ארה"ב: נפתחה חקירה לטסלה בחשש לכשלים במנגנון הנהיגה העצמית

עקב תאונת דרכים חדשה בזמן נסיעה במצב אוטונומי מלא, ה-NHTSA האמריקני החליט לפצוח בחקירה נוספת, שיכולה להשפיע מהותית על המנגנון ואפשרותה של טסלה להכניסו לשימוש בקרוב

רכב של טסלה.

המינהל הלאומי לבטיחות בכבישים המהירים של ארה"ב, ה-NHTSA, הודיע כי הוא משיק חקירה כעת לתכונה עתידית ונחשקת במיוחד של מכוניות טסלה – תכונת הנהיגה העצמית המלאה, המכונה FSD (ר"ת Full Self-Driving).

ה-FSD היא שדרוג של מערכת הטייס האוטומטי לכדי נהיגה אוטונומית – שירות שטסלה תציע בעתיד ללקוחותיה תמורת דמי מנוי חודשיים. מנגנון החדשני אמור להיות מוכן בקרוב לשימוש הכלל, וכרגע נמצא בתקופת פיילוט אצל כמה אלפי נהגים, כשפרטים ספציפיים אודותיו לא ממש נמסרים על ידי טסלה, או על ידי מנכ"לה הדומיננטי, אילון מאסק. מאז קיץ 2020 מאסק מרבה לדווח לעוקביו בטוויטר כי המנגנון המשמעותי כמעט מוכן לשיווק ושחל זינוק קוונטי בפיתוחו, אבל הדבר טרם קרה.

כעת, תאונת דרכים בודדה שבה הייתה מעורבת מכונית טסלה עליה נבחנת התכונה, כשהטסלה נוסעת במצב FSD אך כנדרש עם נהג מאחורי ההגה, יכולה לעכב את השקת החידוש עוד יותר.

נזכיר כי מוקדם יותר השנה ה-NHTSA החל בחקירה של תכנית הטייס האוטומטי של טסלה, שכבר פועלת במכוניותיה החשמליות של החברה. הסיבה לחקירה זו הייתה מקרים רבים יחסית של תאונות עם רכבי חירום, בהן היו מעורבות מכוניות טסלה שנסעו במצב טייס אוטומטי. החקירה ביקשה להבין אם סדרת התאונות שהתרחשו בין מכוניות שנסעו באמצעות השירות המתקדם לבין רכבי חירום מעידות על כך שהמנגנון לא מצליח לזהות את הסירנות והאורות המהבהבים ולהגיב בהתאם. החקירה הזו עדיין לא הגיעה לכדי מסקנות סופיות.

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, לצד טסלה Model S‏ בשנת 2011.

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, לצד טסלה Model S‏ בשנת 2011. צילום: וויקיפדיה

האם המנגנון לנהיגה אוטונומית כשל?

כפי שדיווחה סוכנות רויטרס, התאונה הנחקרת כעת כוללת דגם Y של טסלה שנכנס לנתיב הלא נכון, תוך כדי פנייה שמאלה – ולאחר מכן נפגע על ידי מכונית אחרת. הטסלה הייתה במצב בטא של מנגנון הנהיגה העצמית המלאה, ולפי הדיווח, הנהג ניסה להשתלט עליה – אך לשווא.

הבעלים של הטסלה משנת 2021, דיווח לסוכנות לבטיחות הרכב שלו שב-3 בנובמבר באזור המפרץ שבקליפורניה הוא היה בכלי הרכב שנסע במצב FSD בגרסת הבטא. הוא סיפר כי כשהדבר קרה הוא ניסה להשתלט על כלי הרכב, אבל לדבריו הוא קיבל קונטרה מהטסלה שלו, ש"השתלטה ודחפה את עצמה לנתיב השגוי", כך לפי הדו"ח שפירט גם כי המכונית ניזוקה קשות בצד הנהג.

"NHTSA מודעת לתלונת הצרכנים המדוברת ונמצאת בקשר עם היצרן כדי לאסוף מידע נוסף", אמר דובר המינהל  לרויטרס ביום ו' בהקשר לחקירה ולשאירע.

בדיווח של Engadget צוין כי מדובר למעשה באחרונה בסדרה של חקירות NHTSA הקשורות למגוון הנהיגה של טסלה – ושהיא עלולה להוות מעין נקודת מפנה שתגרום לנהגים להתקומם ולקבוע כי הם מעדיפים לא לחלוק את הכבישים עם מכונית של טסלה שבוחנות את מנגנון הנהיגה העצמית.

חברת טסלה הדגישה שרק נהגים עם ציוני בטיחות גבוהים יכולים לעשות שימוש בתכנית הבטא – אם כי התנהגות הרכב בתאונה האחרונה הזו נשמעת כאילו היא מפתיעה ומסוכנת כל כך, שאפילו הנהגים המנוסים ביותר לא יוכלו לצפות להיתקל בשכמותה, ולהגיב בהצלחה על המצב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים