה תסייע ללוחמי העתיד. בעוד שכיום, למשל, שלושה אנשים מפעילים רחפן אחד, בצה"ל נערכים למצב שבו אדם אחד יפעיל עשרות רחפנים.
ככלל, אומרים גורמים בצה"ל, גם העליונות בדיגיטל שלו תביא לשיפור ביצועים וליצירת יתרונות תחרותיים במרוץ אל מול האויבים השונים.

עוד נערכים בצה"ל להתרחבות של הממדים אל החלל, שהיה בעבר ב-"בעלות" בלעדית של נאס"א, וכבר אינו כזה. כך, למשל, יש לוויינים שמיוצרים בתעשיות האזרחיות (למשל על ידי סטארלינק של אילון מאסק). בעתיד, אומרים בצבא, לא יהיה ניתן להסתתר, כי הן החלל והן ממדי הספקטרום, התת קרקעי והתת ימי, יהפכו לגלויים יותר.

צה"ל והעולם הקוואנטי

תחום נוסף שבצה"ל נותנים עליו את הדעת הוא המחשוב הקוואנטי. בצבא מעריכים ששדה הלחימה העתידי יהיה עם שכבה חדשה של לוחמת קוואנטום. זו תכיל שלוש יכולות: עיבוד קוואנטי, חישה קוואנטית ותקשורת קוואנטית. שימוש בצורת מחשוב זו יביא לקיצור משכי התעבורה והעיבוד המוכרים כיום: בצבא מבינים שהמעבר מהעולם הבינארי לזה הקוואנטי ייצר רצף כמעט אינסופי של יכולת חישוב.

ממד נוסף שנערכים אליו הוא המציאויות השונות – רבודה, משולבת, בת שכבות ומקבילה, ושילובן בצורות שונות בשדה הקרב העתידי. הם מציינים ששדה הקרב של העתיד יהיה כזה שבו כלל הצדדים הלוחמים יהיו חשופים, ותיווצר בו סביבה של שדה קרב שקוף. לכן, מה שיקבע מי ינצח מחר הוא מהירות קבלת ההחלטות. מסקנה זו הביאה את אנשי צה"ל לפני יותר משנתיים להתחיל לפעול למזעור ממד אי הוודאות לטובת הפקת יתרונות יחסיים מהטכנולוגיות העתידיות. זאת, כי ההערכה היא שבשלב כלשהו מכונות יילחמו זו בזו, והניצחון יוכרע בגודל הניצול של הלימוד המעמיק. האתגר הגדול ביותר של אנשי חטיבת שילו"ח הוא לגרום לאנשים להאמין בזה ולהביא ליישום של זה, תוך שכנוע, התמקדות בדור הצעיר, אימוץ מגמות אזרחיות, בניית קהילות מבוססות נושאים והגדלת קהילות קיימות.

תגובות

(23)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. משה

    המשפט שהכי אהבתי בכתבה הוא המשפט של שמעון פרס "השען נדרש לתקן את השעון ולדייק אותו – תוך כדי המשך הפעלתו" - יש לציין שזו הייתה אחת הסיבות לנפילת הצבא הרוסי באוקרינה דהיינו צבא רוסייה עבד במשך העשור האחרון על פיתוח של טנקים אטונמיים לחלוטין ולכן הפסיקו להשקיע בטנקים הרגילים מה שקרה שהטנקים הקונבנציונליים התמלאו אבק יחידות השריון התרוקנו מאדם ועוד בכל חברת הייטק שמכבדת את עצמה יש אגף מיוחד שתפקידו הוא לגשר בין הרצוי למצוי לדוגמא חברת אפל מפתחת כל שנה דגם חדש של אייפון יש אגף מיוחד באפל שמחליט מיד בסיום השקת הטלפון החדש על איזה חידושים יעבדו וינסו להכניס בטלפון החדש ואיזה חידושים יצטרכו לחכות הרי כולם רוצים שכל אייפון יהיה גם מקרן וגם משקפי מציאות מדומה ורבודה באיכות כולם רוצים לייצר סמארטפון עם יכולות צילום שיש רק במצלמות הענקיות כמו זום אופטי גדול ועוד = אבל עם יעבדו עך כל הנ"ל ייקח להם שנים עד שייסימו ובינתים הם רק יפסידו כסף לקוחות ועוד ועוד יש דברים שצה"ל נוהג בהם בחכמה אך לצערינו יש דברים שצה"ל נוהג בהם באויליות נוראה ואין כאן המקום להאריך בזה

  2. נטע

    עם משכורות רעב לקצינים הטכנולוגיים לא תגיעו רחוק.

  3. לילי

    פער טכנולוגי מול האויב יוצר ריחוק הבנה מנטאלי של אוייב. צה"ל לא מבין. את "הראש" של האוייב.

  4. שדה ויקטור

    אין קשר לשטחים אדון מיכאל. כשהצד השני עסוק 100 אחוז מהמאמץ בעשיית נזקים ללא מחשבה על תועלת עצמית, אז מדובר במאה אחוז שנאה וזה לא יעזור לאף אחד. אנחנו צריכים לדאוג לעצמנו וזה לא נקרא כיבוש. אם אין ברירה נתיישב בשטח לנצח נצחים כי האמת ההסטורית שלנו נטועה בכל הארץ. לגבי נושא הכתבה, כמו סיפור במד"ב. במציאות כוחות המילואים נושאים עדיין בנטל העיקרי במשימות הכרוכות במערכה צבאית של ישראל ואין קשר בין מצב הימחים וכשירות חיילי המילואים, לטכנולוגיות הבדיוניות המתוארות. בקיצור יום כיפור, מלחמת לבנון 2 והמלחמה הבאה, תסריטים ידועים מראש..."סמוך עלי יהיה בסדר" אמרו המפקדים של עוצבות השמוקים לפני היציאה למערכה...

  5. יעקב

    לא הבנתי איך המחשב יהרוג מחבל עם נשק ממול לחייל

  6. אזרח מודאג

    אני ממש רוצה לקוות שהשטחיות של הצגת הרעיונות היא בגלל הכתב ולא בגלל היחידה הצבאית. אם זה רק הכתב אז בזבזתי לעצמי עכשיו כמה דקות מהחיים, לא נורא. אם היחידה שאמורה לנתח את שדה הקרב של העשור הבא יודעת להציג רק buzzwords אז שיהיה לכולנו בהצלחה כי היא במינימום בזבוז של כסף וזמן ובמקרה הגרוע אסון ממשי במלחמה הבאה.

  7. לירן

    כל עוד ישנם נגמשים מיושנים ,מסוכנים ,עשוי אלומניום ,לא משנה מה יעשו עדיין יהיה אסון " נגמש המוות ", כתבה קולופולו שלא מראה את המציאות, את כל החולי וזריקת הזין שיש במערכות העוטפות

  8. 1

    מה מה מה מה מה?חיילים יהיו?מי יתן פקודות הרב? מה אתם מבלבלים את המח.

  9. יתרו

    שיתארגנו הט***ים האלה להיות צבא שיטור, גם נגד הפלסטינאים וגם נגד החרדים, הערבים, החילוניים והשמאלנים....

  10. מיכאל

    צה"ל 2030 יהיה באותה מדמנה שנקראת כיבוש כל ניסיון להראות צבא חכם זה נחמד ,אך עיקר העיסוק יהיה עדיין בשיטור בשטחים מחשוב קוונטי ,חבל על הכסף לא צריך זאת להתמודד עם אוכלוסיה מוחלשת

    1. אבי

      בלה בלה בלה! המחשב הקוונטי ישמור בשער אלון מורה?!?!? כמה רבדים יהיו בצומת תפוח?!?!?! וכמה מחשבים יצאו ללכידת ערבים במחנה הפליטים של ג'נין?

    2. אחד העם 55

      עוד מעט לא ישארו חיילים חילוניים . בעזרת השם החרדים ,עם התפילות שלהם ישמרו על גבולות המדינה.אמן

    3. תגובה

      מקווה מאוד שעד אז לא תהיה מדינת ישמעאל וימחה העמלק הציוני מעל פני האדמה

    4. יעקב

      צריכים להגיע למצב שכל מוסלמי שמוכן לקבל מדינה יהודית בארץ ישראל עד הירדן יקבל כאן כל הזכויות. מגיע לעם היהודי שסבל כל כך בגולה מדינה אחת בעולם שתהיה שלנו שתשמור על המשך ההיסטוריה שלנו שהייתה בין הראשונות בעולם לשמור על חופש, כבוד וזכויות האדם. כמו כן עמלק לא היה ציוני ואוהב יהודים אלא רצה להשמיד אותם בצורה הכי אכזרית כדוגמת המופתי הירושלמי שישב אצל המפלצת היטלר. לעומתם יש מוסלמים אחרים כדוגמת תושבי אבו גוש ואחרים שעזרו לנו ומוסלמים רבים אחרים שעזרו ליהודים הנרדפים בגולה. ואותם יש לכבד ולהוקיר. למדתי זאת מפי מורי ורבי ד"ר יצחק נוי זכרונו לברכה.

    5. הדירקטור

      ככה נהיים צבא מובס! חושבים איך לא להילחם ומעבירים יחס ומסר כזה לחיילים. בסוף, בקצה, נדרש צה"ל להתמודד עם פנאטים חמושים בקלצניקוב ורוח לחימה - ומפסיד!!!

    6. איתן סער

      במקרה של מלחמה אחי...שער אלון מורה והערבים יהיו הבעיה הקטנה שלנו

    7. יובל

      ניכרת אפס הבנה בסיסית בצורך של צבא. נראה ששכחת שאנו צריכים להגן על עצמנו גם ממדינות אוייב שיש להם יותר יכולות מהאויב הפנימי. הכיבוש הוא הפוך.. הם חיים פה ונכנסים חופשי, אנחנו לא יכולים ללכת לשם, לא נצא חיים ככל הנראה

  11. אלי ויסברט

    מה לעשות כשעורכי ביטאון שמתיימרים להבין בצבא ותורת לחימה מתערבים בנושא ומפרסמים מאמר מלא אופוריה והטעיה. AI של אוייב לא ידע איך "חושב" ה-AI שנגדו? בתחום הלוגיסטי ה-AI יוכל אולי להעריך צרכים תאורטיים של זירת הקרב אך לא יוכל להגיב לאמיתיים. אם נבחן את הסייבר ה-AI נכשל בהתמודדות בגלל חולשות התשתית שלו עצמו בתחום. לנושא הקוואנטי - שני הסקטורים הצבאי והאזרחי לא נערכים לצורכי שינוי ההצפנה הנדרשת לתפקוד תקין של כל המערכות למרות שידוע שיכולת החישוב הקוואנטית תוכל לפצח את כל האלגוריתמים המקובלים להצפנה כיום. כדי להתמודד כבר כעת צריכות להיות בשוק הצפנות שמסוגלות להתמודד עם חישוב קוואנטי, כדי שצבא יוכל לדון בכלל בנושא בטווח תכנון כל כך קצר. מצב הזוי זה יביא למשבר טכנולוגי שלא היה כמותו, בתחומי התקשורת, האחסון והמימון. בסקטור הצבאי ברור שנושא ההצפנה יביא לנזק בלתי הפיך.

    1. צהל ינצח

      "כדי להתמודד כבר כעת צריכות להיות בשוק הצפנות שמסוגלות להתמודד עם חישוב קוואנטי," שואל מחוסר ידע האם אפשרי ליצור הצפנה כזו שאינה מבוססת על חישוב קוואנטי?

  12. חרטה ברטה

    במקום סיסמאות נבובות שיתמקדו בברור מאליו: מודיעין, אש מדויקת כירורגית ויכולת הרס, יכולת יירוט, תנועה ופו״ש והכי חשוב מוטיבציה! פחות כתבות וקדימה לעבודה.

אירועים קרובים