"אנו פועלים גם מעבר ל'קווי' האויב הקיברנטיים"

פרויקט “כיפת ברזל הקיברנטית” זכה השבוע בפרס ביטחון ישראל ● סגן אלוף י', ראש ענף טכנולוגיות מבצעיות להגנה בסייבר, מצו”ב שבאגף התקשוב, מספר את המותר לספר על הפרויקט 

סא"ל י', ראש ענף טכנולוגיות מבצעיות להגנה בסייבר, מצו”ב שבאגף התקשוב, צה"ל. צילום: דובר צה"ל

"אנו מחזירים, באופן מטאפורי כמובן, את האש למקור הירי. משמע, אנו פועלים גם מעבר ל'קווי' האויב הקיברנטיים ומבצעים פעילויות שמאפשרות לנו להיות צעד אחד לפני האויב. איננו מחכים עד שהאויב יגיע אלינו ויתדפק על שערינו", כך אמר סגן אלוף י', ראש ענף טכנולוגיות מבצעיות להגנה בסייבר, מצו”ב שבאגף התקשוב בצה"ל.

סא”ל י' התראיין  לרגל הענקת פרס ביטחון ישראל לשנת תשפ"א. ארבעה פרסים הוענקו השבוע עבור פרויקטים ופעילויות שתרמו לביטחון המדינה ולשמירה על עוצמתה ויתרונה האיכותי בשדה הקרב – בהיבט הטכנולוגי והמבצעי.

את הפרויקט, "כיפת ברזל קיברנטית”, ביצעו כמה גופים: חטיבת הספקטרום וההגנה בסייבר באגף התקשוב שבצה"ל, השב"כ, מלמ"ב במשרד הביטחון, מערך הסייבר הלאומי, המוסד ואגף המודיעין. הפרס ניתן על מאמצים משותפים בתחום ההגנה וסיכול איומי הסייבר – בשל יצירת הגנה מערכתית, תוך הסתכלות על שדה הקרב הקיברנטי באופן שלם ופיתוח שלל יכולות טכנולוגיות בהתאם – המספקות ביטחון קיברנטי למרחב הישראלי. "פרויקט זה נועד לייצר הגנה קיברנטית, תוך פיתוח יכולות טכנולוגיות מותאמות מפני איום התקיפה בסייבר – אשר הפך לאיום משמעותי ויום יומי במהלך השנים האחרונות", נכתב בנימוקי הזכייה.

מקבלים את פרס ביטחון ישראל. צילום: דובר צה"ל

מקבלים את פרס ביטחון ישראל. צילום: דובר צה"ל

מדובר, הסביר, "באוסף של מערכות, תפיסות ופעילויות מבצעיות, היוצרות שלם הגדול מסכום חלקיו. הן עוזרות לזהות, לשבש, לסכל ו'להחזיר את האש למקורות הירי'. סייבר הוא מימד לחימה לכל דבר ועניין, ולחטיבת ההגנה בסייבר יש חלק דרמטי בפיתוח המימד. הפיתוח לא קורה רק פה, אלא בכל קהילת ההגנה. בשנתיים האחרונות גופי הקהילה עובדים בשיתוף חסר תקדים. יחד, אנו מצליחים לייצר פתרונות פורצי דרך וחדשניים. בחלק מהמקומות אנו מובילים ברמה העולמית. יש שותפות עמוקה בין צה”ל וגופי הביטחון האחרים: הבנו שביחד ניתן להצליח, בגלל אופיו המיוחד של ממד זה, שהוא חסר גבולות ומאפשר פעילות 'תחת המכ"ם' – בלא ליטול אחריות".

מצו"ב (ר”ת מרכז צופן וביטחון) היא יחידה מבצעית-טכנולוגית בחטיבת ההגנה בסייבר שבאגף, המהווה את הסמכות המקצועית העליונה ומוקד הידע הלאומי בתחומי הצופן, ההגנה והסיכול בסייבר. ביחידה מפותחים הצפנים ומרכיבי ההגנה השונים לכל הגופים הלאומיים, הביטחוניים והצה"ליים בישראל. "מצו”ב, שהיא יחידת עלית להגנה בסייבר – עוברת שינויים", אמר סא”ל י', "מצו"ב זה כבר מזמן לא רק צופן. בחלק מהמקרים אנו מהווים את קו ההגנה האחרון, ולכן מוטלת על כתפי החיילים והחיילות שבענף בראשותי אחריות רבה להמציא ולפתח את הדבר הגדול הבא".

"2020 הייתה שנה רוויית קרבות במימד הסייבר"

חטיבת ההגנה בסייבר, ציין סא”ל י', "הוקמה כחלק מלקחי תוכנית 'גדעון', שזיהתה כי איומי הסייבר מתפתחים. היא נועדה לספק תפיסה הוליסטית של המשולש טכנולוגיה-מודיעין-מבצעים. לטובת ממד ההגנה בסייבר פיתחנו יכולות חדשניות, המשולבות ב'כיפת ברזל הקיברנטית'. אנשיי עוסקים במחקר נשק הסייבר של האויב. זהו נשק דיגיטלי לכל דבר, רק שהוא עשוי מביטים ולא מאבק שריפה. אנו לומדים את המימד, את האויבים ואת מגוון שיטות הפעולה שלהם". לשאלת אנשים ומחשבים מיהו האויב שלו, השיב סא”ל י' כי "האויבים הם רבים. חלקם יריבים קלאסיים של ישראל, הפועלים בעוד מימד לחימה, וחלק אינם שייכים לאויבים הקלאסיים. לעיתים זה יכול להיות גוף בלתי מזוהה, נטול אינטרסים מדיניים. אבל בסוף עלינו לזהות, לשייך ולהבין מי עומד מאחורי כל אירוע, מתקפה, או ניסיון חדירה. יש לכך משמעות בתהליכי קבלת ההחלטות. מטרתנו להפתיע את האויב. אנו מביאים פתרונות פורצי דרך, שבחלקם מתורגמים לפעילות מבצעית".

"שנת 2020 הייתה שנה רוויית קרבות במימד הסייבר", סיכם סא”ל י'. "ברוב המוחלט של המקרים ידנו הייתה על העליונה – הצלחנו לזהות ולשבש את הפעילות שכוונה נגדנו. לא ניתן להבטיח שזה יעבוד לנצח – צריך לעבוד כל הזמן על הרכיב הבא, כי זה מרחב לחימה מתפתח. אנו פועלים בכל הממדים ובכל השיטות, חלקן שיטות שלא מוכרות באזרחות. החיילים והחיילות שלי בילו לא מעט 'לילות לבנים' בשנה החולפת, והפרס הוא הכרה ביכולותיהם והוקרת תודה על תרומתם לסיכול הפעילות. אף שאנו עובדים בשיתופי פעולה עם חברות בשוק הסייבר המפואר במדינה, בסוף, בקצה – אנו סומכים על עצמנו בפיתוח יכולות שיהיו שוברות שוויון. אנו בעיצומה של תקופה מרתקת. אנו עדיין בתחילת הדרך, וכותבים את הדפים הראשונים בספר תולדות ההגנה בסייבר. בעתיד, ייכתבו דפים רבים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים