סקר: שיח הפוליטיקאים ברשת אלים וגורם לשסע בחברה

במלאת 26 שנה לרצח רבין, מפרסם היום איגוד האינטרנט סקר שנערך עבורם על השיח ברשתות החברתיות ● 86 אחוזים מהמשיבים סבורים שהשיח הכלל עדיין אלים ● 61 אחוזים סבורים שהאחריות על מניעת אלימות היא על הרשתות

להפסיק את האלימות ברשתות החברתיות.

רצח ראש הממשלה יצחק רבין הוא בין היתר תוצאה של שיח אלים שקדם לו. 26 שנה אחרי, סקר מקיף שנערך על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה עבור איגוד האינטרנט, מגלה ששום דבר לא השתנה.

הסקר עסק בשאלה עד כמה הרשתות החברתיות נתפשות כבמה לשיח אלים. השתתפו בו 700 איש ואישה, ומן הממצאים עולה כי השיח של אנשי ציבור ופוליטיקאים ברשתות החברתיות הוא אלים וש-86% מהמשיבים חושבים כי השיח הזה גורם לשסע בציבור. 47% טוענים כי אנשי ציבור לא צריכים לחסום מגיבים, משום שכל תגובה המופנית אליהם היא לגיטימית.

איגוד האינטרנט הישראלי

איגוד האינטרנט הישראלי

86% מסך כל המשיבים סבורים כי השיח הכללי ברשתות החברתיות הוא אלים ורווי שנאה. 79% סבורים שהשיח של פוליטיקאים הוא אלים ואלים במיוחד. 66% מהנשאלים סבורים כי השיח כיום קיצוני יותר משהיה לפני משבר הקורונה. 20% חוו פגיעה מפוסטים ברשת, כולל משיח אלים, אבל רק 5% מהם פנו למשטרה.

ממצאים נוספים: 65% מהמשתתפים אמרו כי בעקבות ריבוי השיח הקיצוני הם חושבים פעמיים לפני כל פרסום, ואילו 25% סבורים כי הרשתות קיימות כדי לאפשר חופש דיבור לאנשים.

משתתפי הסקר נשאלו האם לדעתם יש לחסום מגיבים אלימים, 63% סבורים שאכן יש לחסום שיח אלים, אבל החסימה צריכה להיעשות על ידי מנהלי הרשתות או על ידי הממשלות. כ-38% סבורים כי יש להטיל את האחריות למיתון השיח האלים על הרשתות החברתיות, וכ-32% סבורים כי יש להגביל את פעילות הרשתות החברתיות.

עו"ד יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי. צילום: יח"צ

עו"ד יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי. צילום: יח"צ צילום: יח"צ

עו"ד יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי: "רצח ראש הממשלה רבין אירע בתחילת כניסתה של האינטרנט לשימוש, והשנאה שהובילה אליו לא צמחה ברשתות חברתיות. אבל עלינו כחברה להתעמק במקורות השנאה היום, הבאה לידי ביטוי באופן קיצוני בחלק מהשיח ברשתות חברתיות ובמנגנונים המלבים אותם במסגרתן".

הכהן הוסיף כי "מחד גיסא, קל יותר לזהות היום את הגורמים הקיצוניים לפי התבטאותם ברשת, אך מאידך גיסא גם ניתן לאותם גורמים קיצוניים שופר חזק בדמות הרשת החברתית. בפרט ראוי לטפל בכשל הבסיסי, לפיו שיח שנאה מגביר את הענין של הציבור, ובכך מתמרץ את הרשתות החברתיות לתת לו במה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים