כיצד המרכז לשלטון מקומי יאזרח את מערכת שועל לטובת העיר החכמה?

בימים אלה מתבצע במודיעין-מכבים-רעות פיילוט לבחינת מערכת לקידום העיר החכמה, שמבוססת על מערכת שועל של פיקוד העורף וצפויה להיות מוצעת לרשויות המקומיות ● חיים ביבס, יו"ר המרכז לשלטון מקומי, מספר על המערכת ומתייחס לנושאים בוערים נוספים

חיים ביבס, יו''ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות.

המרכז לשלטון מקומי יציע לרשויות המקומיות שירותי ניהול שליטה ובקרה דיגיטליים, על בסיס מערכת שו"ב חכמה ודשבורד המבוסס על מערכת שועל של פיקוד העורף. המערכת משמשת כיום את הרשויות לשעת חירום במדינה ומאז פרוץ הקורונה הוטמעה ב-150 חמ"לים לצורך ניהול המאבק במגפה. היא תכלול שכבות של מידע על תחומי ניהול העיר החכמה, שיאפשרו מעקב וקבלת נתונים בזמן אמת בכל תחום ותחום, תוך שימוש ברכיבי GIS מתקדמים, כלי אנליטיקה וממשק משתמש ידידותי.

מי שמוביל את המהלך הוא חיים ביבס, יו"ר המרכז לשלטון מקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות. בימים אלה נערך במודיעין פיילוט של הטמעת ותפעול המערכת, במסגרת מרכז החדשנות מודיעין-מכבים-רעות, שהוקם על ידי ביבס. לאחר שהפיילוט יסתיים היא תוצע לרשויות המקומיות במודל של קניית שירותים.

בראיון לאנשים ומחשבים מפרט ביבס את תפיסת העולם שלו להמשך התפתחות העיר החכמה, וכיצד ניתן לקחת את הטכנולוגיות והמערכות שפותחו החל מראשית משבר הקורונה ולהרחיב אותן לטובת ניהול חכם יותר של הרשויות. זאת, תוך מתן הזדמנויות שוות לרשויות קטנות וחלשות, שלא יכולות להשקיע כסף במערכות שכאלה.

ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, חיים ביבס, במרכ החדשנות העירוני. צילום: דוברות העירייה

ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, חיים ביבס, במרכ החדשנות העירוני. צילום: דוברות העירייה

כיצד אתה רואה את המשך הטמעת החדשנות בשלטון המקומי בשנים הבאות?
"אין ספק שהקורונה האיצה את תהליכי הדיגיטציה ברשויות המקומיות, והוטמעו תהליכים ששימשו לניהול המגפה – בעיקר מערכות שו"ב שונות ודשבורדים, שאפשרו אפידמיולוגיה באופן מקומי ומתן סיוע מהיר ונקודתי לתושבים. גם אם הקורונה תיעלם מחר – דבר שלא יקרה, לצערנו – הרשויות ימשיכו לעשות שימוש בטכנולוגיה, להקים על בסיסה מערכות נוספות ולנצל אותה לטובת העצמת תהליכי ערים חכמות, בכל רשות לפי האופי שלה".

כיצד עושים זאת?
"הקמתי במודיעין-מכבים-רעות בשנה האחרונה מרכז חדשנות עירוני ושם פועלת המערכת, שמבוססת בחלקה על רכיבים של מערכת שועל. בעזרת חברה חיצונית הפכנו אותה לכלי ניהולי חכם ויעיל, עם מערכות אנליטיקה חכמות, GIS וחיישנים חכמים, שמספקים תמונת מצב עדכנית בכל רגע נתון לגבי שורה של תחומים מרכזיים בניהול העיר.

אחרי שנסיים לפתח, להטמיע ולבדוק את המערכת, נציע אותה ליתר הרשויות דרך מרכז החדשנות של השלטון המקומי, שהוקם בשנה שעברה. נמכור להן שירותים ונחסוך להן את ההשקעות היקרות בטכנולוגיה, שרק רשויות מעטות ועשירות יכולות להרשות לעצמן להשקיע".

תן דוגמה בבקשה לשימוש במערכת בעיר שעליה אתה מופקד.
"חיברנו בין המידע שמגיע מחיזוי מזג האוויר למערכת השקיית הגינות והשטחים הציבוריים במודיעין-מכבים-רעות. המערכת יודעת לנתב את זמני ההשקיה לתנאי מזג אוויר המאפשרים השקיה יעילה, בשעות שמתאימות לכך, וחוסכת מצבים של איבוד חלק ממי ההשקיה. רק מהפעילות הזו חסכנו כמה מיליוני שקלים בשנה.

פעילות אחרת היא מעקב אחרי פינוי האשפה. חייבנו במכרז את כל הספקים שמפנים אשפה להתקין GPS במשאיות שלהם, ובעזרת המערכת שלנו אנחנו יודעים לעקוב אחרי פינוי האשפה ולדעת את הכמויות, שהמידע עליהן מועבר למערכות שלנו. או אז, הבקרה הרבה יותר הדוקה. עד כה נחסכו קרוב לשלושה מיליוני שקלים מפעילות זו, בעקבות הבקרה החכמה".

מתי תציעו את המערכת לרשויות המקומיות האחרות?
"אנחנו כרגע בשלבי בדיקה וסגירה. המערכת שלנו כוללת כיום 12 לוחות בקרה, והטכנולוגיה היא השלב הכי יקר וקריטי. אחרי שנוודא שזה עובד נקים קבוצת מיקוד של כ-30 ראשי רשויות, שיבואו להתנסות במערכת, ודרך החברה לחדשנות בשלטון המקומי נציע להם את השירותים השונים. אגב, חלק מהשירותים האלה יהיו בענן".

באופן כללי, כיצד אתם נותנים מענה לנושא הסייבר, שמטריד גם את הרשויות המקומיות?
"הקצינו לא מעט משאבים כדי לייצר תכלול והגנה מפני סייבר ברמה הכלל ארצית. יצא קול קורא למכרז למתן שירותי הגנה מסייבר שיינתן לכל הרשויות, על בסיס של תשלום עבור שירותים, ובכך ניתן מענה לבעיות של מחסור בכוח אדם ובתקציבים להקמת תשתיות אבטחה".

הלמידה מרחוק תימשך גם השנה, במתכונת כזו או אחרת. האם לדעתך הופקו הלקחים?
"השלטון המקומי דרש לפתוח את שנת הלימודים באופן פיזי, עם ביצוע כל המתווים. תלמידים שלא יוכלו ללמוד בכיתה – ילמדו מרחוק. אנחנו במצב שונה מאשר לפני שנה וחצי, עם פרוץ הקורונה.

צריך לציין שבשנה שעברה, הממשלה הקודמת רכשה וחילקה 150 אלף מחשבים ניידים לילדים שלא היה להם מחשב, כדי שיוכלו ללמוד מרחוק. אלה תקציבים שהממשלה הקודמת העמידה לרשות החינוך מתוך ראייה שזה חשוב. לצערי, הממשלה הנוכחית עדיין לא תקצבה את הפעילויות האלה, מאחר שתקציב המדינה לא אושר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים