מארק צוקרברג ופייסבוק הכחישו טענות לעסקה עם ג'ארד קושנר

בעיקרון העסקה שנדונה - לפי המפורט בספר חדש - היא שפייסבוק תשמור על דונלד טראמפ, הנשיא דאז, שמצידו ישמור על פייסבוק מרגולציה קפדנית ושאר הטרדות מטעם הממשל

היו ביניהם הבנות? ג'ארד קושנר ומארק צוקרברג. צילום מועבד. מקור: וויקיפדיה

בספר ביוגרפי חדש העוסק במייסד פייפאל, המיליארדר פיטר ת'יל, נכתב שלמארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, היה הסכם שרחק עם ג'ארד קושנר, יועץ בכיר לנשיא ארצות הברית לשעבר. צוקרברג ופייסבוק הכחישו את הנאמר מכל וכל.

על פי הספר, ששמו The Contrarian (בתרגום חופשי 'המתנגד'), של העיתונאי מקס צ'פקין אודות ת'יל – היזם הטכנולוגי המפורסם הידוע כרפובליקן תומך טראמפ – צוקרברג הבטיח לקושנר לשמור על הנשיא במדיה החברתית שבבעלותו, ובתמורה הייתה פייסבוק אמורה לזכות להקלות בפיקוח ובדרישות מטעם ממשל טראמפ.

לפי המתואר בספר, ב-2019, בטרם פרוץ מגיפת הקורונה ולפני הבחירות לנשיאות בהן הפסיד לבסוף טראמפ, התקיימה ארוחת ערב סודית בבית הלבן. באירוע נוכחו צוקרברג, טראמפ ורעייתו מלניה, וכן יועץ הנשיא וחתנו, קושנר.

דונלד טראמפ, לשעבר נשיא ארצות הברית. צילום: BigStock

דונלד טראמפ, לשעבר נשיא ארצות הברית. צילום: BigStock

בדרך לקונגרס עוצרים אצל טראמפ

צוקרברג שהה בוושינגטון, כיוון שזומן לדיון בקונגרס בנושא המטבע הדיגיטלי שפייסבוק עמדה להשיק – ליברה שמו והוא הוצג ביוני 2019 ובינתיים התפייד עקב מתקפת הוירוסים שחווה העולם. בעודו בעיר נענה "צוקי" להזמנתו של טראמפ לארוחת ערב בבית הלבן שם הושגו ההסכמים המדוברים. בהצהרה רשמית וישנה מטעם פייסבוק וצוקרברג לא הוכחש דבר קיומה של הסעודה, אלא שזו תוארה כ"שגרתית" לחלוטין. "כרגיל למנכ"ל בחברה אמריקנית גדולה, מארק קיבל הזמנה לארוחת ערב עם הנשיא והגברת הראשונה בבית הלבן", אמר דובר פייסבוק ל-NBC News בשנת 2019, מבלי למסור פרטים נוספים על המקרה.

אלא שספרו החדש של צ'פקין, שפורסם אתמול (ג'), ושעניינו כאמור הוא בכלל משקיע עמק הסיליקון פיטר ת'יל שתמך בטראמפ גם כלכלית, שופך אור על מה שנדון בארוחת הערב.

ת'יל, מסתבר, נכח בארוחת הערב המסוימת גם הוא. על פי קטע הביוגרפיה שפורסם ביום שני ב-NY Mag, ת'יל סיפר אחר כך ל"גורם עליו סמך" על ההבנה שהושגה במפגש בין צוקרברג לקושנר.

ההסכם קבע שהענקית ממאנלו פארק "תמשיך להימנע משליטה" בתכניו הפוליטיים של טראמפ וממשלו, משמע לא תסמן אותם, לא תנזר אותם ולא תתערב בהם בכל דרך. ובתמורה, כך על פי צ'פקין, טראמפ לא יכפה עליה ועל נכסיה את "התקנות המחמירות" אותן ביקש אז הקונגרס להחיל.

ה-NY Magazine סיפק את הפירוט מהספר, וציין כי על אף ש-צוקרברג מפריך את הסיפור, "הפעולות של פייסבוק לקראת הבחירות גרמו לכך שההכחשה אינה נראית אמינה במיוחד". לפי הכתבה, במהלך מחאות Black Lives Matter של 2020, למשל, טוויטר הסתירה פוסט של טראמפ שאמר: "כשהביזה מתחילה, הירי מתחיל". פייסבוק, לעומת זאת, השאירה אותו על כנו – ונתקלה בביקורת משמעותית על כך, כשצוקרברג מגונן על החברה והתנהלותה זו.

מנהל התקשורת של פייסבוק, אנדי סטון, הגיב בציוץ שהקדים את הפרסום ועלה ביום ב', ובו כתב כי "מדיניות פייסבוק הוכרזה לפני ארוחת הערב הזו".

לא נגעה באף פוליטיקאי?

עם זאת יצוין כי בספטמבר 2019 ניק קליג, סגן נשיא לעניינים גלובליים בפייסבוק, הודיע ​​כי החברה לא תבדוק אמינות בפוסטים של פוליטיקאים – הודעה שחוללה מהומת עולם בזמנו. 

באותם ימים הובהר כי למרות המדיניות של פייסבוק נגד פייק ניוז ומודעות שמכילות מידע שגוי במכוון בתחום הפוליטי, היא לא תטפלת במידע שמפרסם גוף פוליטי או פוליטיקאי, אלא אם כן הוא הפר את החוק – וגם אז, רק אם היא מקבלת צו משפטי – או את המדיניות שלה. בהתאם, החברה לא תשלח את הפוסטים והמודעות של פוליטקאים לבודקי העובדות שלה ולא תצנזר אותם. בפייסבוק תלו את המדיניות הזאת באמונה בחשיבות חופש הביטוי וחופש העברת המידע בין המפלגות והנבחרים לקהל הבוחרים הפוטנציאלי.

אך לפי מועד הדיון ההוא בקונגרס נראה שארוחת הערב המתוארת בספר התקיימה באוקטובר 2019, חודש לאחר מכן, כך שיש גם חיזוק לטענת פייסבוק כי התנהלותה הייתה יוזמה מקורית שלה, ולא נבראה במטרה לרצות את טראמפ ולקנות לה שקט מטעם ממשלו.

בזמנו, כאמור, הייתה פייסבוק עסוקה מאבקה נגד דיסאינפורמציה ופייק ניוז – או שמא בתיוגה כמנהלת מאבק זה. החברה נהגה לצנזר תכנים רבים שהגדירה כשגויים בפלטפורמה שלה, בתקווה להיתפש כמספקת מידע "אמין" לקהילה שלה. פרויקט זה זכה לביקור רבה באותה עת, שכן בנוסף ל-CBS, NBC או וושינגטון פוסט, הפלטפורמה שיתפה פעולה גם עם גורמי תקשורת מהימין הקיצוני, למשל ברייטברט (Breitbart) השמרנית ביותר, שנמצאת בבעלות סטיב באנון, ושמפורסמת בנטייתה לחדשות מזויפות.

הסיכום עם קושנר אולי קשור לכך, או לאו. בכל אופן, לא ברור כמה זמן – אם בכלל, התמשך הסכם זה ומתי תם, וזאת משום שלו היה עדיין בתוקפו אחרי הפסדו של טראמפ בבחירות, היה אמור כנראה למנוע מצוקרברג ללכת בעקבות טוויטר בתחילת 2020 ולחסום את חשבונו של נשיא ארצות הברית לשעבר עד להודעה חדשה – מה שדווקא כן קרה, כזכור. בכל מקרה, אפשר שברגע שטראמפ הפסיד, ולכן גם לא הייתה לו יותר השפעה על החלטות הממשל בענייני מונופולים או ספציפית בנוגע לכוחן של ענקיות הטק וכוחה של המדיה החברתית, איבדו ההסכמות את הרלוונטיות שלהן בלאו הכי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים