אקדמיה בירוק זית: המקום שיותר מ-50% מתלמידיו ותלמידותיו – נשים

סא"ל ליאת ליטבק, מפקדת בסמ''ח - בית הספר למקצועות המחשב וההגנה בסייבר שבאגף התקשוב, פועלת לשילוב בתעשיית ההיי-טק של חרדים.ות, נשים, חיילים וחיילות מהפריפריה, וא.נשים על הרצף האוטיסטי

סא"ל ליאת ליטבק, מפקדת בסמ"ח.

"מזה כמה שנים אנחנו מכוונים להגדלת כמות הנשים שעוברות אצלנו הכשרות. בשנה החולפת הגענו למצב שבו יותר ממחצית המודרכים והמודרכות היו נשים, חיילות. זה לא קרה ביום בהיר אחד, עשינו לשם כך עבודות הכנה רבות", כך אמרה בראיון לאנשים ומחשבים סא"ל ליאת ליטבק, מפקדת בסמ"ח – בית הספר למקצועות המחשב וההגנה בסייבר שבאגף התקשוב בצה"ל. הראיון נערך לרגל יום הגיוון הבינלאומי, שחל מחרתיים (ש').

סא"ל ליטבק הגיעה לפקד על בסמ"ח לאחר שעשתה תפקידים רבים באגף התקשוב במשך יותר משני עשורים, ובתפקידה האחרון הייתה ראש ענף הגנה בסייבר בזרוע היבשה.

"בסמ"ח", אמרה מפקדת בית הספר, "הוא שער הכניסה לתחום ההיי-טק בצבא. בשנה החולפת הכשרנו בו יותר מ-1,000 חיילים וחיילות בתחומי המחשוב וההגנה בסייבר, עבור כלל הזרועות בצבא – יבשה, אוויר, ים ואמ"ן. 70% מההכשרות הם במקצועות התכנות, ההגנה בסייבר ו-DevOps, והשאר – QA, ניתוח נתונים ופיתוח לומדה".

סא"ל ליאת ליטבק, מפקדת בסמ"ח, עם מדריכים בבית הספר.

סא"ל ליאת ליטבק, מפקדת בסמ"ח, עם מדריכים בבית הספר. צילום: דובר צה"ל

"כדי להעלות את אחוז הנשים שעוברות הכשרה בבית הספר, אנחנו עורכים מכינות בנות חמישה שבועות – לנשים מלש"ביות (בטרם הגיוס – י"ה), גם כאלה שאין להן רקע בתחום. המכינות הללו, שאותן אנחנו עורכים כבר שנתיים, הן אחת הסיבות לגידול בהיקף הנשים, שלפני כן עמד על 16% מהלומדים", אמרה.

לדברי סא"ל ליטבק, "אנחנו רוצים לאפשר לכולם.ן להגיע למיונים, גם לחסרי רקע, וגם אם הם.ן למדו בתיכון אומנות, למשל. אם המועמד יגיע למיון ונגלה שהוא בעל יכולת חשיבה מתמטית, יש לו סיכויים גדולים יותר לעבור את הקורס. כך אנחנו מגדילים את היקף המוכשרים והמוכשרות, שיש להם 'ראש', אף שהם לא בהכרח למדו מדעי המחשב בתיכון".

תלמידים-חיילים בבסמ"ח.

תלמידים-חיילים בבסמ"ח. צילום: דובר צה"ל

הכיוון: חדשנות בלמידה

היא אמרה כי "בבסמ"ח, אנחנו מכוונים לחדשנות בלמידה. אנחנו מבינים שיש כאלה שלא יוכלו 'לשבת על התחת' שעות רבות במשך שבועות רבים. לכן, התאמנו עבורם ועבורן את שיטות הלמידה: 80% ממערכי השיעורים מותאמים לכמה שיטות למידה – עצמאית, פרטנית ובקבוצות. אז, כל אחד ואחת בוחרים להם את ההכשרה המתאימה עבורם. אנחנו שמים דגש על תוכן מעשי, והתרגולים מהווים יותר מ-80% מכלל הלימודים. כמו כן, אנחנו מביאים לקורסים מרצים חיצוניים – מיחידות הצבא וגם מהתעשייה באזרחות". היא ציינה כי "שיטת ההערכה שלנו מתבססת על הערכות ומשובים – ולא על ציונים. זה גורם למשתתפים.ות בקורס להרגיש טוב יותר במהלכו".

היבט נוסף שציינה סא"ל ליטבק הוא היחס האישי שניתן בקורס. "אנחנו מקפידים על תמהיל ביחס של 1:6 בין מפקדים וחניכים. כך, נוצרת אווירה עם יחס אישי, לצד חממה למקצוענות".

הכשרת חרדים, אנשים על הרצף ותלמידים

סא"ל ליטבק סיפרה על תוכנית ניצנים, לזכרו של סגן אודי אלגרבלי ז"ל, שמופעלת על ידי בסמ"ח, יחד עם משרד החינוך ומרכז אודי למצוינות תקשובית. "התוכנית פועלת כבר כמה שנים באזור הדרום, במטרה לאתר ולהכשיר בני נוער בעלי פוטנציאל ואוריינטציה טכנולוגית בתחומי התוכנה והסייבר, שיהוו בחלוף שנים מעטות את חוד החנית של אנשי התוכנה ביחידות צה"ל בדרום", אמרה. "במסגרת התוכנית אנחנו חושפים תלמידי ותלמידות כיתות ט' בעלי אוריינטציה טכנולוגית בלימוד שפת פיית'ון, ובשלב מאוחר יותר, לאחר איתור ומיון, הם עוברים הכשרת עומק בתכנות, בדגש על מיומנות מקצועית ובין אישית. כך אנחנו בונים להם ולהן שירות משמעותי – כאנשי תוכנה מקצועיים ביחידות המובחרות".

"עוד אנחנו פועלים לשילוב חרדים בהכשרות למקצועות תכנות ובדיקות תוכנה", ציינה. "פעילות זאת איננה חדשה, היא חלק מגרף ההכשרות שלנו מדי שנה". לדבריה, "בשנה החולפת בנינו, יחד עם אכ"א (אגף כוח אדם בצה"ל – י"ה), הכשרה לחיילים המצויים על הרצף האוטיסטי – להיות מגני סייבר ובודקי תוכנה. עשינו פיילוט עם 10 חיילים, ועד סוף השנה ההיקף יוכפל".

סא"ל ליטבק דיברה גם על המעבר לדרום, שבסמ"ח עומד בפניו. "בשנה שעברה הוחלט על המעבר, ונעשה אותו בקיץ הקרוב. כבר התחלנו בהכנות לכך. נהיה חלוצים בדרום והתחלנו לבנות את האקו-סיסטם עם שאר הגופים באזור – אוניברסיטת בן גוריון, התעשייה וארגון Tech7, שמאגד את הגורמים הפועלים בתחום הסייבר בנגב ופועל לפיתוחו שם של אקו-סיסטם בעולמות ההיי-טק והחדשנות. המסר שלנו הוא שאין לאנשים מה לחשוש מהמעבר. העלייה שלנו לנגב תהיה חלקה וטובה – זהו מהלך פורץ דרך, שאנחנו נושאים אליו עיניים", אמרה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. גל

    מי שמכיר ההתנהלות מבפנים, יודע שהדברים לא כמו שאומרת גברת ליטבק, חבל

אירועים קרובים