רופאים נגד ספוטיפיי: פייק ניוז על קורונה הופץ בפודקאסט של ג'ו רוגן

הפודקאסט Joe Rogan Experience נחשב כפופולרי ביותר בעולם ומתארח בספוטיפיי ● 270 עובדי הבריאות יצאו נגד ספוטיפיי, שלא חסמה את הראיון עם הווירולוג, ד"ר רוברט מאלון, שהפיץ תיאוריות קונספירציה על קורונה

הופץ בפודקאסט החוויה של ג'ו רוגן. פייק ניוז על קורונה. עיבוד ממוחשב לאילוסטרציה.

ספוטיפיי (Spotify), שיש לה מיליוני משתמשים מכל רחבי העולם, זכתה באחרונה לביקורת חמורה מטעם בכירים אמריקנים בתחום הבריאות בגלל פודקאסט של הסטנדאפיסט ופרשן ה-MMA, ג'ו רוגן.

ספציפית מה שקומם קבוצה של רופאים מארה"ב, היה פרק הפודקאסט המצליח של ספוטיפיי – JRE (החוויה של ג'ו רוגן – Joe Rogan Experience) שמו – שבו שודר ראיון עם ד"ר רוברט מאלון, וירולוג שטוען שהוא אחד האדריכלים מאחורי טכנולוגיית ה-mRNA, המשמשת כעת לחיסונים.

הגורמים ממערכת הרפואה טוענים כי מאלון הציג מידע מוליך שולל ושקרי אודות קורונה וחיסונים, ושרוגן וספוטיפיי פשוט אפשרו לו לעשות כן.

רוגן ידוע כפרובוקטור וכמתנגד חיסונים. בעבר הוא גם יצר כותרות בגלל תוכן שנוי במחלוקת אחר שבו עסק בפודקאסט שלו, שבו גם אירח את אילון מאסק, שעישן איתו יחד מריחואנה בלייב.

בפודקאסט הספציפי עליו מדובר כעת, שטח ד"ר מאלון – שנחסם מטוויטר בגלל הפצת מידע שגוי על קורונה – כמה תיאוריות קונספירציה, ביניהן למשל הרעיון שאנשים שהתחסנו חווים "הזיות המוניות", וטען שבתי חולים מרוויחים כסף מחולי קורונה, ולכן ממהרים להתייחס לכל מטופל שהוא כאל חולה קורונה.

דף הפודקאסט של ג'ו רוגן בספוטיפיי. צילום מסך מהאתר.

דף הפודקאסט של ג'ו רוגן בספוטיפיי. צילום מסך מהאתר.ט

מכתב פתוח בגלל הפרק ש"מהווה איום על בריאות הציבור"

פרק הפודקאסט ובו הראיון המסוים הפך לוויראלי והופץ מחדש בפייסבוק, יוטיוב ובאמצעי תקשורת שונים. בהתבסס על נתוני CrowdTangle, הפרק שותף יותר מ-25,000 פעמים, וכן על פי ההערכות נשמע על ידי לפחות 11 מיליון משתמשי ספוטיפיי.

התפוצה הנרחבת הזו של הדברים עוררה את זעמם של רופאים בכירים במערכת הבריאות האמריקנית, המתמודדים עם תוצאות הקורונה מדי יום ביומו.

ד"ר ג'סיקה מאלטי ריברה, אפידמיולוגית למחלות זיהומיות ועמיתת מחקר בבית החולים לילדים של בוסטון, עוסקת בהפרכת מידע שגוי בנושאי בריאות. יש לה יותר מ-380,000 עוקבים באינסטגרם, מהם היא גם מקבלת בקביעות טיפים לגבי תוכן ויראלי שיש להפריך. לפני מספר שבועות, רבים מהעוקבים שלה החלו לשלוח לה קישור לפרק הספציפי בפודקאסט של רוגן, שנחשב כפופולרי ביותר בעולם. הפרק היה אותו ראיון עם ד"ר רוברט מאלון.

פרק הפודקאסט של JRE הכולל את הראיון עם מאלון עורר מיד תגובה חריפה גם אצל עובדי בריאות רבים אחרים, וריברה היא אחת מ-270 מומחי הבריאות האמריקנים, כולם אנשי מקצוע בתחום הבריאות ומדענים, שחתמו על מכתב פתוח שכוון אל ספוטיפיי.

"כשראיתי שהם (המאזינים – ג"פ) קורבנות של זה (של האינפורמציה השגויה – ג"פ), דיברתי עם כמה עמיתים והסכמנו שצריך לנקוט בפעולה", סיפרה מאלטי ריברה למגזין רולינג סטון על המאבק הנוכחי שלה והסיבות לו.

במכתבם יצאו המוחים בתביעה שהחברה תקח אחריות ותנקוט בפעולה נחרצת נגד מידע מוטעה המופץ בפלטפורמה, כמו מה שקרה בראיון המסוים עם מאלון.

"לנוכח הערכה ש-11 מיליון מאזינים הקשיבו לפרק JRE, שמתארח בלעדית בספוטיפיי, הוא הפודקאסט הגדול בעולם, ויש לו השפעה עצומה", נכתב במכתב. "לספוטיפיי יש אחריות לצמצם את התפשטות המידע השגוי בפלטפורמה שלה, למרות שלחברה אין כרגע מדיניות למידע שגוי", הטיחו הכותבים בפלטפורמה.

אל המכתב צורף בתחילה המסך בדיקת עובדות נרחב, בו הופכו כל הטענות שהוצגו בראיון עם מאלון, מההנחה על ה"פסיכוזה" שתוקפת מחוסנים, ועד לטענתו של מאלון כי ממשל ביידן מדכא ראיות התומכות ביעילותו של התרופה המכונה איברמקטין כטיפול בקורונה.

"אנשים שאין להם רקע מדעי או רפואי, ושאינם יכולים לזהות אם הדברים שהוא אומר אינם נכונים ואינם מסוגלים להבחין בין עובדות לבדיות, יאמינו למה שנאמר, וזהו הפודקאסט הגדול בעולם. וזה מפחיד", אמר ד"ר בן ריין, מדען מוח מאוניברסיטת סטנפורד, שחיבר את המכתב יחד עם ריברה והרופאים האחרים.

גם קתרין וואלאס, אפידמיולוגית מבית הספר לבריאות הציבור של שיקגו באוניברסיטת אילינוי, שחתמה על המכתב, אמרה "אני באמת חושבת שהוא מהווה איום על בריאות הציבור, כי הוא מדבר על דברים שאין להם בסיס מדעי". 

למה ספוטיפיי לא התערבה?

אז מדוע ספוטיפיי לא נאבקת ברוגן ובתכנים שלו? כי הם מייצרים בעבורה הכנסות רבות.

רוגן הוא אחד משדרני הפודקאסטים המצליחים בתבל, וספוטיפיי השיגה ב-2020 זכויות סטרימינג בלעדיות ל-Joe Rogan Experience שלו, בעסקה ששוויה מוערך ב-100 מיליון דולר. 

לפי הוושינגטון פוסט, המכתב הפתוח ששלחו עובדי הבריאות המשותפים לא ביקש מספוטיפיי להוריד או להפסיק לשדר פודקאסטים של JRE. עם זאת, הכותבים עודדו אותה, כמו גם פלטפורמות חברתיות אחרות, לעשות יותר כדי למנוע הפצת מידע מוטעה בנושא הכל כך טעון של הקורונה.

יצוין כי ספוטיפיי הסירה בעבר מספר פרקי פודקאסט העוסקים במידע מוטעה סביב קורונה, אך עם זאת, מעולם לא נקטה בכל פעולה כזו נגד הפודקאסט של רוגן – היא לא הסירה את הפרק ששודר באפריל 2021, שבו רוגן אסר באופן פעיל על צעירים להתחסן. "אם אתה כמו בן 21, ואתה אומר לי 'האם צריך להתחסן?' אני אענה 'לא'", אמר רוגן בפודקאסט שלו אז. גם בספטמבר 2021, כשרוגן הודיע ​​כי נבדק ונמצא חיובי לקורונה, וסיפר כי השתמש במספר שיטות טיפול, כולל בתרופה האנטי-טפילית איברמקטין, ספוטיפיי הותירה את התוכן השנוי במחלוקת על כנו, וזאת על אף שמינהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA, פרסם הצהרה האוסרת על השימוש בתרופה זו לשם מניעה או טיפול ב-COVID-19.

ספוטיפיי, באופן לא ממש מפתיע, לא הגיבה בינתיים למכתב ולדרישת הרופאים, אבל יהיה מעניין לראות כיצד היא תתמודד עם המצב, במיוחד כאשר המחלוקת נסובה סביב אחד הפודקאסטים הפופולריים והרווחיים ביותר שלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים