בגלל "פייק ניוז": פוטין חסם את טוויטר ופייסבוק ברוסיה

רגולטור התקשורת הרוסי רוסקומנדזור חתך ביום ו' את אפשרויות הגישה של תושבי רוסיה גם לאתרי תקשורת עצמאיים שונים ולמדיה מהמערב ● הרוסים טוענים שכך מנעו הגעת ידיעות כזב לאזרחים, אך האם סיבת המהלך אחרת?

על רקע הפלישה לאוקראינה, פייסבוק וטוויטר נחסמו ברוסיה. עיבוד ממוחשב.

בסוף השבוע האחרון (ו') מצאו את עצמם יותר מ-140 מיליון תושבי רוסיה נטולי גישה לרשתות החברתיות הדומיננטיות פייסבוק, טוויטר, וכן לגופי מדיה שונים. הרוסים העבירו את המסר שהמהלך נועד כדי למנוע הפצת "פייק ניוז" אל רוסיה ואזרחיה, אבל מומחים טוענים שמדובר במאמץ להגביל את זרם המידע המערבי, על רקע הפלישה לאוקראינה.

על פי קבוצת ניטור האינטרנט GlobalCheck, רגולטור התקשורת הרוסי רוסקומנדזור (Roskomnadzor), חסם, לכאורה, את הגישה של המדינה למגוון שירותי מדיה חברתית ואתרי חדשות מערביים, כמו גם לגרסאות דוברות רוסית של RFE (ר"ת RadioFreeEurope, או רדיו אירופה החופשית), ה-BBC ו-Deutsche Welle, וכל זאת בן לילה. למעשה, עיתונאים וכלי תקשורת, שהדיווחים שלהם על המלחמה באוקראינה מתנגשים עם הנרטיב של ממשלת רוסיה, פשוט הושתקו באופן מלא במדינה.

"איום ברור על חופש הביטוי והעיתונות העצמאית"

הוועדה להגנה על עיתונאים בניו יורק, ה-CPJ – המקדמת את חופש העיתונות ברחבי העולם, ואשר לפי הגדרתה את עצמה מגינה על "זכותם של עיתונאים לדווח על החדשות בבטחה וללא חשש מתגמול", קראה ביום ה' למחוקקים הרוסים לא לאמץ את התיקונים.

"הצעת החקיקה הרוסית, שמאיימת לכלוא אנשים על שיתוף מידע שנקרא 'מזויף' על פלישת המדינה לאוקראינה, היא איום ברור על חופש הביטוי והעיתונות העצמאית", אמר גולנוזה סעיד, מתאם תוכנית אירופה ומרכז אסיה של CPJ.

ואולם, למרות הפצרות ה-CPJ, הצעת החוק המתייחסת להפצה מכוונת של מה שרוסיה מחשיבה כדיווחים "מזויפים" על המלחמה, עברה במהירות בשני בתי הפרלמנט שבשליטת הקרמלין ביום ו' בבוקר, ונכנסה לתוקף לאחר שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, חתם עליה בהמשך היום.

השלטונות הרוסיים דחו שוב ושוב את הדיווחים על תקלות צבאיות רוסיות או מוות של אזרחים באוקראינה וטענו שמדובר על "דיווחי כזב". ככלל, כלי תקשורת במדינה מתייחסים לפלישה של רוסיה לאוקראינה כ"מבצע צבאי מיוחד" ולא כ"מלחמה" או "פלישה".

כל אחד טוען שהצד השני מפיץ אותם. פייק ניוז. אילוסטרציה.

כל אחד טוען שהצד השני מפיץ אותם. פייק ניוז. אילוסטרציה. צילום: BigStock

"כדי להגן על האמת"

חברי הדומא הממלכתית הרוסית העבירו פה אחד את התיקונים לחוק הפלילי של המדינה, והציגו גזרי דין ארוכי שנים לכתבים ולכלי תקשורת ש"מפיצים חדשות מזויפות על פעולות הכוחות המזוינים של רוסיה" באוקראינה.

לפי התקנות החדשות, מי שיעז להפיץ ביודעין חדשות "שקריות", במסווה של מידע מהימן, על "השימוש בכוחות המזוינים של הפדרציה הרוסית על מנת להגן על האינטרסים של הפדרציה הרוסית ואזרחיה ולשמור על שלום וביטחון בינלאומיים", עלול לספוג עונש מאסר של 10-15 שנים, אם לדברים שהפיצו יהיו השלכות חמורות. המושג "השלכות חמורות" בקונטקסט המסוים – לא פורט. עיתונאים וכלי תקשורת עלולים להיקנס גם ב-700,000 עד 1.5 מיליון רובל (5,850 עד 12,533 דולר) על מעשים דומים.

"הייתי רוצה שכולם יבינו… שאנחנו עושים את זה כדי להגן על החיילים שלנו, הקצינים, כדי להגן על האמת", אמר יו"ר הדומא, ויאצ'סלב וולודין, בניסיון לנמק את המהלך.

יום קודם לכן האשים וולודין את "הרשתות החברתיות האמריקניות – אינסטגרם, פייסבוק, טוויטר ויוטיוב", בפתיחת "מלחמת מידע נגד רוסיה", בשליטת וושינגטון. "הם מפרים את הכללים שלהם, נורמות המשפט הבינלאומי, מגבילים את חופש הביטוי, מפיצים מידע כוזב", כתב וולודין לעוקבים אחרי ערוץ הטלגרם שלו. "אנחנו לא יכולים אלא להגיב למה שקורה", הדגיש וולודין, בתוך שהוא מציג פוזיציה של מותקף לשווא המתגונן באומץ מפני מכונת תעמולה משומנת במיוחד.

תגובות הפלטפורמות המושתקות

"בקרוב, מיליוני אנשים ימצאו את עצמם מנותקים ממידע אמין, משוללים מהדרכים היומיומיות שלהם להתחבר עם משפחה וחברים ומושתקים מלדבר", אמר ניק קלג, נשיא העניינים העולמיים של חברת האם של פייסבוק, מטא.

קלג, לשעבר סגן ראש ממשלת בריטניה, אמר שפייסבוק תפעל להחזרת השירות למדינה כדי שמשתמשיה יוכלו "להתבטא בצורה בטוחה ומאובטחת ולהתארגן לפעולה".

"רוסים רגילים משתמשים באפליקציות של מטא כדי להביע את עצמם ולהתארגן לפעולה. אנחנו רוצים שהם ימשיכו להשמיע את קולם, לשתף את המתרחש ולהתארגן דרך פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ ומסנג'ר", צייץ קלג בטוויטר בתגובה למהלך.

רוסקומנדזור האשים בעבר את טוויטר באי מחיקת התוכן שנאסר על ידי הרשויות ברוסיה והאט את הגישה אליה, ואז היא נחסמה סופית ביום ו'.

בתגובה אמרה הרשת החברתית בהצהרה שפרסמה באותו יום אחר הצהריים כי בעוד שהחברה "מודעת לדיווחים" לפיהם הפלטפורמה שלה חסומה ברוסיה, היא לא הצליחה לאשר אם זה המקרה.

"מתקפה מלאה על חופש התקשורת והאמת"

לקרמלין יש היסטוריה ארוכה של מחלוקות עם פלטפורמות חדשות ומדיה חברתית, המואשמים על ידי רוסיה תדיר בהפצת מידע שגוי ובפגיעה בפרטיות נתונים המשתמשים. אבל, לפי נשיא רדיו אירופה החופשית, ג'יימי פליי, החסימות הן דרכה של מוסקבה להגביל את זרם המידע הפרו-אוקראיני והפרו-מערבי אליה ואל אזרחיה.

"פוטין מאכיל את הרוסים בתזונה קבועה של שקרים לגבי היקף ועלויות המלחמה באוקראינה", אמר, והבטיח לקהל כי בגוף התקשורת העצמאי "מסרבים לצנזר את התוכן שלנו ברגע קריטי זה עבור הקהל הרוסי שלנו. מגיעה להם האמת, ואנו נמשיך לספק להם מידע עובדתי על פעולות ממשלתם ועל ההשלכות אליה, שהם צריכים לסבול כעת".

לפי RFE, משרדי המערכת שלו קיבלו הודעות שונות מרוסקומנדזור מוקדם יותר השבוע, שבהן איומים לחסום את אתרי האינטרנט של הרדיו, אם הסיקור התקשורתי של הסכסוך באוקראינה יימשך. הרגולטור לתקשורת טען שחלק מהתוכן מציג "מידע כוזב בכוונה חברתית על המתקפה, לכאורה, של רוסיה על שטחה של אוקראינה", ועלול להוביל ל"בהלה בקרב אנשים".

מוקדם יותר השבוע, מחלקת המדינה האמריקנית האשימה את רוסיה ב"מתקפה מלאה על חופש התקשורת והאמת", שכן גורמים בקרמלין מנסים, לכאורה, "להטעות" באמצעות מידע שהם מפיצים סביב המלחמה באוקראינה, ו"לדכא" אינפורמציה חיצונית אודותיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים