ממשיכה לפגוע בכדור הארץ: פליטות הפחמן של אמזון עלו דרמטית ב-2021

למרות שהצהירה על מחויבות לאפס פליטת פחמן עד 2040, הפליטות המזהמות של החברה, שהן תוצר של פעילותה, עלו אשתקד ב-18% ● לפליטות אלו השפעה ודאית על משבר האקלים

מתקדמת או לא מתקדמת לאפס פליטות פחמן? אמזון. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה.

אמזון הצהירה בחגיגיות כי היא מחויבת להגיע למאזן של אפס פליטת פחמן עד 2040 – "10 שנים לפני הסכם פריז", כך התגאתה ענקית הקמעונאות אונליין. החברה ייסדה ב-2019 את אמנת האקלים הבינלאומית שלה (The Climate Pledge), לדבריה, "כדי לבנות קהילה חוצת מגזרים של חברות, ארגונים, יחידים ושותפים, הפועלים יחד כדי להתמודד עם משבר האקלים ולפתור את האתגרים של שחרור הפחמן ושל הכלכלה שלנו".

אלא שכל אלו לא עצרו, כך מסתבר את עצם היותה של אמזון מזהמת "כבדה", לכאורה, וכעת מתחוור שהיא אף הגדילה את פליטותיה ב-2021 בלא פחות מ-18%. למעשה מדובר בשנה השלישית ברציפות שבה מציגה אמזון עלייה בפליטות, מאז שהחברה החלה לשתף את המידע.

לאמזון נפח פליטות כמו שמייצרת כל קמבודיה

הפליטות הכוללות של אמזון עלו ל-71.54 מיליון טונות של פחמן דו חמצני – נפח של פליטות השווה, בערך, לפליטות שמייצרת כל מדינת קמבודיה. הגידול הרב ביותר בפליטות, באחוזים, היה בקטגוריה שאמזון מכנה 'מוצרי הון', הכוללת בניית מבנים, דטה סנטרים וחומרה, ציוד כללי וכלי רכב. יחד עם זאת, החברה ציינה כי עוצמת הפחמן שלה – משמע כמות הפחמן המשתחררת ביחס לכמות ההכנסה הגולמית שהיא יצרה – דווקא נמצאת בירידה זו השנה השלישית.

"כאשר חברות משקיעות במוצרים ובשירותים חדשים, והעסקים שלהן גדלים באופן משמעותי, ההתמקדות לא צריכה להיות רק בטביעת הרגל הפחמנית של חברה, במונחים של פליטת פחמן אבסולוטית, אלא גם בשאלה האם היא מורידה את עוצמת הפחמן שלה", כך נכתב בדו"ח הקיימות של אמזון לשנת 2021, שחשף את המידע המטריד.

למרות חוסר ההתקדמות שניכר מהנתון הזה, המטרה של אמזון להגיע לאפס פליטות פחמן בתוך 18 שנים בלבד – עדיין צוינה בהדגשה בדו"ח.

ומה עם הפליטות ממוצרי המוכרים?

אלא שיש הטוענים כי הנתון המסוים, שבכל מקרה מעורר דאגה בקרב כל מי שחרד למצב כדור הארץ, הוא לא מדויק, ומפחית את חומרת המצב הקיים.

על אף שהענקית מסיאטל כן כוללת פליטות מהמחסנים ומהרשת הלוגיסטית שלה, כפי שדיווחה Reveal השנה, החברה משתמשת בסוג של פירצה 'קטנה' קיימת לצורך 'הקללת' המצב.

לפי חדשות יאהו, בעוד שקמעונאים ענקיים אחרים, כמו וולמארט וטארגט אחראים לזיהום הקשור לכל סחורה שהם מוכרים, אמזון לוקחת בחשבון רק פליטות פחמן עבור מוצרים ממותגי אמזון, המהווים כאחוז אחד בלבד מסך מכירותיה.

פליטות הפחמן שהן תוצר הלוואי של הסחורות שמוכרים גורמים אחרים תחת המטריה שלה, האחראים כאמור ל-99 אחוזים מכלל המוצרים שנמכרים דרך השוק המקוון של החברה, אינן נלקחות בחשבון בדיווחי אמזון, וזאת ללא קשר לשאלה אם המכירות הללו מבוצעות דרך המחסנים של אמזון אם לאו. עם זאת, רבים מהעסקים הללו אינם עומדים ברף המינימלי לדיווח חובה על פליטות כיון שמדובר בעסקים קטנים יחסית.

מפגינים להעלאת המודעות אליו. משבר האקלים.

מפגינים להעלאת המודעות אליו. משבר האקלים. צילום: BigStock

מומחי איכות הסביבה הביעו זה מכבר דאגות לגבי העלות האדירה – במובני פגיעה באקלים ובאיזון כדור הארץ – מהפעילות של אמזון. במיוחד הובעו חששות מההיקף העצום של הסחורות שמשנעת החברה בכל רחבי העולם, ומהאפשרויות שהיא מציעה למשלוח מהיר, שאף מגביר את השימוש באמצעי תחבורה שונים.

יצוין כי אמזון הכפילה את רשת מרכזי ההגשמה שלה במהלך מגיפת הקורונה, כדי לעמוד בזינוק המדהים בביקוש לקניות אונליין דרכה.

אמזון דיווחה על הפסד נקי של 3.8 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2022, שעיקרו הגיע מהשקעה בעוד מחסנים וצוות עובדים. אולם נראה שהחברה מפחיתה כעת את מאמצי הבנייה שלה, על רקע ירידה בהזמנות. USA Today דיווח כעת כי אמזון עצרה או עיכבה את בנייתם ​​של 18 מחסנים חדשים ב-12 מדינות, עקב המצב הנוכחי.

מאמצים לשכנע את העולם ואת הצרכנים שהכל בשליטה

אמזון יודעת שהיא מייצרת פליטות פחמן הרסניות. הדרך שבה החברה מנסה להתמודד עם המצב הזה היא בעיקר באמצעות קיזוז פליטותיה מול גורמים אחרים. המטרה של אמזון, לפיכך, היא שטביעת הרגל הפחמנית נטו שלה תהיה אפס ושהיא תוגדר כ"ניטרלית מבחינת פחמן" (Carbon Neutral).

ואמזון עושה מאמצים רבים כדי לנסות ולשכנע את העולם ואת הצרכנים שהיא פועלת למען המטרה הזו. "קנייה של מוצרי Climate Pledge Friendly בפריים דיי היא דרך מצוינת להתחיל עם קניות של מוצרים בני-קיימא יותר", אמר קמרון ווסטפול, מוביל של תוכנית שמכונה Climate Pledge Friendly באמזון. "Climate Pledge Friendly מדגישה מוצרים שעונים על תקני קיימות ועוזרת לשמור על עולמנו הטבעי. התווית מזהה מוצרים עם שיפורים לפחות בהיבט אחד של קיימות, באמצעות אישורי קיימות מהימנים של צד שלישי, והסמכה משלנו", סיפר ווסטפול.

למרות שאין כל ספק כי גם עלינו, הצרכנים, להיות מודעים יותר, מתחשבים בהרבה, ואף מרוסנים פי כמה וכמה ברכישותינו – כדי למנוע את החמרת מצב כדור הארץ ומשבר האקלים – אמזון היא שמופקדת על ההקפדה להתנהלות אקלימית אחראית. כל השאר הוא על תקן רעשים תקשורתיים ומאמצי מיתוג ומירוק שהחברה עושה כדי להסתיר את העובדה שהמצב שעליו היא חתומה לא רק שלא משתפר – אלא אף מחמיר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים