יוקר המחיה בישראל: הסיבה העיקרית להסבה להיי-טק

כך עולה מסקר שערכה פרקטיקום בקרב אנשים הנמצאים בתהליך הסבה ● סיבות נוספות: חיבור לטכנולוגיה והרצון לבצע שינוי ● משפיעות פחות: התרבות הארגונית וההטבות המוצעות בתעשיית ההיי-טק

אילן שנקר, ראש תחום קריירה ושותפויות בפרקטיקום

הסיבה העיקרית להסבת קריירה להיי-טק היא כדי להתמודד עם יוקר המחיה בישראל – כך עולה מסקר שביצעה פרקטיקום, המנהלת תוכניות הכשרה (בוטקאמפ) באונליין להסבה למקצועות הטכנולוגיה. בסקר נמצא, כי יותר מ-60% מהמשיבים ציינו את יוקר המחיה כסיבה העיקרית להסבת מקצוע. הסיבה השנייה להסבה היא חיבור לטכנולוגיה (יותר מ-50%) והרצון לבצע שינוי (50%). התרבות הארגונית וההטבות המוצעות בתעשיית ההיי-טק משפיעות על הבחירה להסבה במידה נמוכה יותר, כאשר הסיבות המובילות הן עבודה היברידית, עם 33% מהמשיבים, ואיזון בית-עבודה, עם 29% מהמשיבים.

הסקר התקיים במהלך חודש אוגוסט וכלל 172 משיבים הנמצאים בתהליך הסבה להיי-טק. 75% מהמשיבים היו גברים, 22.5% נשים ו-2.5% אחרים.

על פי הסקר, האתגרים העיקריים בהסבה להיי-טק והשתלבות בעבודה הם (בסדר יורד): חוסר ניסיון מקצועי והיעדר פורטפוליו (62%), חוסר היכרות עם התעשייה (39%), היעדר תוכנית סדורה לניהול תהליך הסבת קריירה ומציאת עבודה (36%) וכן חוסר בכישורים/ידע טכנולוגי (26%), ביטחון עצמי ואי מודעות ליכולות (22%), וכן מחסור בכישורים רכים, כמו עבודת צוות, פרזנטציה וכו׳ (9%). עוד נמצא, כי רוב המבקשים לבצע הסבה להיי-טק הם רווקים ורווקות (52.5%), כאשר 32.5% הם בעלי משפחה עם ילדים ו-15% הם זוגות ללא ילדים.

"בעוד שהגדלת ההכנסה היא המוטיבציה הנפוצה ביותר, אני סבור שדווקא החיבור לטכנולוגיה מאפשר להתמיד לאורך זמן בתהליך ההסבה. אחת הטעויות הנפוצות שאנשים עושים בהסבת מקצוע היא, שאין להם תוכנית ברורה. לא מעט מהמועמדים מגישים קורות חיים ללא רקע, הכשרה או ניסיון מתאים – דבר שהופך את תהליך הסבת הקריירה לחוויה מתסכלת. כדי להצליח בתהליך חשוב קודם כל לזהות את החוזקות והחולשות שלנו ולגשר על פערים. למשל, חשוב לטפח יכולות אנליטיות, יכולות לכתוב קוד, סדר וארגון וכו׳. בנוסף, חשוב להכיר את השוק. 'לעבוד בהיי-טק' הוא צירוף מילים גדול, ומי שמבקש להשתלב בתעשייה צריך גם להשקיע בהיכרות עם התעשייה ולפתח רשת קשרים", מסביר אילן שנקר, ראש תחום קריירה ושותפויות בפרקטיקום.

אחד האתגרים המשמעותיים ביותר שעלו בסקר הוא צבירת ניסיון מעשי, כאשר 64% מהמשיבים על הסקר ציינו, כי הם מחפשים לקבל הזדמנות לצבור ניסיון מעשי. שנקר ממליץ לצבור ניסיון ולבנות פורטפוליו רלוונטי כבר במהלך הלימודים, להשתתף במיטאפים, בתחרויות, בהאקתונים ובפרויקטים בהתנדבות, להתייעץ עם עובדים במקצוע ובחברות שאליהן רוצים להגיע, להיעזר במנטורים ואף לבנות פרויקט עצמאי כדי להביא לידי ביטוי מעשי את היכולות המקצועיות למעסיקים פוטנציאליים. בנוסף, שנקר ממליץ למעסיקים לקיים שיתופי פעולה עם גורמי הכשרה כדי להרחיב את מאגר העובדים הפוטנציאליים שלהם ולהוריד עלויות באיתור, אבחון וקליטת מועמדים.

"אנחנו מבינים שההיי-טק ימשיך לצמוח רק אם ייכנסו עובדים חדשים, לכן מעסיקים צריכים לשנות את התפיסה שלהם בנוגע לגו'ניורים ולהבין שקליטה שלהם בארגון אינה 'טובה' שעושים למועמדים ללא ניסיון, אלא להבין שהם כר פורה לגידול טאלנטים בארגון. בנוסף, עולם התעסוקה משתנה, וארגונים צריכים לקחת בעלות על ההכשרה המקצועית של העובדים שלהם. עד היום, על פי נתוני OECD, ארגונים משקיעים רק 3% מתקציבי משאבי אנוש בהכשרה מקצועית, ולכן הם נדרשים להתאים את התקציבים לצרכים החדשים. בנוסף, גם העובדים מעוניינים לקבל מהארגון שבו הם עובדים יותר אפשרויות לפיתוח קריירה ויכולות אישיות ומקצועיות. ארגונים שישכילו להבין זאת ולהשקיע בהכשרה של עובדים, גם מנוסים וגם ג'וניורים, ירוויחו פריון גבוה יותר ועובדים מרוצים יותר", אמר עידן טפירו, שותף בחברת HRplus, יועץ לחברות בנושא גיוס עובדים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. כתבה מעולית נשמח לשמוע על עוד סקרים בתחום

    ..

אירועים קרובים