"המענה לזלילת החשמל בדטה סנטרים: אנרגיה מתחדשת"

"הטכנולוגיה בעולם תשתיות החשמל, שמתאפיין בהרבה קשיים, מתקדמת ומתפתחת, ורצה בקצב מסחרר", אמר ד"ר גדעון פרידמן, המדען הראשי של משרד האנרגיה

ד''ר גדעון פרידמן, המדען הראשי של משרד האנרגיה.

"ההתקדמות של עולם המחשוב באה עם תג מחיר: עלויות צריכת החשמל בחוות השרתים השונות גבוהות ונמצאות במגמת גידול. המענה לזלילת החשמל בעולם הדטה סנטרים יגיע מהפקה של אנרגיה מתחדשת", כך אמר ד"ר גדעון פרידמן, המדען הראשי של משרד האנרגיה.

ד"ר פרידמן היה דובר המפתח בכנס דטה סנטר 2022. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (א') באולם האירועים לאגו בראשון לציון, והנחה אותו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

פרידמן, בעל דוקטורט בפיזיקה מאוניברסיטת סטנפורד שבקליפורניה, עוסק מזה שני עשורים בעולמות המו"פ השונים, ביניהם במערכות בדיקה בשוק השבבים, מכשור רפואי וביו-טכנולוגיה. לדבריו, "תחום האנרגיה מתאפיין בכמה מגמות, חלקן שלובות זו בזו. הראשונה היא ייצור חשמל מבוזר. כיום, החשמל לא מיוצר רק בתחנות כוח מרכזיות, אלא גם בהרבה תחנות קטנות. מגמה נוספת היא שהטכנולוגיה בעולם תשתיות החשמל, שמתאפיין בהרבה קשיים, מתקדמת ומתפתחת, ורצה בקצב מסחרר. המגמה השלישית נוגעת לצורך בהפחתת כמות הפליטות".

צילום ועריכת וידיאו: יוסי ציפקיס

"האנרגיה הסולארית היא האנרגיה המתחדשת הכמעט יחידה שיש בישראל – אין פה הרבה רוח ואין בארץ מקורות אנרגיה מתחדשים נוספים, כמו נהרות ואנרגיה גיאותרמית במעמקי האדמה", אמר ד"ר פרידמן. עוד הוא ציין כי "האנרגיה הסולארית היא האנרגיה המתחדשת הכי זולה. אלא שגם היא באה עם אתגרים: השמש זורחת רק כמה שעות ביום, ועוד פחות מכך בימי החורף – בעוד שהמחשבים עובדים כל הזמן".

היתרונות בייצור מבוזר של חשמל

לדבריו, "ייצור מבוזר של חשמל מניב אספקת חשמל אמינה כל הזמן, בכל היקף, עם סיכוי ליעילות גבוהה יותר ועם צריכת אנרגיה מוקטנת. אלא שהעסק הזה עדיין לא מתרומם". הוא ציין כי "המעבר לייצור אנרגיה מקומית מתעורר בין היתר על רקע הכמויות הגדולות של האגירה. כיום ניתן לדבר על אגירת חשמל בסוללות בתוך מתקן בגודל מכולה, שמאפשר לארגון גדול כמו בית חולים צריכת חשמל למשך כמה שעות".

"משרד האנרגיה תמך ב-2021 בשמונה פיילוטים לפרויקטים לאגירה ולייצור אנרגיה מקומית, בסך כולל של 3.5 מיליון שקלים – מתוך 13 מיליון שקלים, שהיו העלות של הפרויקטים", אמר ד"ר פרידמן.

אתגרים נוספים שאותם הוא מנה הם "הרצון להקמת אותם שדות סולאריים של אנרגיה מתחדשת בפריפריה. זה אפשרי ומאתגר, ומעט יקר, בשל הצורך לשנע את החשמל למרכז. בנוסף, נדרש גיבוי של האגירה לזמנים שבהם יש שמש באופן חלקי או שאין שמש בכלל. עלותה של צריכת החשמל באופן מקומי זולה יותר מאשר רכישת חשמל מהרשת הארצית".

ד"ר פרידמן ציין ש-"יש כמה דרכים לאגירת אנרגיה, בין השאר על ידי אגירת אוויר דחוס והפיכתו חזרה לחשמל, בעזרת סוללות אלומיניום או בעזרת אגירה בחום. לכל אחת מהדרכים הללו נלווים אתגרים".

לסיכום הוא אמר כי "עדיין אין חוות שרתים שמסתמכת באופן מלא על חשמל סולארי. אלא שבהחלט ניתן לחשוב על מערכת מקומית שבה גם מייצרים חשמל, גם אוגרים אותו וגם משתמשים בו בכל שעות היום. כך, החשמל זול יותר – וכולם מרוצים. ככל שהטכנולוגיות יתקדמו, תהיה יותר אגירה. בנוסף, אם נדע לנצל אחוז מהשטחים החקלאיים לטובת ייצור חשמל מהשמש, נוכל לספק את צרכינו באמצעות אנרגיה מתחדשת, באחוזים גבוהים. אנחנו רואים בכך פוטנציאל גדול".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שקר האנרגיה המתחדשת

    אולי די כבר עם החרטא הזו כאילו חשמל מתחדש כלשהו יהווה אי פעם תחליף לאנרגיה קונבנצינאלית.. הרי סולארי לא יציב ולא קיים בלילה. ופתרונות אגירה לא קיימים. המתחדשת בסוף מזהמת יותר מפחם.

אירועים קרובים