משרד התמ"ת: חברות "מציעות" ספאם טלפוני על חשבונכם

עו"ד יצחק קמחי, הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, הזהיר, כי יש חברות שמתקשרות ללקוח לצלצול אחד בלבד, וכשהוא חוזר אליהן – מציעות לו מוצרים ומבקשות את כרטיס האשראי שלו ● לדבריו, "לא כדאי להתפתות לצלצל חזרה, כי החיוג הוא על חשבונכם ואתם ועלולים לקבל פרסומות או מסרים שיווקים שאינכם חפצים בהם"

עו"ד יצחק קמחי, הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, הזהיר לפני ימים אחדים את הציבור מפני תופעה חדשה של ספאם פרסומי, הגורמת לצרכן עצמו לבקש, כביכול, שיציעו לו מוצרים, והוא זה שגם משלם עבור הפרסומת.

הממונה אמר, כי באחרונה הובא לידיעתו מידע שלפיו חברות שונות מבצעות חיוג אוטומטי לצרכנים רבים, והשיחה מנותקת לאחר צלצול אחד בלבד, לפני שהצרכן הספיק לענות. חברות אלה מסתמכות על סקרנותם של האנשים, אשר מחייגים בחזרה, על חשבונם, למספר הטלפון שממנו הגיעה השיחה שנותקה.

מי שמחייג בחזרה מגיע למזכירה אלקטרונית, המודה לו על הצלצול החוזר ומבטיחה מתנה ממגוון מתנות. כל שעל המצלצל לעשות הוא להשאיר את פרטי הטלפון שלו. לאחר זמן מה חוזרים לצרכן מוקדנים ומבקשים ממנו את מספר כרטיס האשראי לתשלום – לא עבור המתנה, אלא עבור דמי המשלוח.

עו"ד קמחי ציין, כי חוק הספאם, שנכנס לתוקף בדצמבר 2008, אוסר על משלוח מסרים שיווקים או פרסומיים במישרין לצרכנים במערכת חיוג אוטומטי בלא קבלת הסכמתם המפורשת, אולם כאשר הצרכן פונה ומוסר את פרטיו ומאפשר להתקשר אליו – נעקף האיסור הקבוע בחוק. לדבריו, "על מתנות לא צריך לשלם, ואם קבלת המתנה כרוכה בתשלום – אזי אין מדובר במתנה, אלא במכירת מוצר. במקרה שכזה, על החברה לציין את מחירו הכולל של המוצר, כולל דמי ההובלה, כנדרש בחוק הגנת הצרכן, אחרת מדובר בעבירה על החוק".

הממונה הזהיר את הצרכנים: "שמרו את פרטיכם האישיים לעצמכם ומסרו אותם רק אם יש צורך אמיתי, ורק לגורם שאתם מכירים וסומכים עליו". הוא הוסיף, כי "לא כדאי להתפתות ולצלצל חזרה למספר לא מוכר, כי החיוג הוא על חשבונכם ואתם ועלולים לקבל פרסומות או מסרים שיווקים שאינכם חפצים בהם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים