הכוח המניע מאחורי המעבדים של AWS

נאפה בשארה, ממקימי אנאפורנה לאבס הישראלית, שנרכשה על ידי אמזון, מספר על פיתוח המעבדים שמתכננת ומיישמת AWS עבור שרתיה ובדטה סנטרים שלה, המותאמים במיוחד ללקוחות הענן שלה

נאפה בשארה, סגן נשיא ומהנדס בכיר באנאפורנה לאבס

"יש לי את אחת העבודות הכי מהנות בתעשיית השבבים, וזה לא רק אני אלא כל אחד שעובד בחברה. העובדה שאנחנו מפתחים כמה מעבדים, בכמה תחומים, ואנחנו עושים זאת במהירות, ומביאים פתרונות שמועילים ללקוחות זה מאוד משביע רצון. זה נכון עבור כל מהנדס חומרה ותוכנה שעובד בחברה שלנו. יתרה מכך, אנחנו לומדים במהירות ומסייעים ללקוחות במהירות, כי אנחנו מתכננים את השבבים, פורסים אותם וגם מנהלים אותם, וכך למהנדסים שלנו יש מחזור לימוד מהיר מאוד, כדי לשפר ולבצע את מוצרי הדור הבא", כך אמר השבוע נאפה בשארה, סגן נשיא ומהנדס בכיר באנאפורנה לאבס.

בשארה אמר את הדברים באירוע AWS Silicon Innovation Day שערכה חברת שירותי הענן של אמזון, AWS, שהתמקד בחדשנות הפיתוח והקידום של מעבדים, תוך מתן דגש על כך שהחברה מייצרת מעבדים מותאמים לצרכים שלה, שהיא משלבת בשרתים ובדטה סנטרים שלה.

בשארה הוא אחד משני מקימיה של אנאפורנה, שהוקמה בישראל ב-2011 ונרכשה בידי אמזון ב-2015. למעשה, היא כיום הכוח המניע שעומד מאחורי משפחת מעבדי השרתים Graviton שאותם מתכננת ומיישמת AWS בשרתים שלה עבור תרחישי עומסי עבודה שונים בענן עבור לקוחותיה.

בשארה הזכיר שכיום, אחרי פיתוח של ארבע שנים, כבר הושקו שלושה דורות של מעבדי ה-Graviton, והוא לקח את המאזינים למסע קצר ברכבת הזיכרון.

"כשישבנו והתחלנו לתכנן את המעבדים לשרתים ידענו שיש לנו הזדמנות זהב בידיים להציע מעבד שיתאים לעומסי עבודה מודרניים בענן", סיפר. "לדוגמה, ידענו שאנחנו צריכים לבנות שרתים שמשתמשים בליבות במלואן ואינן זקוקות לתמיכה של עבודה בריבוי נימים וכדומה. כמו כן ידענו, שאנו זקוקים למעבד שצריך זיכרון מטמון גדול יותר וכן יחס גבוה יותר של רוחב הפס של הזיכרון אל המעבד הראשי, וזאת מכיוון ששרתים שמספקים שירותי ענן צפויים לעבודה בצפיפות גבוהה, והם צריכים לספק לתמיכה ועבודה יעילה בסביבה שבה יש נגישות גבוהה במיוחד, המבוצעת באופן מקביל ומסיבי".

"במקביל", הוסיף, "היה ברור לחברה שהיא צריכה לעמוד בדרישה של הלקוחות לספק שרתים שההגירה אליהם תהיה קלה, ושתהיה סביבם אקו-סיסטם בריאה עם תמיכה טובה של תוכנה. לאחר מכן הגיעה הבחירה ב-ARM, שתספק את טכנולוגיות הבסיס לליבות שעליהן מבוסס בסופו של דבר ה-Graviton".

"האמת שחשבנו בהתחלה לבנות שרת מבוסס x86, אבל לרוע המזל הגישה לליבות הללו בזמנו הייתה מוגבלת לשתי חברות בלבד, אולי גם שלישית, אבל היא הייתה קטנה מאוד, אז פנינו לשותפה הוותיקה שלנו ARM, שסייעה לנו בבנייה של Nitro, אבל גם השקיעה בייצור של ליבות מאוד יעילות בעלות עוצמה עבור שוק המובייל המתפתח, ומשם רצינו להביא את היכולת ליצור מעבדים שמציעים תמורה ויעילות גבוהים לכסף, עם התאמה לשוק השרתים, כמובן", הוא נזכר.

למעשה, בזכות שיתוף הפעולה החוזר עם ARM, הצליחה אנאפורנה לקצר קצת את הדרך. "השתמשנו באותה מתודולוגיית פיתוח של Nitro עבור מעבדי ה-Graviton, אבל הפעם היה לנו יתרון, כי השתמשנו בעצמנו בענן של AWS כדי להאיץ את הפיתוח של הליבות וכדי להריץ את ההדמיות הנדרשות, כך שתוך ארבע שנים הצלחנו לפתח שלושה דורות של מעבדי Graviton וליישם אותם אצל עשרות אלפי לקוחות שמפיקים מהם תועלת, כולל 48 מתוך 50 הלקוחות המובילים שלנו", אמר בשארה.

למרות שהפיתוח של שלושה דורות מעבדים בארבע שנים בלבד הוא הישג מוערך מאוד בתעשייה, בשארה חושב שזה לא הסיפור היחיד שצריך לספק על מעבדי ה-Graviton. "לא פחות מכך מרשימה גם הקפיצה שעשינו מדור לדור בביצועים. ב-Graviton 3, לדוגמה, שהגיע פחות משנתיים אחרי קודמו, כבר סיפקנו במינימום 25% שיפור ביצועים, ועבור חלק מעומסי העבודה שיפור של פי שניים ופי שלושה. אנחנו גם ממשיכים בקו מגמת היעילות האנרגטית שלנו, וכל שלושת הדורות חוסכים 60% בצריכת הכוח שלהם מול פתרונות מקבילים", הוא מתגאה.

ואי אפשר בלי קצת מסע אחורה, אל ההקמה, אי שם בתחילת העשור הקודם. "הקמת חברה לתכנון וייצור מעבדים ב-2011, זמן קצר אחרי המשבר הכלכלי הגדול של 2008, הייתה הרפתקה בסיכון גבוה, במיוחד מכיוון שלאורך זמן ייצור שבבים נחשב למשהו יקר מאוד, וכן נדרש זמן פיתוח ארוך מאוד. כשהבטנו סביב ראינו כיצד בתחום התוכנה מאמצים מתודולוגיות זריזות כדי לבצע במהירות וגם כדי להיות יעילים. הבנו שגם אנחנו צריכים להיות גמישים, חסכניים וזריזים, ולכן הבנו שאנחנו צריכים לאמץ בלי להתבייש את כל הפרודוקטיביות הזו מהתוכנה, וכך התחלנו", הוא נזכר. "שלוש שנים אחר כך, אחרי משא ומתן זריז למדי של כחצי שנה, כבר הפכה החברה לחלק מאמזון ושירותי הענן שלה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים