פרס אות החלוציות הוענק לאריה סקופ, מנכ"ל מיקרוסופט לשעבר

הפרס ניתן על ידי ההסתדרות הציונית והאיגוד הספרדי העולמי ● "יזם את הפיכת העברית לשפה שמותקנת על כל המחשבים בעולם... דבר זה הפך את הטכנולוגיה והשימוש בעברית לנגישה לישראלים וליהודים בכל העולם"

אריה סקופ מקבל את אות החלוצים מחבר השופטים

פרופ' אריה סקופ, מנכ"ל מיקרוסופט ישראל לשעבר ומי שהקים את הסניף בישראל, קיבל את אות החלוצים מטעם האיגוד הספרדי העולמי וההסתדרות הציונית.

הפרס ניתן בכל שנה לשורה של אישים מתחומים שונים, שתרמו במסגרת פעילותם לקידום מפעל החלוציות של הקמת המדינה, ובעידן החלוצים החדשים, שסקופ נכלל בקטגוריה זו, שסייעו בפעילתם למען הקמת עיירות פיתוח וצמצום הפער הדיגיטלי.

חבר השופטים היה בראשותו של פרופ' אהרון ממן, חתן פרס ישראל, וכן את פרופ' שמעון שטרית, נשיא האיגוד הספרדי העולמי, יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון, והשרה לשוויון חברתי, מירב כהן.

נימוקי חבר השופטים: "אריה סקופ הוא מחלוצי ההיי-טק הישראלי, שניהל את סניפי מיקרוסופט ו-HP בישראל. היה יו"ר 'מחשב לכל ילד' במשך כ-20 שנה ויזם פרויקטים להקטנת הפער הדיגיטלי בישראל בין הפריפריה למרכז". עוד נכתב, כי "אריה גילה חלוציות בכך שיזם את הפיכת העברית לשפה שמותקנת על כל המחשבים בעולם, ובעקבות כך גם על כל הטלפונים בעולם. דבר זה הפך את הטכנולוגיה והשימוש בעברית לנגישה לישראלים וליהודים בכל העולם. בהמשך, עם פרוץ האינטרנט, אריה יזם את התקן לעברית באינטרנט, ובכך כל ילדי ישראל יכולים לא רק לקרוא, אלא גם ליצור תכנים באינטרנט".

בנוסף ל"מחשב לכל ילד", סקופ היה שותף ליוזמות נוספות, בהן "הרוח הטובה" – לחיבור בין מתנדבים לנצרכים, "להבה" – להדרכת מבוגרים בפריפריה בשימוש במחשב, "אופקים נט" – להדרכת נוער פריפריה בתכנות, והדרכת לוחמי צה"ל, לאחר השירות, בשימוש במחשבים.

סקופ אמר, כי התרגש מאוד לקבל את הפרס. הוא מדגיש שהפעילות שלו להחדרת השפה העברית, שקיימת כיום בכל מחשב בעולם ובכל ממשק אינטרנט, נעשתה בזכות העבודה במיקרוסופט. " לא הייתי יכול ליזום את כל הפרויקטים החברתיים שיזמתי לולא המשאבים של החברה ואי התערבות ההנהלה בחו"ל", אומר סקופ. בנוסף לפעילות למען העברית, סקופ גם היה מעורב בשורה של פעולות התנדבותיות לקהילה. "בין היתר", הוא מספר, "ארגנתי לפני 20 שנה קורסי מחשוב לכל חייל קרבי שהשתחרר, שרצה בכך, כולל תרומת תוכנות מיקרוסופט, עוד לפני שהממשלה יצאה ביוזמה דומה. בנוסף, יזמתי קורסי פיתוח תוכנה בדימונה וירוחם ועיירות נוספות. יחד עם מיקי איתן עשינו הדרכת מבוגרים בנושא שימוש במחשבים בעשרות עיירות פיתוח".

סקופ מסביר כי האותות מוענקים בכל שנה לאנשים בחברה הישראלית, יוצאי עדות המזרח, שפעלו למען הקמת המדינה, והם ראויים לתואר חלוצים. השנה החליטו ראשי האיגוד להעניק אותות גם ל"חלוצים חדשים", שאינם יוצאי עדות המזרח אבל תרמו למען החברה והמדינה, וסקופ נמנה עימם. בין מקבלי הפרסים השנה חברי כנסת לשעבר, אנשי אקדמיה, העיתונאית רינה מצליח ועוד.

"המבט שלהם בהענקת האות אינו על המצאה טכנולוגית או המצאת נוסחה חדשה בפיסיקה, אלא על תרומה לצמצום הפערים בחברה הישראלית, בפריפריה, שלמענה עשיתי רבות במשך כל השנים", אומר סקופ. למעשה, סקופ הוא הזוכה הראשון בקטגוריה זו למרות שאינו יוצא עדות המזרח.

סקופ זכה בעבר בפרס הנשיא להתנדבות מידי נשיא המדינה לשעבר, משה קצב. סקופ גם מזכיר, כי בשנת 2007 נשא את דגל ישראל במכביה, כהוקרה על פעילותו ההתנדבותית.

שילוב עברית במערכות של מיקרוסופט

סקופ מספר, כי בפגישתו עם חברי הוועדה סיפר להם כיצד הצליח לשכנע את ביל גייטס לשלב עברית במערכות של מיקרוסופט. "בתחילה קיבלתי תשובה שלילית, בנימוק כי השוק הישראלי קטן, וגייטס גם אמר: 'אצלכם גונבים', אומר סקופ בחיוך. "הרגעתי אותו, אבל הבעיה שלא הייתה עברית בכל מערכות המחשבים מאוד הטרידה אותי, כי הייתה חסם להרבה מאוד אנשים". סקופ לא ויתר, והלך למנהל האמריקני שהיה אחראי על כל מדינות ערב. "אמרתי לו, בוא נעשה ביחד את השפות שכוללות גם עברית, יש מיליוני משתמשים פוטנציאליים, וזה שוק ענק", אומר סקופ. "זה מאוד הרשים אותם. אני דרשתי שהעברית תהיה מובנית בכל מערכת הפעלה של מיקרוסופט החל מגרסת הווינדוס הראשונה. מאז, כשאתה נוסע עם מחשב לכל מקום בעולם, אתה יכול להשתמש בעברית ללא שום בעיה", אומר סקופ.

אחת ההשלכות החשובות לעובדה שהעברית הפכה להיות שפה מובנית בכל מערכות של מיקרוסופט היא העובדה, שהיא הונגשה לכל הילדים בבתי הספר בישראל. עם השנים, בהשראת סקופ, הנגישה החברה את מערכות המחשוב שלה למערכת החינוך כחלק מפעילותה למען קידום החינוך בעולם.

סקופ יזם גם את הקמת המפעל הלאומי "מחשב לכל ילד", ועמד בראשו עד לפני כמה שנים, ועוד פעילויות, כמו הנגשת אוריינות דיגיטלית למבוגרים, בעיקר בפריפריה, ועוד. כיום הוא ממשיך ללוות שורה ארוכה של סטארט-אפים ומיזמים חדשניים. בפעילות הציבורית הוא חבר בוועד המנהל של בית חולים מאיר, של האוניברסיטה הפתוחה וגופים אחרים.

לגבי המצב בענף ההיי-טק בישראל, סקופ אינו מודאג. לדבריו זוהי תופעה מחזורית שכבר ראינו אותה בעבר. היא נבעה מהעובדה שהייתה ללא ספק בועה, שברגע שהיא התפוצצה, חברות נאלצו לצמצם ולפטר אבל הוא מעריך שהיא זמנית.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. בר ישראלי

    הוקרה ראויה לאריה סקופ בזכות, במאמץ ואכפתיות אמיתית לעשייה.

אירועים קרובים