פרסום ראשון

זעזוע ברשות התקשוב הממשלתי: ראש הרשות, שחר ברכה – התפטר

ברכה התאכזב כשהבין שהוא לא בין המועמדים להתמנות לראש מערך הדיגיטל הממשלתי החדש ● הוא ניהל את הפעילות הדיגיטלית של משרדי הממשלה בקורונה, ובתקופתו התקדם פרויקט הענן הענק נימבוס

שחר ברכה, שותף ומוביל פרקטיקת הענן בדלויט.

שחר ברכה, ראש רשות התקשוב הממשלתי, הודיע אמש (ב') על החלטתו להתפטר מתפקידו ולעזוב את שירות המדינה. ההודעה התקבלה בהפתעה בממשלה בכלל ובקרב גורמים בתקשוב הממשלתי בפרט. ברכה ימשיך בתפקידו עד לחודש מאי, בתקווה שעד אז יימצא לו מחליף. לדבריו, אין לו כרגע תוכניות קונקרטיות להמשך, אולם הוא מתכוון לעבור לשוק הפרטי.

הסיבה הישירה להחלטתו של ברכה, שלטענתו הבשילה במשך כמה חודשים, היא הבנתו שהוא לא ימונה לראש מערך הדיגיטל הממשלתי, ושהוא בכלל לא נמצא בין המועמדים הסופיים לתפקיד, שבו הוא רצה. על הקמת מערך הדיגיטל הוחלט עם הקמת הממשלה הנוכחית, בעקבות סגירת משרד הדיגיטל הלאומי, שנוסד לאחר הקמת ממשלת נתניהו האחרונה ובראשו עמד דוד אמסלם. על פי התוכנית, המערך ימזג לתוכו את הפעילות של רשות התקשוב הממשלתי וישראל דיגיטלית. כלומר, מי שימונה כראש המערך יהיה בעצם הבוס של ראש רשות התקשוב.

הממשלה מחפשת כבר זמן רב מועמד לתפקיד. ועדת האיתור שהקימה שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, עדיין לא סיימה את עבודתה, והיא בוחנת כעת את המועמדים הסופיים, ששמותיהם לא פורסמו.

"הייתה לי הזכות להוביל פעילות טכנולוגית פורצת דרך"

בפוסט שפרסם אמש ברכה ברשתות החברתיות הוא כתב כי "אני בוחר להודיע על עזיבתי עוד בטרם הודעה סופית על זהות ראש מערך הדיגיטל, כדי שעזיבתי לא תדבק בעצם בחירתו. יש לי אמון מלא שוועדת האיתור והשרה יבחרו את המעומד הראוי ביותר לתפקיד החשוב הזה".

בראיון לאנשים ומחשבים לאחר הודעת הפרישה הוא אמר כי "אחרי 12 שנים בשירות המדינה, בעשייה מרתקת, חדשנית ומשמעותית, בשלל תפקידים, בחרתי לסיים את תפקידי כראש רשות התקשוב הממשלתי ולפרוש משירות המדינה. אני מסיים את התפקיד בתחושת סיפוק גדולה, רווי בהצלחות גדולות וקטנות ומלא בגאווה גדולה שהייתה לי הזכות להוביל פעילות פורצת דרך בנושאי טכנולוגיה, טרנספורמציה וחדשנות, למען המשך שגשוגה של המדינה הנהדרת שלנו".

ברכה החל את דרכו בשירות המדינה במשרד המשפטים, שם הוא הקים את חטיבת הפתרונות, ואחר כך ניהל את מערכי הפיתוח וה-IT במשרד. לפני חמש שנים הוא הצטרף לרשות התקשוב הממשלתי כסמנכ"ל תכנון, וכאשר ראש הרשות, יאיר פראנק, פרש לפני קרוב לשלוש שנים, הוא מונה כמחליפו.

פרויקט נימבוס

שני הפרויקטים המרכזיים שבהם עסק ברכה בתפקידו הם הבטחת והובלת התפקוד של המחשוב במשרדי הממשלה ומתן השירות לאזרח אונליין בתקופת הקורונה, ופרויקט הענן הממשלתי הענק נימבוס, שבו זכו AWS וגוגל. כל ארבע החברות שהגיעו לשלב הגמר (השתיים האחרות הן מיקרוסופט ואורקל) הודיעו בעקבותיו על הקמת אזורי ענן ודטה סנטרים מקומיים, ואורקל אף חנכה אחד כזה בירושלים והודיע על הקמת מרכז נתונים שני בישראל לענן. זו האחרונה אף הגישה עתירה לבית המשפט נגד תוצאות המכרז – והפסידה. ברכה ציין שהוא שלם עם תוצאות המכרז ולא התרגש מהמאבק המשפטי. "המלחמה של אורקל בתוצאות המכרז מגוחכת, וגם השופט אמר להם באחד הדיונים: טלו קורה מבין עיניכם", הוסיף.

את פרויקט נימבוס מוביל מינהל הרכש הממשלתי במשרד האוצר, ורשות התקשוב שותפה לו. לדברי ברכה, "אף גוף אחר לא היה מסוגל להרים את זה. יש לי הערכה רבה לאנשי המינהל, והעבודה על המכרז הוכיחה כיצד שיתוף פעולה בין ארגונים יכול להביא ערך גבוה ממשי". הוא ציין כי בחודשים הקרובים, עוד לפני פרישתו, עתידה לעלות לאוויר מערכת מבוססת תוכנה בשם למיגנזון, שפותחה ברשות, והיא תהיה נקודת הממשק שתאפשר לכל מנמ"ר במשרדי הממשלה להתחבר לענן, כשיחליט, בצורה אוטומטית.

כפי שפורסם באנשים ומחשבים, משרד הבינוי והשיכון יהיה המשרד הראשון שיעלה במסגרת נימבוס יישומים לענן הציבורי של שתי הזוכות, AWS וגוגל, כחלק מפיילוט – עד שהן תסיימנה את בניית הדטה סנטרים המקומיים שלהן.

ממשרד הכלכלה נמסר כי "אנחנו מודים לברכה על תרומתו המשמעותית ומאחלים לו הצלחה בהמשך דרכו".

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רעיון גרוע

    הרעיון של ספקי הענן לבנות מתקנים מעל הקרקע הוא פשוט גרוע. לא מבין כל מתקן שאינו של ספקי הענן הגדולים הוא תת קרקעי ובמקרה שלהם שיעשו מה שבא להם כמה טילים ולהתראות כל תשתיות הענן של הממשלה

  2. Landingzone

    וזו לא תוכנה של הרשות או שפותחה על ידה .. (-:

  3. אלי ויסברט

    כרגיל אין שקיפות - שמות המועמדים נבחנים בהסתרה מהציבור שאינו יכול להתגונן מהתוצאות בהמשך.

  4. רענון שורות

    לא פורצת דרך ולא נעליים...עבודה בענן ב 2021 אינה חדשנית זאת פעילות נפוצה בקרב ממשלות והשוק הפרטי כבר יותר מעשור.

אירועים קרובים