מטא מודה: צבא ארה"ב ערך מסע השפעה ענק במדיה החברתית

דו"ח שפורסם שלשום (ג') בידי החברה כלל הכרה בכך ש"אנשים הקשורים לצבא ארה"ב" עמדו מאחורי עשרות חשבונות פייסבוק ואינסטגרם מזויפים, בהם פורסמו תכנים המצדדים בעמדת ארה"ב ● מסע ההשפעה התקיים גם בטוויטר

מקדם עצמו ברשתות החברתיות, ובעיקר באלו של מטא. צבא ארה"ב.

"אנשים הקשורים לצבא ארה"ב" הם אלה שעמדו מאחורי עשרות חשבונות פייסבוק ואינסטגרם מזויפים, בהם פורסמו תכנים המצדדים בעמדת ארה"ב – זאת, תוך ניסיון להסתיר את זהותם האמיתית; כך לפי מטא, חברת האם של פייסבוק, בדו"ח שפורסם שלשום (ג').

קמפיין ההשפעה רחב ההיקף נחשף בראשונה באוגוסט, אז נודע כי הוא ארך עשור שנים. בעקבות החשיפה, הפנטגון הורה על "ביקורת גורפת של האופן שבו הוא מנהל לוחמת מידע חשאית", כך לפי דיווח של הוושינגטון פוסט מספטמבר. "המקרה ייבדק וינותח באופן פומבי על ידי חוקרי קוד פתוח – והדבר ייעשה באופן שקוף ומיידי", נכתב. לפי הדיווח אז, פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, סנטקום, היה בין הגופים שתפקידם במבצע נבדק. צבא ארה"ב סירב להגיב לדיווח.

מבצע ההשפעה – כוון לקהלים במזרח התיכון ובמרכז אסיה 

הדו"ח של החברה האם של פייסבוק השבוע הינו העדות העדכנית ביותר בדבר המעורבות של צבא ארה"ב במבצע השפעה, אשר כוון לקהלים במזרח התיכון ובמרכז אסיה. המסע נחשף בראשונה לפני שלושה חודשים, על ידי חוקרים ממכון המחקר לאינטרנט של אוניברסיטת סטנפורד (Stanford Internet Observatory) וחברת מודיעין המדיה החברתית גרפיקה (Graphika). על בסיס הממצאים שלהם, החוקרים קבעו כי זהו "המקרה הנרחב ביותר של פעולות השפעה מבוססת מידע, פרו-מערביות, סמויות – ברשתות החברתיות".

החוקרים של סטנפורד וגרפיקה קיבלו נתונים שסופקו על ידי מטא וטוויטר, ניתחו אותם, וקבעו כי זו "רשת מקושרת של חשבונות בטוויטר, פייסבוק, אינסטגרם ובחמש פלטפורמות מדיה חברתית אחרות – אשר השתמשו בטקטיקות הטעיה, במסגרת סדרה של קמפיינים חשאיים. זו בוצעה על פני תקופה של כמעט חמש שנים, במקום לערוך פעולה הומוגנית אחת".

העיתונות הטכנולוגית בארה"ב דיווחה אז כי מקור מסע ההשפעה הוא בארה"ב, ואילו לפי טוויטר, מקור המסע היה בארה"ב ובבריטניה.

איום יריבים

בדיווח על הרבעון הכספי האחרון שלה, מטא כתבה כי "למרות שהאנשים שמאחורי המבצע הזה ניסו להסתיר את זהותם ואת מבצעי התיאום שלהם, החקירה שלנו מצאה זיקה ביניהם ובין הצבא האמריקני". החברה מפרסמת מדי רבעון פרק הדן ב"איום יריבים", כחלק ממאמציה לחשוף ולהילחם ב"התנהגות לא אותנטית ומתואמת".

לפי הדיווח השבוע, "הפעילות המתואמת" האמורה כללה כמה יעדים – באיראן, במדינות המפרץ, במרכז אסיה, במזרח התיכון ובצפון אפריקה.

"בדרך כלל", נכתב, "כל קבוצה, יחידה של פעילות (במקור – 'אשכול' – י"ה) פרסמה תכנים על נושאים מסוימים, למשל: פוסטים בנושאי ספורט ותרבות במדינה מסוימת; שיתופי פעולה בין מדינות ובין ארצות הברית, לרבות שיתוף פעולה צבאי; וביקורת על איראן, סין, או רוסיה".

האנשים שמאחורי הדיווחים הללו נחזו להיות מקומיים במדינות שאליהם הם כוונו, וחלקם השתמשו בתמונות פרופיל שנוצרו בטכניקות לימוד מכונה (ML). למרות ההשקעה הלא מועטה של משאבים במסע ההשפעה, ציינו חוקרי מטא, "נראה שהפעולה לא הצליחה בקרב הקהל בארה"ב". מטא ציינה כי "לרוב הפוסטים של מסע ההשפעה הזה לא היו משובים, לייקים, תגובות, או שהיו מעט מאד תגובות ממשתמשים ומחברי קהילה אמיתיים".

לפי הדו"ח, הפעילות בטוויטר כללה כ-300,000 ציוצים שהגיעו מ-146 חשבונות, בין מרץ 2012 לפברואר 2022. הפעילות בפייסבוק כללה 39 פרופילים, 16 דפים, שתי קבוצות ו-26 חשבונות אינסטגרם פעילים מ-2017 עד יולי 2022.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים