קרן פילנתרופית שמסייעת לפיתוח הנגב – ומה הקשר ליהדות איראן?

ניקול הוד סטרו, מנכ"לית קרן מיראז, מספרת בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים על מודל הפעילות של הקרן, שהוקמה על ידי משפחת מיראז', בחירתם להשקיע בנגב וחדשנות בלב המדבר ● וגם: איך הופכים פלוגת חיילים לקהילה?

ניקול הוד סטרו, מנכ"לית קרן מיראז'.

הקרן הפילנתרופית מיראז' משקיעה באחרונה בנגב, בעיקר בטכנולוגיות של דזרטק (דזרט-טק). זאת, מתוך מטרה לחזק את הבידול של הנגב והיתרונות התיירותיים והכלכליים שלו, על מנת למשוך לשם משקיעים ותיירות – בין היתר ביקבי היין הייחודיים שקיימים שם. זו אינה הפעילות היחידה של הקרן: היא מממנת ומפעילה בישראל שורה ארוכה של פעילויות מאז 1998. היא הוקמה על ידי דיוויד מיראז', איש עסקים מצליח וציוני חם, שהגיע לארצות הברית מאיראן, וכן רעייתו ואחיו. עד כה השקיעה הקרן 200 מיליון שקלים במיזמים שונים.

מנכ"לית קרן מיראז' היא ניקול הוד סטרו. "אני במקור מקולומביה. עליתי לארץ לפני 12 שנים והרקע שלי הוא בפיתוח כלכלי. עבדתי בזה גם בקולומביה וגם בניו-יורק, ובעצם עסקתי כל הזמן בפילנתרופיה שמחברת בין עסקים, כלכלה וחברה. אני מאוד מאמינה בזה", היא אמרה בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים. בראיון היא מספרת על הקרן, על משפחת מיראז' ועל בחירתם של בני המשפחה להשקיע בנגב.

מגיש: יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים. עורך: אורי אלון.

מהי בעצם קרן פילנתרופית?
"קרן פילנתרופית היא קרן למען הציבור, ללא מטרות רווח, והיא מופעלת בדרך כלל על ידי אנשי עסקים שרוצים לתרום לקהילה. הייחוד של הקרן שלנו הוא שהיא לא תורמת רק כספים, אלא יוזמת פיתוח תוכניות במקומות שבהם אנחנו יכולים להיות קטליזטורים – ואז הממשלה מצטרפת".

מה המדיניות שלכם בהנעת מיזמים?
"אנחנו מתמקדים בפיתוח קהילתי. דיוויד מיראז' התחיל עם סיוע ליוצאי איראן, שם הוא נולד. אחר כך יזמנו פרויקטים לחיילים בודדים. כיום אנחנו עוסקים בין היתר בחיבור בין בני נוער לאזרחים ותיקים, בעזרת מיזם שנקרא מחוברים לחיים. מיזם נוסף שלנו הוא הקמת קהילות של חיילי מילואים, כדי שיבצעו פעולות שונות, ייפגשו ויהיו בקשר. אנחנו נותנים להם את הכלים, ובשיתוף עם צה"ל מקימים קהילות על בסיס יחידות צבאיות, כאשר בדרך כלל המפקד מנהל את זה. גם כאן פיתחנו מתודולוגיה יחד עם גורמי מקצוע, וכך הפלוגה הופכת לקהילה".

מה אתם עושים עבור חיילים בודדים?
"מגוון פעילויות. אנחנו מלווים אותם מתחילת דרכם בצבא – בדרך כלל מדובר בחיילים שהגיעו מחו"ל, לאורך השירות, כולל בסיוע כלכלי ובתחום בריאות הנפש, וגם לאחר השחרור, בתנאי שיישארו בארץ. יש לנו כיום כ-3,500 חיילים כאלה ויש גם קבוצה של בוגרים, שמסייעת לנו".

מהי הפעילות שלכם בנגב ומה מטרתה?
"הפעילות שלנו בנגב לא חדשה – אנחנו פועלים שם כבר 15 שנים. בין הפרויקטים שעשינו בנגב: תמיכה במרכז רפואי בדימונה, פעולות רבות בשדרות ועוד. השינוי הפעם הוא פעולותינו לפתח אקו-סיסטם של חדשנות בנגב. זיהינו שיש לנגב יתרון גדול של חקלאות מדברית ויתרון תיירותי בדמות יקבי יין ייחודיים. לקחנו 40 כרמים והפכנו אותם לקהילה, כדי שיוכלו לשתף פעולה כגוף גדול. אנחנו מבצעים כעת תהליכי מיתוג של הנגב, על מנת למצב אותו בעולם כמקום של יין ישראלי ייחודי".

איך אתם מסייעים לחדשנות ולהיי-טק בנגב?
"ניסינו להבין היכן היתרון היחסי של החדשנות וההיי-טק בנגב וגילינו חוזקות בתחם המחקרי, בנושאי שינוי האקלים והחקלאות המדברית. לשם כך הקמנו את קהילת הדזרטק, שמאגדת את האקו-סיסטם, ואנחנו מחברים בין משקיעים לבין יזמים וחוקרים. הכוונה היא להביא עוד חברות לנגב ולסייע לחברות אחרות שיפעלו פה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מוני

    הבחירה בנגב היא נכונה כי אין שם כלום וכל מה שתעשה יהיה טוב יותר מכלום

אירועים קרובים