בשורה לחברות פודטק ולבעלי החיים: ה-FDA אישר בשר מתורבת

מינהל המזון והתרופות האמריקני פרסם הודעה המדרבנת חדשנות שעתידה לסייע לבני האנוש להמשיך לצרוך מוצרי בשר, אך שנוצרו במעבדה בגידול תאי בע"ח יחידים ● הטכנולוגיה הזו אמורה לייתר את משקי החי המזהמים בעתיד

תעשייה בצמיחה. בשר מתורבת. אילוסטרציה.

העולם חווה מהפכת מזון, ומינהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA, הצטרף באחרונה למגמה. מדובר על ייצור של בשר מתורבת – הליך בו נוטלים מבעל החיים תאים בודדים ואלו מגודלים במעבדות מחקר, באמצעות טכנולוגיה חדשנית, עד הפיכתם לנתחי בשר שניתנים לאכילה ושאמורים להיות זהים בהרכבם לנתחים שנלקחים כיום מבעלי החיים רק על ידי המתתם השיטתית.

בפרסום חדש באתר המינהל, עליו חתומים רוברט מ. קאליף, נציב המזון והתרופות ב-FDA, וסוזן טי מיין, מנהלת המרכז לבטיחות מזון ותזונה יישומית (CFSAN) ציינו הכותבים כי "ה-FDA מחויב לתמוך בחדשנות באספקת המזון. כדוגמה למחויבות הזו, היום אנו מכריזים שהשלמנו את הייעוץ הראשון שלנו לפני השוק של מזון אנושי העשוי מתאי בעלי חיים מתורבתים".

לדבריהם ובהתייחס למקרה התקדימי המסוים, "הסוכנות העריכה את המידע שהוגש על ידי UPSIDE Foods כחלק מהתייעצות מוקדמת לשוק עבור המזון שלהם, העשוי מתאי עוף בתרבית, ואין לה שאלות נוספות בשלב זה לגבי מסקנת הבטיחות של החברה".

תומך בבשר מתורבת. ה-FDA האמריקני.

תומך בבשר מתורבת. ה-FDA האמריקני. צילום: BigStock

בשר מתורבת – האם יציל את האנושות מרעב ואת כדור הארץ מקריסה?

ההודעה היא בשורה של ממש לחברות פודטק רבות, חלקן גם ישראליות, השוקדות בשנים האחרונות על פיתוחים דומים.

המאמץ החדשני הזה מקורו בשני טעמים עיקריים: הראשי שבהם, חשש אותנטי לבעיות תזונתיות על פני כדור הארץ. משבר האקלים לצד התרחשויות חמורות כמו תקיפת רוסיה את אוקראינה, מייצרים תופעה של היעדר ביטחון תזונתי למיליארדי תושבי הכדור, שחלקם כבר כיום רעבים ללחם. הטעם השני הוא מענה לכך שהתעשיות מן החי ידועות כיום כמזהמות במיוחד וכתורמות הן להרס שכבת האוזון, בשל פליטות היתר של הפחמן שנלוות להן, והן לבזבוז של משאבים כמו מים וקרקעות.

היוזמה לתרבת בשר מעוררת עניין עז בעולם, כשלחלק מהחברות הפעילות בתחום יש כבר תוצר ראשוני מרשים למדי, כמו סטייק בשר שמודפס במדפסת תלת-ממד, אחרי שהוכן מתרבות תאי שריר ושומן, בהתאמה להרכבו של סטייק "רגיל" כיום.

ארגוני הפודטק הללו עתידים לחפוץ, כבר בתוך זמן קצר יחסית, להתחיל לייצר בסקייל ולשווק את מרכולתם. כעת מספק להם ה-FDA אישור חשוב לכך שהמוצרים שלהן לגיטימיים, לא מזיקים לבריאות האדם ויכולים להימכר בהמשך הדרך לצרכנים.

"לפני שהמזון הזה יכול להיכנס לשוק, המתקן שבו הוא מיוצר גם צריך לעמוד בדרישות החלות של משרד החקלאות האמריקני וה-FDA", הבהירו הכותבים בנוגע לנהלים הצפויים בארה"ב, וציינו גם כי "בנוסף לדרישות ה-FDA, לרבות רישום מתקן עבור מנת תרבית התאים, מפעל הייצור זקוק למענק פיקוח מ-USDA-Food Safety and Inspection Service (ה-FSIS)" וכן שהמוצר עצמו דורש סימון בדיקה מטעם ה-FSIS.

בהודעתם ציינו הכותבים כי "מטרת ה-FDA היא לתמוך בחדשנות בטכנולוגיות מזון, תוך שמירה תמידית על בטיחות המזון הזמין לצרכנים בארה"ב בראש סדר העדיפויות שלנו. ל-FDA ניסיון רב בהערכת בטיחות מזון במגוון רחב של טכנולוגיות ייצור מזון, כולל שימוש במערכות ביולוגיות וביוטכנולוגיה. הסוכנות בוחנת חומרים חדשים כל הזמן, כאשר שיטות העבודה בתעשייה מתפתחות כדי לענות על דרישות והעדפות הצרכנים. מזון המיוצר מתאי בעלי חיים מתורבתים חייב לעמוד באותן דרישות מחמירות, כולל דרישות בטיחות, כמו כל מזון אחר המוסדר על ידי ה-FDA".

בנוסף נמסר כי "ה-FDA מוכן לעבוד עם חברות נוספות המפתחות מזון ותהליכי ייצור מתאי בעלי חיים, כדי להבטיח שהמוצרים שלהן בטוחים וחוקיים לפי חוק המזון, התרופות והקוסמטיקה הפדרלי. כמו כן, אנו מתכננים להנפיק הנחיות שיסייעו לחברות שמתכוונות לייצר מזונות אנושיים מתאי בעלי חיים מתורבתים להתכונן להתייעצויות לפני הכניסה לשוק".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים