האיחוד האירופי ובריטניה: חקירה לגוגל ומטא בחשד לקנוניית פרסום

הנציבות האירופית ורשות התחרות של בריטניה פתחו, במקביל, בחקירה מעמיקה של הסכם 'ג'די בלו', שנחתם ב-2018 בין הענקיות ● החשד הוא שהחברות הסיכמו "להחריג שירותי פרסום טכנולוגיים מתחרים מתוכנית Open Bidding"

חקירת הגבלים עסקיים נגדן. מטא וגוגל. עיבוד ממחושב.

הנציבות האירופית, שהיא הגוף המבצע של האיחוד האירופי, ובריטניה הודיעו באחרונה על פתיחת חקירה רשמית, נפרדת ומקבילה, נגד גוגל (Google) ומטא (Meta), עקב חשדות למניפולציית פרסום שהשתיים יצרו ביניהן, ושאיימה על התחרות באירופה. מדובר על הסכם שנחתם בספטמבר 2018 על ידי שתי ענקיות הטק על שירותי תצוגה לפרסום מקוון.

הנציבות האירופית חוששת שהעסקה, שזכתה לכינוי 'ג'די בלו' (Jedi Blue), אותו העניקו לה שתי החברות, "היא חלק ממאמץ להחריג שירותי פרסום טכנולוגיים מתחרים מתוכנית Open Bidding".

התוכנית המוזכרת היא בעצם מעין מכירה פומבית, שאותה מתארת גוגל באתרה כך: "Open Bidding מאפשר לכם להזמין שותפי ביקוש של צד שלישי להתחרות על המלאי שלכם במכירה פומבית אחת, עם הצעות שרת-לשרת בזמן אמת. Open Bidding ב-Ad Manager מספקת גם תעבורה, דיווח וחיוב פשוטים יותר".

לפי דיווחים, החשדות הן בעצם כי גוגל ופייסבוק (כפי שנקראה אז מטא של היום) תמרנו, לרעת מתחרותיהן, את המערכת המתוחכמת במיוחד הקובעת אילו פרסומות יוצגו בדפי האינטרנט על פי הפרופיל האנונימי של המשתמש.

"אם החקירה שלנו תאשר זאת, זה אומר שהם מעוותים את התחרות בשוק ממילא מרוכז מאוד, לרעת טכנולוגיות הפרסום של יריביהם, מפרסמי התוכן, ובסופו של דבר – הצרכנים", אמרה נציבת התחרות האירופית, מרגרט וסטגר.

נציבת התחרות האירופית, מרגרט וסטגר.

נציבת התחרות האירופית, מרגרט וסטגר. צילום: ויקימדיה

גם בארה"ב – אותן חשדות והליכי הגבלים עסקיים

החבל מתהדק בכל מקום סביב צווארן של גוגל ופייסבוק בכל הקשור בהתנהלותן המונופוליסטית, לכאורה, המחבלת בשוק ובתחרות בו.

מאז סוף 2020, שתי הענקיות היו כפופות לכמה הליכי הגבלים עסקיים בארצות הברית, כולל אחד הקשור ישירות לאותו הסכם 'ג'די בלו'. ההליך בארה"ב עודו בעיצומו אך כבר כעת קואליציה של 38 מדינות וטריטוריות בארה"ב מאשימה את גוגל בכך שהציעה לפייסבוק גישה מועדפת למערכת המכירות הפומביות שלה, כדי להניא אותה מלסיים את המוצר המתחרה שהכינה.

לפי הטענות של בריטניה והנציבות, גוגל נהגה לתת לרשת החברתית שייסד וממנכ"ל מארק צוקרברג "מידע, יותר מהירות ויתרונות נוספים במכירה הפומבית" של הפרסומות. בנוסף המדינות החוקרות מאשימות כעת אפילו את המנהלים הבכירים ביותר של גוגל ומטא במעורבות ישירה בעסקה ובחבלה, לכאורה, בשוק החופשי ובמתחרותיהן.

כאמור, גם רשות התחרות הבריטית בישרה ממש באותו יום (ו') כי היא חוקרת את עסקת ג'די בלו, ובריסל הבטיחה שתעבוד "כרגיל" בשיתוף פעולה הדוק עם הבריטים בתיק זה. עם זאת לעת עתה לא נקבע תאריך יעד לסגירת חקירת ההגבלים העסקיים הספציפית.

כאמור, עבור גוגל, החקירה הזו מתווספת לאלו שכבר מתנהלות נגדה בארצות הברית מאז 2020 ובאירופה מאז 2021, על שיטות אנטי-תחרותיות בטכנולוגיות תצוגה של פרסום מקוון, שהיא לכאורה מתחזקת על ידי קידום כלי התיווך שלה בין מפרסמים ועורכים.

בהצהרה ששלחה לתקשורת גוגל הפריכה בתוקף את ההאשמות מבריסל. לדבריה, ג'די בלו הוא "הסכם פרו-תחרותי ומתועד בפומבי", המאפשר לפייסבוק להשתתף ב-Open Bidding "יחד עם עשרות חברות אחרות".

"ההשתתפות של פייסבוק אינה בלעדית והם אינם מקבלים הטבות שיעזרו להם לזכות במכירות פומביות", ציינה הענקית ממאונטיין וויו, שהדגישה כי המצב הוא דווקא הפוך. לדבריה, הנוכחות של פייסבוק דווקא "תורמת להגדלת הביקוש לשטחי פרסום מבעלי אתרים, מה שעוזר לבעלי אתרים אלו להרוויח יותר הכנסה".

מטא מצידה טוענת גם היא להגנתה כי "הסכם הצעת המחיר הלא בלעדי שלה עם גוגל, והסכמים דומים עם פלטפורמות מכירות פומביות אחרות, סייעו להגביר את התחרות על מיקומי המודעות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים