ההשקעות בחברות חלבון אלטרנטיבי מישראל צמחו פי שמונה בשנתיים

דו"ח חדש של GFI: סך ההשקעות ב-2020 גדל כמעט פי שלושה בהשוואה לשנה הקודמת, עם 174% צמיחה שנתית ● אביב אורן, מנהל הפיתוח העסקי בארגון: "ההצלחה של חברות - רוח גבית ליזמים רבים לייצר מוצרים פורצי דרך שישנו את מערכת המזון העולמית"

מפתחים ומשקיעים בו למען העתיד. חלבון אלטרנטיבי. צילום אילוסטרציה: BigStock

שוק החלבונים מהצומח משגשג בכל העולם, וגם בישראל ניכר שהעוסקים בו פשוט קוצרים הצלחות. דו"ח חדש של GFI (ר"ת The Good Food Institute) – או בתרגום חופשי, עמותת מכון האוכל הטוב הבינלאומית – מגלה כי בין השנים 2018 ל-2020 סך ההשקעות בחברות המפתחות חלבונים אלטרנטיביים בארץ גדל פי שמונה – מ-14 מיליון דולר ב-2018 ל-114 מיליון דולר ב-2020, וזאת למרות משבר הקורונה. סך ההשקעות בשנת 2020 היה גדול כמעט פי שלושה בהשוואה לשנה הקודמת, עם 174% צמיחה שנתית (YOY). 

אין צורך במחקרים ונתונים כדי לזהות את המגמה, הניכרת היטב על מדפי המרכולים ובמקפיאים שלהם – מזון צמחי הולך ותופס נפח ונוכחות במקום מזון מהחי, משמע המבורגר על בסיס חלבון אפונה, למשל, במקום המבורגר מבשר בקר; גבינות על בסיס חלבון סויה וחלב אורז, או שקדים, סויה, ואפילו שומשום, במקום חלב פרה; ועוד ועוד.

עם זאת הנתונים כמובן מאוששים את הרושם שנוצר בלאו הכי. כך למשל, ב-2020 הגיעו ההשקעות הגלובליות בחברות בתחום החלבונים האלטרנטיביים ל-3.1 מיליארד דולר – פי שלושה לעומת 2019. על פי התחזיות של קבוצת ברקליס (Barclays), עד שנת 2030 צפוי שווי השוק העולמי של תחליפי הבשר בלבד לעמוד על 140 מיליארד דולר ולחלוש על 10% מכלל שוק הבשר.

גיוסי הון על ידי סטארט-אפים ישראליים בתחום החלבון האלטרנטיבי בין השנים 2018-2020 (במיליוני דולרים). אינפוגרפיקה: GFI

גיוסי הון על ידי סטארט-אפים ישראליים בתחום החלבון האלטרנטיבי בין השנים 2018-2020 (במיליוני דולרים). אינפוגרפיקה: GFI

על פי הדו"ח של ארגון GFI ישראל, הפועל להאצת המחקר והחדשנות בתחום החלבונים האלטרנטיביים, ישראל היא חלק מתנועה גלובלית זו, ושנת 2020 בלטה כשנת שיא, עם גיוסי הון בסך של 114 מיליון דולר:

בתחום חלבון מן הצומח – חברות סטארט-אפ ישראליות בתחום זה, שרבות ממנו כבר נמצאות בשלב המסחרי, היו הנהנות העיקריות מתקופה זו, בה גייסו בשנת 2020 כ-77 מיליון דולר. הגיוס הגדול בתחום נעשה על ידי חברת ELSE Nutrition, המייצרת פורמולה ומזון לתינוקות על בסיס חלבון צמחי, שגייסה מהבורסה הקנדית כ-30 מיליון דולר. 

בתחום הפרמנטציה (תהליך תסיסה עם חיידקים, ללא נוכחות חמצן) – גם החברות בתחום זה זכו לקפיצה אדירה בשנת 2020, בה גויסו כ-21 מיליון דולר. הגיוס הגדול ביותר שייך לחברת רימילק, שגייסה 11.8 מיליון דולר. רימילק מייצרת חלבוני חלב, ללא שימוש בפרות, לצורת הפקת גבינות ומוצרי חלב. 

בתחום הבשר המתורבת – החברות הישראליות בתחום גייסו ב-2020 16 מיליון דולר. בתחום זה הצפי הוא לזינוק בהשקעות כבר בשנים הקרובות, עם מעבר של החברות המובילות משלב הפיתוח לשלב הגדילה והייצור. דוגמה לכך ניתן לראות כבר בתחילת 2021, עם גיוס גדול של 26 מיליון דולר של חברת פיוצ'ר מיט וכניסה לנאסד"ק של חברת מיט-טק, שגייסה במהלך זה כ-22 מיליון דולר.

מסתמן: השקעה שכבר אינה כרוכה בסיכון

עוד עולה מהדו"ח כי תמהיל ההשקעות והמשקיעים אשר השתנה משנת 2018 מעיד על היפוך מגמות בכל הנוגע להשקעות בתחום – בעוד שב-2018 כ-69% מההשקעות הגיעו מקרנות הון סיכון, ב-2020 השקעות מקרנות הון סיכון עמדו על 38%, כאשר 47% מההשקעות הגיעו מהבורסה. בנוסף, ב-2018, 38% מההשקעות בתחום נעשו על ידי קרנות הון סיכון ומשקיעים זרים, ואילו ב-2020 נתון זה עלה ל59%, ו-41% מההשקעות מאידך בוצעו על ידי משקיעים ישראליים. 

בהשוואה לתעשיות אחרות, ובניתוח השקעות בשלוש השנים האחרונות, ניתן לראות כי תחום החלבון האלטרנטיבי בצמיחה אדירה, עם ממוצע גידול השקעות שנתי של 187%, ובהפרש עצום על שאר תעשיות ההיי-טק המובילות בישראל.

הצמיחה בשוק הקמעונאות הישראלי של מוצרי חלבון מהצומח, ביחס למוצרים מן החי 2020 (באחוזים). אינפוגרפיקה: GFI

הצמיחה בשוק הקמעונאות הישראלי של מוצרי חלבון מהצומח, ביחס למוצרים מן החי 2020 (באחוזים). אינפוגרפיקה: GFI

לשם השוואה, במקום השני ניצבת תעשיית הסייבר – קטר הצמיחה של ההיי-טק הישראלי, שממוצע גידול השקעות בו בשלוש השנים האחרונות עמד "רק" על 49%. לעומת זאת, סכום ההשקעות הכולל עדיין קטן מאוד בהשוואה לתעשיות אחרות שבצמיחה. לדוגמה, על פי נתונים של סטארט-אפ ניישן סנטראל (Startup Nation Central), הסתכמו גיוסי ההון בישראל בתעשיית ה-Digital Health ב-764 מיליון דולר, לעומת 114 מיליון דולר בתחום החלבון האלטרנטיבי.

בתחום הקמעונאות נראתה צמיחה דו-ספרתית בכל קטגוריה בתחום. מכירות מוצרים מן הצומח צמחו ב-2020 בישראל פי 13 מאלו של מוצרים מן החי. העלייה המשמעותית ביותר נרשמה בטופו (68%), המבורגרים וטחונים למיניהם (58%), וחלב שאינו סויה (55%). חלב מהצומח מהווה כיום 13% מסך שוק החלב בישראל.

ישראל חלוצה בחדשנות בתחום החלבון האלטרנטיבי כבר משנת 2015, בה הוקמו מספר חברות בשר מתורבת בארץ. מאז, החל התחום לצבור תאוצה מסחררת בארץ וממשיך לצמוח ולשגשג יחד עם פעילות יזמות נמרצת, אשר מתבססת על יסודות מדעיים וטכנולוגיים מוצקים.

על פי מיפוי של GFI, בישראל 28 מעבדות במוסדות המחקר האקדמיים המובילים שמתעסקות ישירות במחקר בתחום החלבון האלטרנטיבי, ועוד כ-300 מעבדות בעלות פוטנציאל מחקרי הקשור לענף, שעשויות לתרום לו.  

"המירוץ אחר מקור החלבון של העתיד החל וישראל נחשבת למובילה בתחום"

אביב אורן, מנהל הפיתוח העסקי ב-GFI Israel: "המירוץ אחר מקור החלבון של העתיד החל וישראל נחשבת למובילה בתחום בקרב הקהילה המדעית והיזמית העולמית. עולם המזון שהיה נחשב כ-Low-tech, עם שורת רווח מצומצמת, משתנה, וכיום מדובר על קדמת הטכנולוגיה וההנדסה, שיוצרת עניין בקרב משקיעי היי-טק שעד היום לא השקיעו בתחום".

אביב אורן, מנהל פיתוח עסקי, GFI ישראל. צילום: GFI

אביב אורן, מנהל פיתוח עסקי, GFI ישראל. צילום: GFI

אורן הוסיף והדגיש כי כיום "יש ביקוש אדיר למוצרים בקרב קהל הצרכנים, המבקשים להפחית את הצריכה של מוצרים מהחי מסיבות בריאותיות וסביבתיות, וההצלחה העולמית של חברות בתחום נותנת רוח גבית ליזמים רבים לייצר מוצרים פורצי דרך שישנו את מערכת המזון העולמית. המשקיעים לא נשארים אדישים וגם הם מחפשים נתיבי השקעה אשר יעשו טוב בעולם, בנוסף לשורת הרווח. עם זאת, חשוב לציין שתחום החלבון האלטרנטיבי עדיין בחיתוליו ויש עדיין המון הזדמנויות לחדשנות. אנחנו צופים קפיצה אדירה במספר החברות הישראליות בתחום, וגם בגידול בהשקעות, כאשר החברות המובילות בתחום יכנסו לשלבי הגיוס המתקדמים והגדולים יותר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים