שבב של תקווה

"אריה בן-שמואלי, מנכ"ל משיק: "לכל חומר גלם במחסור יש שוק חלופי - גם בתעשיית השבבים"

אריה בן-שמואלי, מנכ"ל משיק.

מחלקת המסחר בארה"ב פרסמה בתחילת השנה דו"ח פסימי, ולפיו משבר המחסור בשבבים, שיצר גאות של ביקושים, מהווה זרז לאינפלציה הגואה והוא צפוי להימשך זמן רב מהצפוי ולגלוש לשלהי 2024. המחסור, לפי הדו"ח, צפוי להביא לעיכובים משמעותיים בענפים רבים, לרבות תעשיית הרכב, המכשור הרפואי וענפי האלקטרוניקה. העובדה שייצור שבבים הוא תחום יקר במיוחד, המאופיין בחסמי כניסה גבוהים, תורמת אף היא לעליית מפלס החרדה ממחסור.

"כמעט בכל התחומים, שרשראות האספקה הבינלאומיות עמדו בשנתיים האחרונות בפני אתגרים בסדרי גודל שלא היו מעולם", אמר אריה בן-שמואלי, מנכ"ל משיק, חברת ייעוץ העוסקת בשרשראות רכש ואספקה. "מגיפת הקורונה, בשילוב המלחמה על אדמת אירופה, הציבו את נושאי הרכש ושרשרת האספקה במרכז התודעה הציבורית. פונקציית הרכש בארגונים הוכיחה עצמה, שוב ושוב, כמרכיב חיוני שנדרש להגיב במהירות לאתגרים על מנת לייצר ולשמר רציפות עסקית וכלכלית".

לדבריו, "גלי ההלם הכו במערכי האספקה של ארגונים באופן חוצה מגזרים, ובצד תעשיות שנפגעו בצורה קשה, כמו תעשיית המזון, גם תחומים אחרים לא נמלטו ממצוקת חומרי הגלם ברמה העולמית".

"בהקשר לתעשיית השבבים", הסביר, "מהפכת דור 5, המעבר לשימוש ברכבים חשמליים ואוטונומיים עתירי מחשוב ומלחמת הסחר ארה"ב-סין, הובילו לקשיי אספקה בענף ולמשבר שבבים גלובלי. לאלו התווספו אסונות טבע והפרעות נוספות, שהשביתו פסי ייצור. כולם יחדיו יצרו ביקוש עצום, שמשפיע על חברות השבבים בארץ ובעולם".

מהדרישה הגוברת נהנות יצרניות לוחות הסיליקון שמשמשים כבסיס לשבבים, והחברות שמייצרות את מכונות הדפסת השבבים. התחזיות צופות שהמחסור בשבבים לא ייעלם גם בעוד שנתיים, שכן יצרניות הרכיבים אינן מסוגלות לעמוד בדרישה הגוברת, למרות הקמה מהירה של מפעלים חדשים. "שבבים מניעים את כלל מכשירי האלקטרוניקה בעולם – החל בצעצועים קטנים, עבור במכשירי צריכה ביתיים ומכשור רפואי ועד למערכות נשק מתקדמות", פירט בן-שמואלי. "משבר השבבים העולמי ממחיש את חשיבותם הקריטית של הרכיבים הזעירים ואת השפעתם על כל תחומי החיים, ובה בעת מבהיר, שטכנולוגיה אפרורית זו הפכה לסוגיה גיאו-אסטרטגית גלובלית של ממש. בדומה לדרך שבה התייחסו בעבר לנפט המזרח-תיכוני, השבבים הפכו למשאב שהעולם תלוי בו, ופגיעה בשרשרת האספקה שלהם עלולה לגרור השלכות על היציבות העולמית".

האירועים האחרונים, ציין, "הדגישו שזווית ראיית הרכש היא לא רק עניין של לוגיסטיקה ועלות, אלא גם של חדשנות עסקית, תגובתיות מהירה ויצירתיות מסחרית, כשחברות ההיי-טק נדרשו לכך יותר מבעבר. חברות רבות העלו את רמות המלאי שלהן ובמקביל גם הביקוש למוצריהן עלה. בצד מגמה זו, ניכר המחסור במפעלי ייצור המסוגלים לתת מענה. כך, יש מחסור של ממש ברכיבים וגם עליות מחירים של הרכיבים הללו".

"על מנת להתמודד עם  עליות המחירים ועם החוסרים", הסביר, "חברות רבות מחפשות מענה בתחום המיקור (Sourcing), איתור מקורות אספקה חלופיים. מטרתו לסייע לתעשייה להמשיך להניע את הגלגלים תוך ניהול וביזור הסיכונים". החדשות הטובות הן, ציין, "שמומחים בתחום הרכש הבינלאומי יודעים למצוא פתרונות לשמירה על זרימת חומרי הגלם. איתור מקורות ההספקה החלופיים מתבצע תוך כדי תנועה מהירה ובמקביל לתנודות השוק. ארגז הכלים בתחום המיקור כולל פתרונות כמו הרחבת מעגל הספקים ומציאת ספקים חלופיים, איתור שווקים רלוונטיים חדשים וגם בחינת שימוש בחומרים תחליפיים, בלא לפגוע באיכות המוצר הסופי, כמו למשל מעבר משימוש בפלסטיק לפלסטיק ממוחזר".

"כבר ב-2020", סיכם בן-שמואלי, "חברות רבות, בהן גם לקוחות שלנו, החליטו להעלות באופן משמעותי את המלאים על מנת לשמור על רציפות תפקודית. סיבה נוספת להגדלת המלאים ב-2020 הייתה מחירי רכיבים נמוכים. כיוון שגידול במלאי החברות היה תופעה עולמית, מהר מאוד המגמה התהפכה והדבר יצר ביקוש גדול, שגרר בתורו מחסור ועלייה במחירי הרכיבים השונים. הפתרונות שהצענו כללו את הגדלת המקורות על ידי איתור ספקים חדשים, הנצלה של רכיבים מציודים ומלאי שלא היו בשימוש, וקנייה מדילרים ומשוק משני. אנו עובדים עם השותפים העסקיים שלנו ב-62 מדינות ומאפשרים להגיע בקלות יחסית למקורות חלופיים, המאפשרים ללקוחות שלנו להתמודד עם המצב המורכב בשווקים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים