פה אחד: ועדת השרים לחקיקה אישרה את חוק הרשתות החברתיות

הצעת החוק מאפשרת לבתי המשפט להורות על הסרת תכנים אם יש בהם סכנה לפגיעה בביטחון של אדם, הציבור או המדינה ● אישור ההצעה הביא לסערה במערכת הפוליטית

שר המשפטים, גדעון סער. כדאי שהוא יתעשת לפני שהחקיקה תימשך.

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ב') פה אחד את הצעת החוק שמבקשת למנוע הסתה ברשתות החברתיות ומסמיכה את בתי המשפט המחוזיים להורות להן להסיר תכנים כאלה. משמעות ההחלטה היא שהקואליציה תתמוך בהצעה בהמשך הליכי החקיקה בכנסת.

מדובר בהצעת חוק ממשלתית, שהוגשה על ידי שר המשפטים ויו"ר הוועדה, גדעון סער. ראשיתה בהצעה פרטית של ח"כ מאיר יצחק הלוי (תקווה חדשה), שעברה בקריאה טרומית, וכעת תורד מסדר היום. לאחר שההצעה הממשלתית תאושר בכנסת, בתי המשפט יוכלו להורות לגוגל, טיקטוק, טוויטר ופייסבוק על השירותים שלה ולשאר הרשתות החברתיות להסיר תכנים מהפלטפורמות שלהן אם הם מהווים עבירה פלילית או יש בהם כדי סכנה פוטנציאלית לפגיעה באדם, בביטחון המדינה או בביטחון הציבור.

ההצעה מחייבת להזמין את מנהלי הרשתות החברתיות ונציגים של ספקי השירות לדיון שיתקיים בבית המשפט בבקשה להסיר את התוכן המדובר, אולם מתירה לבית המשפט לקבל החלטה במעמד צד אחד אם הוא מוצא לנכון או אם המשיבים, או חלקם, הוזמנו לדיון אך לא התייצבו אליו. יצוין כי ניתן יהיה להגיש בקשה להסרת התוכן רק אם היועץ המשפטי לממשלה נתן את הסכמתו לכך.

ההצעה רחבה יותר מזו של ח"כ יצחק הלוי, שנתנה לבית המשפט אפשרות להורות על הסרת התכנים במקרים נוספים.

נתניהו: "חוק איראני"; סער: "ביבי, שתה מים קרים"

הצעת החוק והחלטת ועדת השרים לחקיקה זוכה להתנגדות נרחבת בימין ומצד גורמי מקצוע. ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "הדמוקרטיה הישראלית בסכנה. גדעון סער העביר היום בוועדת השרים לחקיקה את החוק האיראני לצנזור הרשתות החברתיות בישראל. במקביל הוא מקדם חוק שיאפשר חיפוש בבתי אזרחים בלי צו שופט וחוק לפסילת מועמדים לראשות הממשלה".

סער השיב לנתניהו בציוץ משלו: "ביבי, תשתה מים קרים. זה אותו חוק שהממשלה שלך העבירה בכנסת ה-20 עד שהתחרטת, רגע לפני אישורו בקריאות שנייה ושלישית. כולם יודעים שאתה מגן על עבריינות ועל הסתה ברשתות, ולא על הדמוקרטיה. במדינות מערביות ומתקדמות כבר חוקקו הסדרים בנושא. אנחנו נחוקק את החוק הזה ונגן על הציבור".

גם באיגוד האינטרנט הישראלי הביעו התנגדות לחוק. בחשבון הטוויטר שלו נכתב כי "הצעת חוק הפייסבוק שאושרה הבוקר פותחת פתח מהותי ופרוצדורלי לצנזורה שלטונית. יתרה מזאת, הצעת החוק מאפשרת להסיר תכנים גם מאתרי תוכן ממוסדים, כמו עיתונים ישראליים וזרים, ברמת חודרנות שאינה קיימת באף מדינה אחרת בעולם הדמוקרטי".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דורון

    והינה נפלה עוד אבן בחומת הדמוקרטיה.

אירועים קרובים