דיווח: גוגל מסרה נתונים של משתמשים לרשויות הונג קונג

על פי Hong Kong Free Press, בשנה שעברה ענקית החיפוש נענתה לשלוש מתוך 43 בקשות להעברת מידע שקיבלה מהרשויות בהונג קונג - כל זאת בעת המאבק העממי לשמירת הונג קונג עצמאית ולא כפופה באופן מלא לסין

מה חיפשו בגוגל גורמי תנועת המחאה בהונג קונג? צילום: BigStock

גוגל, כך מסתמן, שלחה נתונים על כמה משתמשים לממשלת הונג קונג, ועשתה כן אחרי שהבטיחה להפסיק לעבד בקשות נתונים מממשלות זרות. העברת המידע אירעה שלוש פעמים במהלך שנת 2020, שנה שבה התרחשו במדינה הפגנות ופעולות מחאה דרמטיות, במאבק עיקש להשאיר את הונג קונג אוטונומית, לפחות חלקית, ולא כפופה לסין ולחוקיה.

העיתון המקומי Hong Kong Free Press (ר"ת HKFP או בעברית "העיתונות החופשית של הונג קונג") הוא שדיווח על התנהלותה המסוימת והמטרידה של גוגל, והדברים אף אוששו בדו"ח השקיפות של החברה. לדברי HKFP, ענקית הטכנולוגיה האמריקנית סיפקה נתונים בתגובה לשלוש מתוך 43 הבקשות שקיבלה מהרשויות בהונג קונג. הבקשות שהוגשו לה כללו דרישה לקבלת מידע על משתמשים, והתקיימו במהלך המחצית השנייה של אותה שנה.

בקשות שנהלי גוגל מאפשרים להיענות להן?

לפי הדיווחים שסיפק The Verge בהתבסס על דברי HKFP, אחת מהבקשות ש-גוגל ענתה להן נבעה מ"סכנת חיים בשעת חירום" שנשקפה לאדם מסוים, לטענת השלטונות בהונג קונג. השתיים האחרים היו קשורות, לכאורה, להפרות המתחוללות בנוגע לסחר בבני אדם, אך לא הגיעו מגורמי ביטחון לאומי כצפוי. בקשות אלו היו המבוססות עם זאת על צו חיפוש שהוציא שופט.

על פי תנאי השימוש של החברה, החלים בכל רחבי העולם, גוגל יכולה להעביר מידע לרשויות במקרים כאלה. המדיניות של גוגל בנוגע לבקשות נתוני משתמשים דומות קובעת כי החברה רשאית לספק מטא נתונים של משתמשים, כולל שמות, מיילים קשורים, מספרי טלפון, כתובות IP ופרטי חיוב. עם זאת, בתוך הנחיותיה לגבי סוג בקשה כזה, ענקית החיפוש אומרת שהיא אינה מאפשרת גישה ישירה לנתוני משתמשים.

המחאה החברתית בהונג קונג. צילום: BigStock

המחאה החברתית בהונג קונג. צילום: BigStock

בתגובה לפרסומים בעיתונות טענה גוגל כי שלושת המקרים המדוברים הללו היוו סוג כזה של פניות, ובנוסף לדבריה, הנתונים שהועברו להונג קונג לא הכילו תוכן שהופק על ידי אנשים.

"אנו דורשים מממשלות לשלוח בקשות מידע על משתמש ישירות ל-גוגל, ולא ליצור קשר באמצעים חלופיים. הצוות המשפטי שלנו מנתח את כל הבקשות, ואנו לוקחים יוזמה לפעול בשקיפות הגדולה ביותר האפשרית בנוגע לפעולות ממשלתיות אלה", אמרה החברה.

לא ידוע מה עשו הרשויות בהונג קונג ובסין עם המידע שקיבלו מגוגל, והאם או כיצד המהלך פגע במוחים במדינה.

שינוי הגישה של גוגל

חשוב לציין עם זאת כי באוגוסט האחרון אמרה גוגל שתחדל להגיב לבקשות נתונים מממשלת הונג קונג, אלא אם הבקשות יוגשו בשיתוף עם משרד המשפטים האמריקני. ההכרזה הגיעה בתגובה לחוק הביטחון הלאומי החדש בהונג קונג שאותו הטילה סין, שכלל עונש מאסר עולם על אנשים שנמצאים אשמים בחתרנות. או במלים אחרות, גוגל שינתה גישה אחרי שסין תפסה שליטה מלאה על תושבי הונג קונג, ומאז שהיא יכולה אף להביא לכליאה מתמשכת או חמור מכך – להיעלמות והוצאה להורג – של מתנגדיה בהונג קונג. סין השתמשה בהאשמה ב"חתרנות" כדי לעצור מפגינים פוליטיים ומתנגדים שלה בתחומי שליטתה, דבר שהעולם המערבי יוצא כמובן חוצץ נגדו.

גם פייסבוק וטוויטר עצרו היענות לעיבוד בקשות נתונים מממשלת הונג קונג בתגובה לחוק האבטחה הנ"ל.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. חתול שמנמן

    ואחר כך איזה לץ יסביר בפרצוף רציני שאנדרואיד יותר בטוח מiOS :)

אירועים קרובים