לא רק תל אביב והשרון: חברות היי-טק שמעדיפות את הצפון

הרבה יותר מרווח, הרבה פחות פקקים, ושלא לדבר על החנייה; לא מעט חברות בוחרות לפעול מחוץ לבועה, ומבינות שגם שם יש לא מעט כישרונות ● כמה מהן סיפרו לנו על הבחירה

היי-טק בכל חלקי הארץ.

ההיי-טק הישראלי מרוכז בגוש דן, ובפרט בתל אביב, ובשרון. למרות המאמצים להעביר חברות היי-טק לפריפריה, או להקים אותן שם, האזורים שמחוץ לבועה נאלצים להסתפק במועט: קצת היי-טק בירושלים (ביחס לכלל התעשייה בארץ), קצת בחיפה, לא הרבה חברות בבאר שבע, אינטל בקריית גת ועוד דוגמאות מעטות, לצערנו הרב.

אולם, יש חברות שבחרו להתמקם שם – בין אם הן הוקמו באזורי הפריפריה, מקימות שם שלוחה לסניף הראשי בתל אביב או היגרו אליה מהבועה החמימה. מנהלים מכמה מהן סיפרו על כך לאנשים ומחשבים – בסדרה של שלוש כתבות, שכל אחת מהן תתמקד באזור אחר בארץ. כתבה זו, הראשונה, מתמקדת בצפון.

מי-מד

מי-מד (MeMed) היא חברת סטארט-אפ שמטרתה לתרגם את האותות המורכבים של מערכת החיסון של כל אחד מאתנו לתובנות פשוטות, כדי לאבחן מחלות ובהמשך לכך לטפל בהן. המוצר הראשון של החברה הוא MeMed BV, שמבחין במהירות בין זיהומים חיידקיים לנגיפים, ובכך תומך ביכולת קבלת ההחלטות של הרופאים לגבי מתן מרשמים אנטיביוטיים. מטה החברה ממוקם בחיפה, במשרדים שהם סביבת עבודה ללא דלתות – מה שבמי-מד מעידים שמאפשר להם לעבוד בצורה פתוחה ושקופה.

עובדי מי-מד.

עובדי מי-מד. צילום: יוגב עזריאל

מייסדי מי-מד, ד"ר ערן אדן (המנכ״ל) וד"ר כפיר עובד (מנהל הטכנולוגיות הראשי), גרים באזור חיפה ולמדו בטכניון, ומכאן הבחירה במיקום. מי-מד מושרשת בחיפה עד היום, והצלחתה קשורה במידה רבה לעיר ולאקו-סיסטם הרפואי המפותח שלה. בעיר הכרמל, להזכירנו, ממוקם אחד מבתי החולים הכי גדולים בארץ – רמב"ם, ויש בה בתי חולים נוספים ואת הפקולטה לרפואה בטכניון. בנוסף, חברי צוות רבים במי-מד גרים באזור וצברו את הידע, הרקע האקדמי והניסיון התעסוקתי שלהם בחיפה. בחברה מאמינים שיש בצפון מאגר כישרונות ענק, ומיקומה בחיפה מקנה לה גישה לכישרונות אלה.

פרוטאין-טקס

עוד חברה שמעדיפה את חיפה על פני תל אביב או השרון היא הסטארט-אפ פרוטאין-טקס (proteanTecs). החברה הוקמה ב-2017 ומפתחת טכנולוגיה מבוססת דיפ דטה לניטור בריאות מערכות אלקטרוניות לכל אורך חייהן – משלבי הייצור ועד לשימוש השוטף בשווקי הקצה. בפרוטאין-טקס אומרים שהטכנולוגיה שהם פיתחו מגבירה את ביצועיהן ואת מהימנותן של מערכות אלקטרוניות בעזרת יישום יכולות בינה מלאכותית על נתונים המופקים מחיישנים שמוטמעים בשבב.

מייסדי פרוטאין-טקס הם מנהלים בכירים בעלי ידע נרחב וניסיון מעמיק בתעשיית המוליכים למחצה, בהם שלושה ממייסדי מלאנוקס: שי כהן, המשמש כמנכ"ל החברה, אוולין לנדמן, סמנכ"לית הטכנולוגיות הראשית, ורוני אשורי, סמנכ"ל התפעול הראשי. אליהם חברו יהל דוד, יובל בונן ואייל פיינה, שמגיעים מעולמות מדעי הנתונים, תוכנות הביג דטה ותכנון השבבים.

עובדי פרוטאין אקס.

עובדי פרוטאין אקס. צילום: שרון בוכבינדר

רוב המייסדים הם חיפאים, שלאורך הקריירה שלהם פעלו ועבדו בחיפה ובאזור הצפון. בנוסף, הם מאמינים שעל חברות טכנולוגיה להיות חלק מהקהילה שבה הן פועלות, ושמים לנגד עיניהם את פיתוח הפריפריה ויצירת מקומות עבודה תחרותיים ומעניינים לתושבי האזור. בגלל סיבות אלה, אומרים מייסדי פרוטאין-טקס, היה להם טבעי להקים את החברה בחיפה. "הקדשנו חשיבה לבחירת המיקום בתוך חיפה, ועל אף קיומו של פארק טכנולוגי בעיר, בחרנו לפעול בעיר התחתית המתחדשת", ציינו. "העיר התחתית של חיפה מתפתחת ללא הפסקה, ובשנים האחרונות צמחה בה קהילת יזמות וסטארט-אפים רחבה. בנוסף, יותר ויותר חברות בוחרות להקים את המשרדים שלהן בחיפה בעיר התחתית. יש כאן אווירה צעירה ואורבנית, שמתאימה לאופי הדינמי של החברה, והקרבה לתחנת הרכבת מאפשרת נגישות גבוהה מכל חלקי הארץ".

"הישיבה מחוץ לתל אביב מאפשרת איכות חיים טובה יותר בכל הקשור לתחבורה ולנסיעות", אמרו. מנהלי פרוטאין-טקס העידו שבחברה מועסקים עובדים שמתגוררים באזור המרכז אך בוחרים לנסוע לחיפה ברכבת, בזמן שהכניסות לתל אביב פקוקות ויש קושי רב במציאת חנייה בעיר, ואם כבר מוצאים – היא יכולה לעלות הרבה. "ההגעה לחיפה קלה ונעימה יותר, ואפשר לנצל את הזמן ברכבת על מנת לעבוד, לקרוא או לשמוע מוזיקה", ציינו. "אזור הצפון מציע שוק מועמדים רחב ומגוון, ואנחנו מגייסים עובדים איכותיים שמתגוררים באזור זה. בנוסף, עלויות התפעול נמוכות יותר – הן עלות השכירות והן אלה של כלל השירותים הנלווים".

בלו-ויין

אם נצפין מחיפה ונגיע לפארק ההיי-טק בר לב, שממוקם בין עכו לכרמיאל, נמצא שם את מרכז הפיתוח של בלו-ויין (Bluevine) – חברה שהוקמה ב-2013 על ידי אייל ליפשיץ, המשמש כמנכ״ל, וניר קלר, מנהל הסניף הישראלי וסמנכ"ל הטכנולוגיות שלה. החברה מציעה לעסקים קטנים ובינוניים פתרונות בנקאיים חדשניים, שלדבריה מותאמים לצרכים הייחודיים שלהן.

מרכז הפיתוח של בלו-ויין די חדש בפארק ההיי-טק, שכולל כ-30 חברות ועתיד להעסיק כ-5,000 עובדים. זהו המרכז השני של החברה בישראל, המתווסף לסניף בתל אביב, לארבעה סניפים בארצות הברית ולסניף נוסף בהודו.

"ההחלטה להרחיב את פעילות מרכז הפיתוח הישראלי שלנו ולעשות זאת דווקא בפארק ההיי-טק בר לב נובעת מהרצון לתת הזדמנות לעובדי ההיי-טק בצפון הארץ לבנות קריירה קרוב לבית, ונועדה לגיוס טאלנטים מהסביבה המגוונת באזור. יש טאלנטים איכותיים מחוץ לאזור המרכז, ובפרט באזור הצפון, ואפשרויות התעסוקה שלהם פחות רחבות מאלה שבתל אביב. אנחנו לא מאמינים שעל עובד להעתיק את משפחתו לאזור המרכז רק בשביל הזדמנות שווה לתעסוקה. זו אחריות שלנו, כחברה ישראלית ביסודה, לאפשר לעובדים שלנו לעבוד היכן שנוח להם", אמרה שרון פלג, סמנכ"לית משאבי האנוש של בלו-ויין.

הכתבות על חברות שמעדיפות אזורים אחרים במרכז או את הדרום על פני הבועה של גוש דן והשרון יפורסמו בתחילת השבוע הבא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים