מאבק באנטישמיות: יש מי שיושב לרשתות החברתיות על הזנב

התנועה למאבק באנטישמיות ברשת מנסה למגר את התופעה במדיה החברתית - בהצלחה חלקית ● כדי להצליח יותר, היא רוצה לבנות מערכת AI שתנטר את תכני השנאה - במקום הניטור הידני, ומבקשת תרומות לצורך כך ● תומר אלדובי, מנכ"ל התנועה: כדי שהרשתות יסירו יותר תכנים אנטישמיים – הן צריכות לראות שאנחנו כאן

לשבור את חומת האנטישמיות ברשתות החברתיות. מקור: BigStock

שיח השנאה ברשתות החברתיות הוא נושא שמדברים עליו מאז שאלה קמו. בפרט הדור הקודם, שלא רק ששורד אלא הוא זה ששולט בכיפה – הכוונה היא לפייסבוק ולטוויטר – והדור הנוכחי, דור האינטסגרם והטיקטוק. יש האומרים שהרשתות האלה מעודדות שיח שנאה, על אף המאמצים שלהן לצמצם אותו (שאותם הם רואים בעיקר ככסת"ח), מאחר שזה מביא להן גלישה ומשאיר גולשים, כלומר פרסומות, כלומר רווחים.

כמו בעולם הפיזי, אחד הציבורים ה-"פייבוריטים" על השונאים והגזענים הוא היהודים. השיח האנטישמי משגשג ברשתות החברתיות, לעתים בכסות מעשים שישראל עושה או לא עושה ולעתים אנטישמיות קלאסית, שרואה ביהודי באשר הוא נבל שרוצה לשלוט על העולם.

האנטישמיות ברשתות החברתיות באה לידי ביטוי באון גואינג, אבל גוברת כשיש אירועים אקטואליים שבהם מעורבים יהודים, בצורה זו או אחרת. תומר אלדובי, מנכ"ל התנועה למאבק באנטישמיות ברשת, אמר בראיון לאנשים ומחשבים שניתן היה לראות זאת באופן ברור במגפת הקורונה העולמית ואפילו באסון בהר מירון, שהוא אסון מקומי – מה שלא מנע מהאנטישמים להפיץ את הרעל והשנאה שלהם במרחבי הרשתות החברתיות, וממש לא משנה להם שנהרגו שם 45 בני אדם, כולל ילדים.

הקורונה וישראל - שני דברים שיש להשמיד - לפי המ"ם הזה, שעלה לטוויטר

הקורונה וישראל – שני דברים שיש להשמיד – לפי המ"ם הזה, שעלה לטוויטר

איך באה האנטישמיות ברשתות החברתיות לידי ביטוי בהקשר של הקורונה?
"זה מתחלק לשני אופנים: המגפה גרמה לעלייה באנטישמיות הקלאסית, והיא לא תסתיים בקרוב, ויש גם אנטישמיות קורונה – המגפה משמשת את שונאי היהודים להפצת עוד תיאוריות קונספירציה. את היהודים מאשימים בכל מה שאפשר, גם במדיה החברתית: במי נבחר לנשיאות ארצות הברית, בקרינה המסוכנת כביכול של ה-5G, בקורונה ובמה שאתה לא רוצה. אותם לא מעניינות העובדות".

על אילו תיאוריות מדובר?
"היו כמה תיאוריות בהקשר של הקורונה – בעיקר שהיהודים המציאו את המגפה כדי להמשיך לשלוט על העולם. הם משתמשים בזה שמנכ"ל פייזר, אלברט בורלא, הוא יהודי. כשהגיעו החיסונים, נשמעו טענות שיש ליהודים את החיסון והם שומרים עליו אצלם כדי למכור אותו ביוקר לשאר העולם (מה שמתכתב עם הסטריאוטיפ האנטישמי הקלאסי של היהודי כחובב כסף – י"ה), אומרים שישראל יוצאת ראשונה מהקורונה כי היהודים המציאו את החיסון ושמחסנים רק את היהודים".

תומר אלדובי, מייסד ומנכ"ל התנועה למאבק באנטישמיות ברשת. צילום: יח"צ

תומר אלדובי, מייסד ומנכ"ל התנועה למאבק באנטישמיות ברשת. צילום: יח"צ צילום: יח"צ

התנועה למניעת אנטישמיות ברשת הוקמה לפני קצת יותר משנה, בפברואר 2018, וסחפה אתה עשרות מתנדבים, מהארץ ומחו"ל, מבוגרים וצעירים, יהודים ושאינם יהודים – כולל ערבים מישראל. אלדובי, מקים התנועה והמנכ"ל שלה, הוא בן 28 מרמת גן, שבכובעו האחר משמש כעיתונאי במאקו גאווה – החלק הלהט"בי של האתר מבית קשת 12. ההשכלה שלו היא בכלל לא בתחום הרשת: יש לו תואר ראשון באומנות התיאטרון מאוניברסיטת תל אביב. למאבק באנטישמיות ברשתות החברתיות הוא הגיע בתקופת היותו סטודנט: "ניהלתי תוכנית בנושא של התאחדות הסטודנטים, שאיציק שמולי הקים כשהיה יו"ר ההתאחדות. כשהתוכנית נסגרה, אמרתי שלא יכול להיות שההישגים ירדו לטמיון. לא ידעתי איך מקימים עמותה וחברתי לעו"ד ניר קפלן. אחרי שמונה חודשי הליכים ביורוקרטיים, מציאת שם וניסוח חזון הקמנו את העמותה – בהתנדבות מלאה. כיום יש לנו את היכולת לתת משכורות מצומצמות לצוות המנהל".

העמותה מנטרת אנטישמיות, ועל הדרך גם שנאה מסוגים אחרים, ברשתות החברתיות הגדולות – אינסטגרם, פייסבוק, טוויטר, יוטיוב, טיקטוק וטלגרם. הניטור מתבצע בשלל שפות – אנגלית, ערבית, רוסית, ספרדית, גרמנית ועוד (לא בעברית, התנועה לא מנטרת את הרשת הישראלית) – ובתנועה מנסים לשתף פעולה ככל שניתן עם הרשתות החברתיות. לא תמיד זה מצליח, בלשון המעטה.

פעילות נוספת שלה היא קיום קורסים שמכשירים כיצד לנטר את התכנים האלה, איך מבחינים בין תוכן אנטישמי לכזה שאינו – בעיקר בתחום האפור – וכיצד פועלים על מנת להסיר אותו מהרשת. כל הפעילות מבוצעת בהתנדבות והעמותה משתפת פעולה עם גופים שונים, בהם ארגונים יהודיים, משרדי ממשלה ומוסדות אקדמיים. העמותה מהווה הנציגות הישראלית היחידה ב-INACH – גוף בינלאומי שנלחם נגד שנאה. חלק מהמתנדבים הם תלמידי בתי ספר, במסגרת המחויבות שלהם לבגרות, וסטודנטים, שמקבלים על כך נקודות זכאות לתואר.

מה אתם מגדירים כאנטישמיות? יש כאלה שמגדירים גם ביקורת על ישראל כאנטישמיות.
"אנחנו מתבססים על הגדרה של IHRA – הברית הבינלאומית לשימור זכר השואה. לצערי, הרשתות החברתיות לא אימצו את ההגדרה הזאת. יש ניסיון להביא אותן לעשות זאת, אבל אני לא חושב שזה יקרה.

בנוסף, כל קריאה להחרמה ולמחיקה של מדינת ישראל היא אנטישמית, והשוואות בין חיילי צה"ל לנאצים ובין מה שקורה בגדה ובעזה למה שקרה בשואה – אלה תכנים אנטישמיים".

הקורונה (COVID) זה דיבוק (DIVOC - בשגיאת כתיב) שלטענת השונאים היהודים, "איך לא", המציאו ומפיצים. מתוך טוויטר

הקורונה (COVID) זה דיבוק (DIVOC – בשגיאת כתיב) שלטענת השונאים היהודים, "איך לא", המציאו ומפיצים. מתוך טוויטר

איך אני, בתור גולש, יכול לגרום להסרה של תכנים אנטישמיים?
"לדווח, לדווח, לדווח. אין מה לדאוג – כל דיווח הוא אנונימי, מה גם שהסרה של תכנים בגלל דיווחים יכולה לעודד אנשים אחרים לדווח. במידה שדיווחתם על תוכן אנטישמי והוא לא הוסר מהרשת – אתם מוזמנים לפנות אלינו. יש לנו ערוץ ישיר מול כל הרשתות החברתיות הגדולות, חוץ מטלגרם".

האם הרשתות החברתיות עושות מספיק כדי להילחם באנטישמיות ובשיח שנאה?
"לא. הן טוענות שהן מסירות עשרות אחוזים מהתכנים שפורסמו ושמרבית התכנים בכלל לא מתפרסמים. אי אפשר להוכיח את זה, אבל מהנתונים שלנו עולה שרק 20% מהתכנים שאנחנו מדווחים עליהם – מוסרים".

למה הן לא עושות מספיק?
"זה מתחלק לשניים: ראשית, אין מספיק לחץ כדי שיבינו את הבעייתיות וישנו את המדיניות שלהן. שנית, הן לא עושות מספיק גם כדי להסיר להט"בפוביה ועוד הרבה גילויים של שנאה".

האם הסיבה לכך היא מטרות רווח?
"אני לא חושב. יש להן הרבה מה להפסיד מהשארת תכנים אנטישמיים, יש הרבה מאוד גולשים שלא אוהבים את זה".
כך או כך, לדברי אלדובי, "יש לרשתות החברתיות את היכולות הטכנולוגיות והתקציב וצריך להישמע קול, גם בתקשורת, כדי שהן יבינו שיש אנשים כמונו שלא מתכוונים לרדת להן מהזנב".

עוד מ"ם שמקשר בין הקורונה למדינת היהודים. מתוך טוויטר

עוד מ"ם שמקשר בין הקורונה למדינת היהודים. מתוך טוויטר

העמותה זקוקה בימים אלה לתרומות מאנשים פרטיים ומגופים כדי להגביר ולשכלל את פעילותה. גוגל וטוויטר הן בין הגופים שכבר תרמו לה. אנשיה מייעדים את הכסף לבניית אלגוריתם בינה מלאכותית, שינטר את הרשתות החברתיות 24/7 ויחליף את הניטור הידני – השיטה שבה היא נוקטת כעת. "אם היה לנו אלגוריתם AI, עם הקהילה של המתנדבים והכלי היינו מגיעים לתוצאות מטורפות", אמר אלדובי.

לדבריו, "כדאי לתרום לנו כי אנחנו עושים משהו שאף אחד אחר לא עושה – מנטרים תכנים ורוצים לנקות את הרשת מאנטישמיות. זה אפשרי, אבל כדי שזה יקרה, צריך שאנשים יתרמו".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. noa

    מצחיק שאותן טענות ששומעים ברשת הכללית על יהודים שומעים בארץ על חרדים- קטע ממש הא?

  2. זיו

    כתבה המכסה רק חלק מהבעיות. ראשית, יש עוד רשת גדולה - לינקדאין, טהאנטישמיות םושה בה לכל עבר. שנית, הבעיה היא לא רק תכנים, אלא הדרך בה הרשת עצמה מטפלת בבעיות, ובלינקדאין, כשאתה עונה לאנטישמי, או יוצא כנגד מכחיש שואה, או מפיץ שקרים על ישראל, אתה הוא הנחסם!!! הטענה אידיוטית של "הפרת כללי השימוש ברשת"...

אירועים קרובים