אילון מאסק – "איש השנה" של מגזין טיים

"הבוס של טסלה הוא תערובת של ליצן, גאון, איש חזון, שואומן ויזם", פירט העורך הראשי את התרשמותו מהיזם הכי מדובר בעולם כיום, שהוא גם במקרה האדם העשיר ביותר בתבל ● ויש גם מי שמתנגדים לבחירה "הגרועה אי פעם"

אילון מאסק.

הטיים מגזין בחר להכתיר את אילון מאסק, מייסד חברות הטכנולוגיה המצליחות טסלה, SpaceX, נוירולינק, בורינג ואחרות כ"איש השנה".

"האיש העשיר בעולם אינו בעל בית ולאחרונה מוכר את הונו. הוא משלח לוויינים למסלול ורותם את אנרגיית השמש; הוא נוהג במכונית שיצר, שאינה משתמשת בדלק ובקושי זקוקה לנהג. בהינף אצבעו, שוק המניות ממריא או מתעלף. צבא של חסידים תלוי בכל אמירה שלו. הוא חולם על מאדים כשהוא משתלט על כדור הארץ, בלסת מרובעת ובלתי ניתנת לשליטה", כך פצחו בטיים בתיאור הדמות שנבחרה לשאת בטייטל הנחשב לסיכום שנת 2021.

"איש השנה הוא סימן להשפעה, ומעטים האנשים שיש להם יותר השפעה על החיים על פני כדור הארץ ואולי גם על החיים מחוץ לכדור הארץ מאשר מאסק", ציין העורך הראשי של הטיים, אדוארד פלסנטל. הוא הוסיף וקבע כי "הבוס של טסלה הוא תערובת של ליצן, גאון, איש חזון, שואומן ויזם", כדי להבהיר את הסיבות להתרשמותו מהמנכ"ל הטכנולוגי הכי דובר בעולם כיום.

למאסק בן ה-50 הון המוערך ביותר מ-300 מיליארד דולר, ולפי הטיים הוא "אולי הדוגמה הטובה ביותר לשינוי מסיבי בחברה שלנו", כך המשיך וכתב פלזנטל. העורך התייחס בדבריו לכך שמאסק מחויב למאבק במשבר האקלים וגם ליותר צדק חברתי, או לפחות כך לתפישתו את עצמו.

לא ברור אם באמת הדברים נעשים מאיזה חוש צד מפותח או כאקטים עסקיים נטו אבל האיש שמאחורי חברת כלי הרכב החשמליים המדוברת טסלה, ומייסד חברת החלל SpaceX טוען כי הוא רוצה להציל את תושבי כדור הארץ, ואחת התכניות שהוא שוקד עליהן לשם כך היא הצלחה ביישוב מאדים.

השקעה בטכנולוגיות עתידיות

לפי פלסנטל, בעידן הנוכחי החיים של כולנו מעוצבים יותר מתמיד על ידי מוצרים שהביאו לעולם כמה יזמים גדולים, ביניהם מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק-מטא, ג'ף בזוס, שייסד את אמזון, וכן – מאסק.

היזם הדרום אפריקני חסר המנוח, שחי כיום בטקסס שבארה"ב בבית קופסה זעיר הבנוי בתוך מפעלי טסלה, הוכיח זאת למשל עם חברת המכוניות האלקטרוניות שלו והאופן שבו ששיבשה תעשייה שלמה, ומתעתדת לספק לכולנו ממש בקרוב את מכוניותיה, כך שידעו לנהוג את עצמן אוטונומית.

פעם ראשונה שחברה פרטית הטיסה אסטרונאוטים לחלל. אילון מאסק ואנשי נאס"א. צילום: וויקיפדיה

פעם ראשונה שחברה פרטית הטיסה אסטרונאוטים לחלל. אילון מאסק ואנשי נאס"א. צילום: וויקיפדיה

בנוסף, בחברת SpaceX שלו הוא גם פורץ דרך, או יותר נכון מנסה לסלול כזו על שביל החלב. החברה משתפת פעולה עם נאס"א ותנסה, כאמור, להגיע למאדים עם הרקטות מתוצרתה, ועליהן לקחת בעתיד את מי שיהיה מעוניין להגר לחלל בשל מצבו המתדרדר של כדור הארץ.

מאסק גם משקיע בטכנולוגיות עתידיות כמו בינה מלאכותית, נוירוטכנולוגיה ומטבעות קריפטוגרפיים, שאיתם הוא מזוהה במיוחד. הביטקוין והדוג'קוין קיבלו ממנו לא אחת רוח גבית שהזניקה את שווים, רק בזכות ציוציו בטוויטר – זירת הבית שלו.

בחברת נוירולינק הוא מפתח ממשק מח-מחשב ואילו בזרוע אחרת – חברת בורינג שלו – הוא חופר מנהרות בארה"ב לצורך אספקת נתיבי תחבורה נוחים, שיעקפו את הפקקים ואת עומס התנועה שכבר כיום הוא כמעט בלתי נסבל בחלקים רבים מהעולם.

מאסק נחשב לאדם מוזר ואקסצנטרי, שחושף את חייו הפרטיים והעסקיים לא אחת בטוויטר, או בדרכים אחרות. כך קורה שהוא מביע שוב ושוב מחשבות שגורמות להרמת גבות או אפילו לירידות מחירים בבורסות המסורתיות או בבורסות הקריפטו.

בעוד שיש מי שטוענים שמדובר בהטרלות מופרזות וציניות, הטיים רואה בכך, כך משתמש מהנימוקים לבחריה, יתרון חיובי. טיים הסביר ששנת 2021 הייתה השנה של מאסק. "באפריל", ציינו בטיים, "SpaceX זכתה בחוזה הבלעדי של נאס"א להעלות אסטרונאוטים אמריקנים על הירח בפעם הראשונה מאז 1972. במאי, מאסק היה מגיש האורח בתכנית המצליחה Saturday Night Live. באוקטובר הודיעה ענקית השכרת הרכב הרץ כי היא מתכננת להוסיף 100,000 טסלות לצי שלה". הטיים המשיך ותיאר כי "אחת הרקטות שלו שיגרה את הניסוי הראשון של נאס"א להגנה פלנטרית נגד אסטרואידים; כמה שבועות לפני כן השיק משימה ראשונה מסוגה לחקר קרני רנטגן קוסמיות". או במילים אחרות – למאסק, לטענת הטיים, יש אינספור עיסוקים מגה-חדשניים שאת חלקם איננו מכירים ושהשפעתם, אוי הדרמטית, על האנושות עוד תגיע כנראה בעתיד הלא רחוק.


הביקורת על הבחירה

ואולם, על פי דיווח של הגרדיאן, ההחלטה של מגזין טיים להפוך את המולטי-מיליארדר מאסק לאיש השנה שלו לשנת 2021 זכתה גם לביקורת.

המקטרגים על הבחירה טענו שאינה ראויה למשל בגין יחסו לחובת תשלום המסים במדינה, אחרי שערך סקר טוויטר ומכר 10 אחוזים ממניות טסלה שבבעלותו רק כדי לשוב ולהתחמק מתשלום מסים כנדרש. עוד צוינו נגדו ההתנגדות שלו לאיגודי עובדים וההתייחסות קלת הראש לסכנות הקורונה. כל אלו, לטענת המתנגדים לבחריה מהווים סיבה מספקת כדי לפסול את מאסק מהטייטל שקיבל מהטיים.

אחת המתנגדות לתואר המכובד היא הסנאטורית הדמוקרטית אליזבת וורן, שצייצה כי החלטת טיים הדגישה את הצורך ברפורמה של קוד המס "כך שאיש השנה ישלם מיסים ויפסיק לנצל חינם את כולם". פוליטיקאים אחרים הביעו אף הם את סלידתם מבחירתו של מאסק.

גם אישי ציבור שונים הביעו מחאה על החלטת הטיים. כך למשל, העיתונאי והסופר האמריקני קורט אייכנוולד צייץ בתגובה לבחירה: "התאפקתי הרבה זמן מלומר (את דעתי – ג"פ) על בחירת אילון מאסק כאיש השנה, עד שקראתי את הנימוקים שלהם. בשנה שבה מפתחי חיסוני ה-mRNA חסכו מיליונים וסייעו בשיקום הכלכלות העולמיות, הבחירה של מאסק השנה עשויה להיות הבחירה הגרועה ביותר אי פעם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים