טסלה נתבעת על ידי עובדות לשעבר בטענות להטרדות מיניות שחוו בה

לפי הדיווחים, המתלוננות - שתיים לפני כחודש, ושש עובדות לשעבר נוספות השבוע - גורסות כי ציוציו הבלתי פוסקים של אילון מאסק, המייסד והמנכ"ל המפורסם של חברת המכוניות החשמליות, רק החמירו את התופעה

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה במפעל החברה.

שש עובדות לשעבר של ענקית הרכבים החשמליים טסלה תבעו את החברה באחרונה בטענה כי הוטרדו מינית ללא הרף כשהועסקו במפעל הראשי שלה בפרמונט, שליד סן פרנסיסקו.

כל אחת מהמתלוננות הגישה תביעה נפרדת לבית המשפט העליון של קליפורניה במחוז אלאמדה, בטענה שהייתה כפופה לתרבות של הטרדה מינית במקום העבודה. עורכי הדין של התובעות מדברים עם זאת על בעיה מערכתית בטסלה, המתבטאת בסקסיזם ויחס לא הוגן כלפי עובדות.

שריקות, מבטים ואף נגיעות בצורה לא הולמת ומטרידה

התובעות טוענות שבזמן העסקתן במטה החברה היה זה נורמלי שאנשים שורקים להן, מסתכלים עליהן ואף נוגעים בהן בצורה לא הולמת ומטרידה. לדבריהן, עמיתיהן הגברים נהגו אף לבקש מהעובדות הנשים של טסלה לקיים איתם יחסי מין, בין היתר.

בנוסף לתלונות האחרונות – שתי נשים אחרות העלו האשמות דומות לפני כחודש נגד החברה. כחלק משתי התלונות המוקדמות שהוגשו נגד טסלה, תבעה ג'סיקה בארזה, שגם היא עבדה במפעל פרמונט, את חברת המכוניות החשמליות על "הטרדה מינית משתוללת". כמו רבות מהנשים האחרות שתובעות את החברה, היא גם טוענת שהייתה נתונה לתקיפות, ושאף ספגה מגע פיזי והערות לא הולמות בעת שעבדה בה.

עורך הדין וויליאם ג'הברי-וויקס אמר שעדויות על כל כך הרבה חוויות דומות שהצטברו מראות כי הבעיה הזו אינה ספורדית ומקרית, אלא משקפת תרבות ארגונית מערכתית קלוקלת.

חדשנית ומשבשת שוק אך מנוהלת רע

נזכיר כי טסלה הפכה ביולי 2020 לחברת הרכב בעלת השווי הגבוה ביותר בעולם, אף שמבחינת היקף ייצור, היא הייתה יצרנית הרכב הקטנה ביותר. אז היה שוויה 210 מיליארד דולר. באוקטובר האחרון חצתה הענקית את ציון הדרך המגה-מרשים ושוויה כבר הגיע לטריליון דולר, ואילו כיום שווי השוק שלה שנסק עוד בינתיים מוערך בכ-1.23 טריליון דולר.

אלא שמהתרחשויות שונות בין כותלי בתי המשפט בארה"ב, ומדיווחים שמגיעים עליהן לתקשורת, אפשר להבין כי בתוך טסלה – שמשבשת ממש בזמנים אלו את כל תעשיית הרכב בעולם – הדברים רחוקים מלהיות חדשניים או אפילו נורמטיביים להלך הרוח הציבורי המקובל ב-2021. שוב ושוב מוגשות על יצרנית כלי הרכב תלונות למערכת המשפט, שעניינן יחס לעובדים המתבטא בגזענות, בסקסיזם, במיזוגניה ובכלל בתרבות ארגונית רעילה ופוגענית.

רק באוקטובר האחרון העניק חבר מושבעים בקליפורניה לעובד שחור לשעבר של החברה פיצויי עתק בגובה 137 מיליון דולר משום התעלמות החברה מתקריות גזעניות מתמשכות שאירעו בה ושמהן הוא נפגע.

מאסק מחמיר את המצב עם ציוציו

טסלה, כידוע, היא חברה שייסד וממנכ"ל אילון מאסק – האיש העשיר בתבל ויזם טכנולוגי תזזיתי שמחולל מהומות כל העת, אך גם מביא לעולם שלל טכנולוגיות פורצות דרך בתחומי החלל, הנוירוטכנולוגיה, התחבורה ועוד. באחרונה זכה מאסק בתואר "איש השנה" של המגזין טיים, אולם טענות על תרבות ארגונית מיזוגנית בחברות שבניהולו נערמות יותר ויותר, גם בכל הקשור בחברת החלל SpaceX, השייכת לו אף היא.

על אף יכולותיו המרשימות לנהל ולהצליח בכך, לפחות על פניו ובהתייחס להצלחה העסקית של החברות שלו, לפי חלק מהתובעות מאסק דווקא מחמיר את המצב עם ציוציו, ולא פותר אותו.

איש השנה של הטיים. אילון מאסק.

איש השנה של הטיים. אילון מאסק. צילום: מתוך ויקיפדיה

על פי דיווח של הניו יורק טיימס, אחת המתלוננות, עדן מדרוס שמה, הסבירה בעניין תלונתה כי "הכל החמיר" לאחר ההכרזה על דגם Y של טסלה, ואחרי שהמנכ"ל מאסק צייץ בטוויטר: "S3XY" – שניקרא גם כמילה 'סקסי', על אף שמדובר "רק" בראשי התיבות המתייחסים למודלים S, 3, X ו-Y. לפי הדיווח, מאסק גם צייץ לא אחת בדיחות שהזכירו את '69' או '420' ותוכן ילדותי-סקסיסטי אחר, אשר לדברי מדרוס, "רק גרם לטכנאים להיות גרועים עוד יותר". משמע, העובדות סבורות כי מאסק מקדם את הסקסיזם הנפוץ בטסלה או בחברות האחרות שלו, ולא מסכל אותו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים