זה ייגמר בדם: מייסדת תראנוס, אליזבת הולמס, הורשעה בהונאה

חבר המושבעים במשפט של היזמית הצעירה - שהואשמה בהונאה לאחר שגייסה מיליונים והבטיחה שבידה ערכות מהפכניות לבדיקות דם - הרשיע את הולמס, שעלולה לבלות שנים רבות בכלא ושנדרשת להשיב למשקיעים המרומים את הונם

אליזבת הולמס, מייסדת תראנוס.

בית משפט בקליפורניה קבע אתמול (ב') כי מייסדת חברת הביוטכנולוגיה האמריקנית תראנוס (Theranos), אליזבת הולמס, אשמה בהונאה.

חבר המושבעים הגיע למסקנה כי הולמס אשמה בהטעיית משקיעים מכוונת לשים את כספם על הסטארט-אפ שלה, אותו ייסדה בהיותה בת 19 בלבד, בשנת 2003.

החברה של הומלס הבטיחה בזמנו לחולל מהפכה בבדיקות הדם, עם כלים מהירים וזולים יותר מאלה המשמשים את המעבדות המסורתיות. בסוף 2015 פרסם הוול סטריט ג'ורנל סדרת מאמרי תחקיר, שבהם הטיל ספק באמינות ניתוחיה של תראנוס והאשים את החברה בין היתר בדילול דגימות הדם שהתקבלו מהנבדקים כדי להגדיל את הנפח שלהן. משם ההתדרדרות של הומלס מהפסגה לפשרה יקרה עם ה-SEC ולבית המשפט הייתה מהירה.

הולמס נמצאה כעת אשמה בשלושה סעיפים של הונאה ובסעיף אחד של קשירת קשר לביצוע הונאה, ומאידך לא נמצאה אשמה בארבעה סעיפים אחרים שבהם נחשדה. את ההחלטה קיבלו המושבעים אחרי שבעה ימי דיונים, ולאחר שהשופט ביקש מהחברים בו להמשיך לדון ולהקדיש זמן ככל שיידרש, ו"בלי למהר", עד לקבלת החלטתם בנדון.

בימי הזוהר. אליזבת הולמס, המייסדת של תראנוס בימים שהייתה יו"רית ומנכ"לית הסטארט-אפ המבטיח, באירוע TechCrunch Disrupt בשנת 2014.

בימי הזוהר. אליזבת הולמס, המייסדת של תראנוס בימים שהייתה יו"רית ומנכ"לית הסטארט-אפ המבטיח, באירוע TechCrunch Disrupt בשנת 2014. צילום: ויקימדיה

מהבטחה זוהרת לשנים בכלא

כל סעיף שבו נמצאה הולמס אשמה יכול להביא לקבלת עונש מקסימלי של 20 שנות מאסר וקנס של כ-250,000 דולר. בנוסף, הולמס תיאלץ להחזיר את הכסף לקורבנות הונאתה.

הולמס, כיום בת 37, עלולה לבלות שנים רבות בכלא, עקב הפסיקה בפרשה שמתחה קו בין חדשנות טכנולוגית לחוסר יושר פלילי.

כשהקימה את תראנוס טענה הולמס שהחברה תחולל מהפכה בתעשייה בכל הכרוך בבדיקות אבחון רפואיות, עם ערכות וטכנולוגיה שיוכלו לספק תוצאות מהירות, באמצעות רק מספר טיפות דם מועט אשר יילקחו מהאצבע. היוזמה שלה משכה משקיעים גדולים, והפכה אותה למולטי-מיליונרית בגיל 30.

כחלק מהצלחתה, רשת בתי המרקחת האמריקנית וולגרינס (Walgreens) בחרה לשתף פעולה עם תראנוס, כדי להציע את הבדיקות, המהפכניות כביכול, בסניפיה בקליפורניה ובאריזונה.

בנוסף, אישים חשובים, כמו שר החוץ האמריקני לשעבר, הנרי קיסינג'ר, הידע בחיבתו לחדשנות, שר ההגנה האמריקני לשעבר, ג'יימס מאטיס, ואיל התקשורת רופרט מרדוק קנו את ההבטחה של תראנוס, והשקיעו בחברה אז, במה שנראה כמו הימור בטוח. הולמס נחשבה ליזמית בעלת חזון עד כדי כך שהיא השוותה בזמנו למייסד אפל, סטיב ג'ובס.

עד 2015, הגדיר פורבס את הולמס כמיליארדרית הצעירה והעשירה ביותר באמריקה, על בסיס הערכת שווי החברה ב-9 מיליארד דולר. בשנה שלאחר מכן, בעקבות הגילויים של ההונאה האפשרית בנוגע להבטחה של תראנוס, שינה פורבס את אומדן השווי הנקי של הולמס לאפס, ופורצ'ן כלל אותה בכתבתו על "19 המנהיגים המאכזבים ביותר בעולם".

התדרדרותה של תראנוס, כאמור, החלה ב-2015, כאשר שורה של חקירות עיתונאיות ורגולטוריות חשפו ספקות לגבי הטענות הטכנולוגיות של החברה ובנוגע לשאלה האם הולמס הטעתה משקיעים ואת הממשלה במכוון.

ב-2018, האשימה רשות ניירות ערך האמריקנית, ה-SEC, את תראנוס והולמס בהטעיית משקיעים ב"הונאה מסיבית", באמצעות טענות כוזבות או מוגזמות לגבי הדיוק של טכנולוגיית בדיקות הדם של החברה. הולמס השיגה פשרה, שבמסגתה נדרשה לתשלום קנס של 500,000 דולר, החזרת 18.9 מיליון מניות לחברה וכן ויתור על השליטה בהצבעה בתראנוס. בנוסף נאסר עליה לכהן כנושאת משרה או דירקטורית בחברה ציבורית למשך עשר שנים.

רק אחרי כן, ב-31 באוגוסט 2021, החל המשפט בתיק ארה"ב נגד הולמס, שבו התקבלה פסיקת המושבעים כעת. לטענת התובעים במשפטה, הולמס הייתה מודעת ושיקרה למשקיעים, לרופאים ולמטופלים כדי להמשיך לגייס כספים. משרד המשפטים האמריקני הגיש את כתב האישום נגד הולמס וכן נגד הנשיא לשעבר ומנהל התפעול לשעבר של החברה, ראמסה "סאני" בלוואני (שותפה לשעבר של הולמס), שהואשם אף הוא בהטעיית משקיעים, רופאים ומטופלים. תראנוס עצמה פורקה בספטמבר 2018. גזר דינה של הולמס יתקבל בעתיד הלא רחוק.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ל

    פסיכופתים והפגיעים להם, סיכום ההיסטוריה האנושית.

אירועים קרובים