ממשיכים לזכור ולהנציח את נספי השואה

יום הזיכרון הבינ"ל לקורבנות השואה שמתקיים היום (ה') הוא עוד הזדמנות לציין, לזכור ולא לשכוח, את הפנים והשמות מאחורי המספר המחריד שישה מיליון ● יד ושם, מטא ועמותת יד עזר לחבר התגייסו למבצע הנצחה דיגטלי

יום הזיכרון הבינלאומי לקורבנות השואה. אילוסטרציה.

היום (ה') לפני 77 שנים, שוחרר מחנה ההשמדה אושוויץ מידי הנאצים. תאריך זה שימש מדינות אחדות, ובהן גרמניה ובריטניה, כיום הזיכרון לשואה עוד קודם להחלטת האו"ם. בראשונה צוין יום זיכרון זה בשנת 2006, וההחלטה עליו התקבלה פה אחד. ההחלטה מציינת את רצח היהודים ומיעוטים נוספים בידי הנאצים.

קיר הזיכרון

לקראת יום הזיכרון הבינלאומי לקורבנות השואה העלה יד ושם לאוויר את "קיר הזיכרון" – מיזם הנצחה וירטואלי המאפשר לכל אדם להנציח באופן אישי קורבן שואה ממאגר שמות קורבנות השואה של יד ושם, ולשתף את ההנצחה ברשתות החברתיות.

פרויקט ההנצחה – שזמין בשש שפות: עברית, אנגלית, צרפתית, ספרדית, גרמנית ורוסית – יקודם ברשתות החברתיות על ידי יד ושם ומטא (Meta – פייסבוק לשעבר), הקוראים לציבור להפוך לשגרירי זיכרון על ידי פעולת הנצחה פשוטה ונגישה, וכך לסייע בהעלאת המודעות לשואה ולהפצת סיפוריהם והשמעת קולם של קורבנותיה.

כל אדם שיבחר לקחת חלק בקיר הזיכרון יוכל לבחור בין הנצחת אדם ספציפי או קישור אוטומטי ואקראי לאחד הילדים, הנשים או הגברים המונצחים במאגר שמות קורבנות השואה המקוון של יד ושם, הכולל היום כ-4,800,000 שמות.

שמו של המנציח, בצירוף שמו ותמונתו של הנרצח, יופיעו על קיר זיכרון וירטואלי באתר יד ושם, והמנציח יוכל לשתף את ההנצחה בעמודו האישי בפייסבוק, בטוויטר או בפינטרסט.

הנצחה וזיכרון. במוזיאון יד ושם אך גם בדיגיטל.

הנצחה וזיכרון. במוזיאון יד ושם אך גם בדיגיטל. צילום: BigStock

תערוכה מקוונת חדשה

בנוסף, באחרונה עלתה תערוכה מקוונת חדשה באתר האינטרנט של יד ושם: "זכרו את שמותיכם החדשים – סיפורם של יהודים ששרדו את השואה תחת זהות בדויה".

בין השאר, מסופר בה על ברברה פלוצ'ניק-שור, מקרקוב שבפולין, אשר נהגה להעיר את בנותיה באמצע הלילה ולוודא עימן שהן זוכרות את שמותיהן החדשים; אווה ביליצר (חוה זליקוביץ) מדברצן שבהונגריה, שרדה לאחר שאימצה את זהותה של עוזרת ביתה – מריה וינצה – שעם עזיבתה הותירה אחריה, שלא במתכוון, תלושי קניית מזון הנושאים את שמה; אלפרד מאייר (אריה מאיר) התגורר תחת זהות בדויה בחדר בברלין, בדירה אותה חלק עם משפחה נאצית. בשעות הערב מצא עצמו מנהל שיחות על פוליטיקה ומקלל יהודים.

סיפוריהן של משפחות אלו ואחרות מוצגים בתערוכה המקוונת החדשה.

הסיפורים של השורדים מבוססים על מסמכים, תעודות אישיות, עדויות, תצלומים, דפי עד וחומרים נוספים מאוספי יד ושם, השופכים אור על מורכבות וקשיי ההישרדות באופן זה.

יום עיון

עוד עורך המוסד יום עיון מקוון, בשיתוף ארגון דורות ההמשך, בנושא "ישיבת בוקר על שפת האגם השלו לתיאום 'הפתרון הסופי של בעיית היהודים'". זאת, במלאת 80 שנה לוועידת ואנזה.

תערוכות ready to print

לציון יום השואה הבינלאומי לקורבנות השואה, יוצגו 65 תערוכות שהופקו על ידי יד ושם, בבתי ספר, מרכזים קהילתיים בארץ ובעולם. יד ושם אף העלה תת-אתר לציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה בשפות עברית, אנגלית, גרמנית, ספרדית, צרפתית ורוסית. תת האתר כולל חומרים חינוכיים, עדויות ניצולי שואה, תערוכות מקוונות וחומרים נוספים.

אחת ההולגרמות המובילות הפרויקט. ניצולת השואה בת ה-93, יהודית הרשקוביץ מספרת את עדותה.

אחת ההולגרמות המובילות הפרויקט. ניצולת השואה בת ה-93, יהודית הרשקוביץ מספרת את עדותה. צילום: יח"צ

הטכנולוגיה בשירות הזיכרון

מיזם קהילתי חדש בשם Live Forever, מנצל את הטכנולוגיה ליצירת הולוגרמות של ניצולי שואה שיספרו את סיפורם, יפיחו בהם חיים וישמרו את הזיכרון לשנים רבות קדימה עבור הדורות הבאים. המיזם הוא של עמותת יד עזר לחבר, בשיתוף היזמית החברתית יערית שושן, מחבר בין טכנולוגיה וזיכרון שואה ומעלה את דמויותיהם ועדותם של ניצולי שואה על גבי הולוגרמות ענק. אלו יוקרנו היום (ה') על פני בניינים בערים מרכזיות, ביניהן בתל אביב על בניין העירייה, בחיפה ובמקומות נוספים.

ניצולת השואה בת ה-93 יהודית הרשקוביץ מהווה את אחת ההולגרמות המובילות הפרויקט, שמטרתו גיוס כספים לטובת הכנת 30 הולוגרמות נוספות, שיספרו את סיפורם של 30 ניצולי שואה. זאת, כי עלות הפקת הולוגרמה בודדת עומדת על כ-50,000 שקל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים