איך מצמצמים את הלהט"בפוביה נגד בני נוער ברשת?

יותר דיווחים על להט"בפוביה שבני נוער מהקהילה חווים ברשת, יצירת מרחב בטוח ורתימת הצעירים בכלל להיות "שגרירים של גיוון" באונליין - אלה רעיונות שהועלו ביום עיון שערך המשרד לביטחון פנים ● אתם מצטרפים?

לעצוב את הלהט"בפוביה ברשת.

הבריונות כלפי בני נוער ברשת – שיימינג, חרמות ועוד – היא נושא שמדובר בהרחבה. נושא פחות מדובר הוא הבריונות שחווים להט"בים בכלל ובני נוער מהקהילה הגאה בפרט במרחב המקוון. בנוסף לאלימות שחווים כלל בני הנוער ברשתות החברתיות, הם חווים השפלות ונאצות על רקע נטייתם המינית או זהות המגדר שלהם. מאחר שחלקם בארון, הם מדווחים על כך פחות, ולכן זוכים לפחות מענה למצוקה הזאת. כשמוסיפים לכך את הנתון שלפיו בני נוער להט"בים מתאבדים או לפחות חושבים מחשבות אובדניות פי שלושה מאשר בני נוער אחרים, ואת העובדה שהרשת היא בין המקומות המרכזיים שבהם בני הדור החדש חווים מקרי בריונות, מבינים שיש להם צרכים ייחודיים ושנדרש להתאים את המענים לכך עבורם.

גם במשרד לביטחון פנים הבינו זאת וקיימו היום (ה') יום עיון שעוסק באלימות כלפי בני נוער להט"בים ברשת ובדרכים להתמודד אתה. אחת מהן היא מוקד 105 של המשרד, שמאפשר לדווח על מקרי אלימות שחווים ילדים ובני נוער ברשת.

השר לביטחון פנים, עומר בר לב, אמר ביום העיון כי "קהילת הלהט"ב חווה פגיעות קשות ומורכבות – הן במרחב הפיזי והן בזה המקוון. המשרד רואה חשיבות רבה במתן מענה נגיש לילדים ונוער מהקהילה ובכלל, כדי לחזק את הביטחון האישי, ובהנגשת כלים להורים על מנת שיסייעו להם להתמודד עם מה שהם חווים. המוקד נותן מענה לשורה של אירועים – מפגיעות פליליות קשות ביותר, כולל עבירות מין, ועד לפגיעות אזרחיות, לרבות חרם ושיימינג. משימתנו היא לפעול ביתר שאת על מנת להביא לצמצום מקרי האלימות והפשיעה במרחב המקוון גם נגד נוער להט"בי, באמצעות מענה הוליסטי, דרך המטה הלאומי 105 והמוקד שהוא מפעיל".

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי, ציין כי "בני הנוער מקהילת הלהט"ב חשופים לאיומים ולבריונות, ומוקד 105 מספק מענה להתמודדות אתם. אנחנו מבינים את הצורך לתת מענה ייחודי ומותאם לנוער מהקהילה ולהוריהם. כולי תקווה שבני נוער להט"בים יחושו בטוחים – במרחב הפיזי וגם ברשת".

"כולנו אחראים על מה שקורה ברשת"

דובר נוסף באירוע היה יניב ויצמן, שיש לו נקודת מבט כפולה על הנושא: ויצמן הוא המייסד של ארגון הנוער הגאה – איגי, ומשמש כנשיא הארגון עד היום, והוא הקים ומכהן כמנכ"ל טינק – משרד פרסום הממוקד בבני נוער. הוא אמר כי "כשאני מסתכל על בני הנוער, אני רואה איך הקיטוב הולך וגדל. בטיקטוק, הנער והנערה רואים רק אנשים שדומים להם, ולכן פחות ופחות מכירים את השונים מהם, כולל במקרה של בני נוער סטרייטים ולהט"בים, ונעשים בודדים יותר מתמיד. יש לא מעט צעירים שסובלים מחרדות חברתיות, יותר מלפני עידן הרשתות החברתיות. בנוסף, הרשתות החברתיות יוצרות עבורם קהל דמיוני, שנותן להם לייקים ותגובות מחבקות, אבל יכול גם להיות עוין. התפקיד שלנו באיגי הוא לא לוותר על המרחבים הפיזיים לבני הנוער, כי מה שאתה רואה בעיניים לא תוכל לראות אף פעם דרך הווטסאפ, וגם להגן עליהם ככל הניתן ברשת".

שיימינג? לא בבית ספרנו.

שיימינג? לא בבית ספרנו. צילום: BigStock

"אנחנו נכנסים לעידן של התפכחות והבנה שכולנו אחראים על מה שקורה ברשת. כולנו פה כדי להגיד לבני הנוער – להט"בים ובכלל: אנחנו פה, שומעים אתכם ומבינים מה הצרכים שלכם", אמר. "אנחנו לא באים רק כדי לחנך את בני הנוער ולהטיף להם, אלא לרתום אותם שיהיו חלק מהשיחה. צריך להפוך את בני הנוער לשגרירים של מרחב מגוון באונליין, לתת להם משמעות ותחושה של שייכות. אם עשינו את זה, עשינו 80% מהעבודה. בני הנוער נכונים לעשות את השינוי, והם מחכים לו".

חוויתם אירוע להט"בפובי? היכן מדווחים על כך?

מוקד 105 הוא לא האמצעי היחיד שבאמצעותו ניתן לדווח על להט"בפוביה נגד בני נוער: בנוסף לאפשרויות הדיווח שמציעות הרשתות החברתיות עצמן, מי שנפגעו מכך והוריהם יכולים לעשות זאת גם באמצעות ארגון הנוער הגאה – איגי; המרכז לדיווחים על להט"בפוביה על שם ניר כץ ז"ל, שנרצח בטבח בברנוער ושמפעילה האגודה למען הלהט"ב; ובמקרה של ילדים.ות טרנסג'נדרים.ות וכאלה שנמצאים.ות על הרצף המגדרי – גם באמצעות ארגון שנקרא ברית הלביאות, שמיועד להורים שלהם.ן.

רן שלהבי, מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב, אמר כי "הרשת היא זירה מרכזית עם המון להט"בפוביה. לפני שש שנים הבנו שאנחנו צריכים לדעת איך להתמודד עם המרחב הזה. בני נוער להט"בים חווים קשיים בהתמודדות עם בריונות ברשתות החברתיות. ההורים צריכים להיות שם בשבילם ולאפשר להם להרגיש בנוח לדבר על זה. בני נוער שיוצאים מהארון והמשפחה שלהם מקבלת אותם הרבה יותר בטוחים בעצמם ויכולים להתמודד יותר טוב עם להט"בפוביה מבחוץ, כולל ברשת. יש צורך ליצור עבורם מרחב בטוח".

הוא ציין שכיום קשה יותר מאשר בעבר להגיע למקרי להט"בפוביה ברשת, משום שמדובר לא רק בפוסטים ברשתות החברתיות ובתגובות טקסטואליות, כי אם גם בקבוצות ווטסאפ או טלגרם, בצ'טים פרטיים ובסרטוני וידיאו בטיקטוק או באינסטגרם. "כשמדווחים לנו על מקרים להט"בפוביים ברשת, אנחנו פונים לרשת החברתית על מנת להוריד את הפוסט או התמונה", אמר שלהבי.

נתקלים במקרה של להט"בפוביה ברשת? לדיווח עליו אתם יכולים להקשר למוקד 105, להיכנס לאתר של מרכז ניר כץ או לעמודי הפייסבוק של איגי – ארגון הנוער הגאה ושל ברית הלביאות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים