יום האישה הבינלאומי: כך מקדמים נשים בהיי-טק בחברה שמרנית

מאיסה חלבי אלשיך רצתה להעצים נשים בעדה שלה - הדרוזית - מבלי לעבור על הכללים הנוקשים של הקהילה ● היא הגשימה את החזון ופתחה את מרכז לוטוס להכשרת נשים להיי-טק, שמסיים את המחזור השלישי וזוכה לתמיכה של מנהיג העדה, השייח' מוואפק טריף

מייסא חלבי-אלשיך, מייסדת מיזם לוטוס. צילום: ניב קנטור

הכתבה שלפניכם עוסקת בסיפור מעורר השראה. היא מספרת על יזמת שפתחה מרכז להעצמת נשים ולהכשרתן לעבודה בהיי-טק בחברה שבה זה לא ממש מקובל.

החברה הדרוזית היא אחת החברות המסורתיות והשמרניות שיש. נשים דתיות מהעדה נתונות במקרים רבים למרות הבעל, חלקן הגדול לא יוצאות מהכפר, אלא עם מלווה, ולא תמיד יוצאות לעבוד. אלא שבשנים האחרונות נושבות רוחות של שינוי, שבא לידי ביטוי בין היתר בתחום ההיי-טק – בזכות מרכז לוטוס, שמכשיר נשים דרוזיות לעבודה בענף.

המיזם הוא פרי יוזמה של מאיסה חלבי אלשיך, שהקימה אותו מתוך רצון להעצים את מעמדן של הנשים הדרוזיות – מבלי לוותר על הדת והמסורת, ובתוך הכללים של הקהילה. הוא פועל מדלית אל כרמל, בתמיכה של קרן פורטלנד וחברות היי-טק שונות, ובשיתוף עם משרדי ממשלה, ומעביר הכשרות במקצועות היי-טק שונים, עם דגש על פיתוח תוכנה ו-Full Stack. חלבי אלשיך זכתה בעבר, בשל הקמת המיזם, בפרס מיוחד מטעם אנשים ומחשבים, ובשבוע שעבר היא קיבלה את אות האבירות לנשים פורצות דרך בתחומן מטעם מרכז פרס לשלום ולחדשנות. היא סיפרה על המיזם במפגש של פורום הנשים בהיי-טק WIT של אנשים ומחשבים, שנערך היום (ב'), לרגל יום האישה הבינלאומי. הנחתה את המפגש גילי שלזינגר-מורן, בכירה באורקל.

רשימת חברות ההיי-טק שתומכות במרכז לוטוס. צילום מסך

רשימת חברות ההיי-טק שתומכות במרכז לוטוס. צילום מסך

"אם חברות ההיי-טק יכולות לעבוד בהודו, הן יכולות לעבוד גם בדלית אל כרמל"

חלבי אלשיך, ילידת דלית אל כרמל ותושבת עוספיא הסמוכה, נולדה לבית דרוזי מסורתי והחליטה לחזור בתשובה בכיתה י'. כשסיפרה בבית הספר שהיא רוצה להיות עיתונאית, היא הבינה מהתשובות שקיבלה שחלומה לא יתגשם – עקב המגבלות של העדה. "אמרו לי שלא אוכל להיות עיתונאית, כי בתור דתייה לא אוכל ללמוד מחוץ לכפר, ואפילו לא להוציא רישיון נהיגה. בחרתי בכל זאת להיות חלק מהדת, כי רציתי לדעת מי אני ולאן אני שייכת. עמדתי בדילמה של למי אני יותר נאמנה – לחלומות שלי או לקהילה".

כ-"פשרה" – גם להיות בעלת עצמאות כלכלית מסוימת וגם לעבוד במקצוע שלא יחרוג מהכללים הקהילתיים – היא בחרה ללמוד הוראה. "סייעה" להחלטתה העובדה שביישובים הדרוזיים אין אזורי תעשייה ויש מעט מקומות עבודה שמאפשרים התפתחות לנשים. "עם הזמן", סיפרה, "הבנתי שיש לנו נשים ונערות איכותיות, עם פוטנציאל וכישרון, והן נכוות האחת אחרי השנייה. הן לא רואות שיש להן אפשרות להתפתח. הרגשתי שאני חייבת לעשות מעשה, כי אם אני לא עושה שום דבר – אני שותפה למצב הקיים. רציתי לחולל שינוי שלא יתנגח עם הקהילה, אבל גם ייצר פתח לחדשנות ולעצמאות עבור נשים דרוזיות. התחלתי להתעניין בקהילות אחרות ולקרוא על עולם ההיי-טק. רציתי לייצר פתרונות תעסוקתיים בתוך הכפרים – אמרתי לעצמי שאם חברות ההיי-טק יכולות לעבוד בהודו ובקפריסין, הן יכולות לעבוד גם בדלית אל כרמל ובעספיא".

היא עשתה זאת על ידי הקמת מרכז שיקדם נשים דרוזיות בהיי-טק. כדי שהוא יצא לפועל, היא גייסה אנשים קרובים אליה, "כי אדם אחד לא יכול לעשות את השינוי", אמרה. חלבי אלשיך ושותפיה החלו לעבור מבית לבית בדלית אל כרמל ולשכנע נשים ואת בעליהן להצטרף למיזם. "התחלנו להיפגש פעם בשבוע ואחרי זה פעמיים בשבוע, כולל לימודים אונליין. קיבלנו מקום להיפגש בו כתרומה, ופיתחנו מרכז שמציע הכשרה לתעשיית ההיי-טק אבל גם אפשרות לעבודה בתוך היישובים הדרוזיים".

הקמת המרכז – לא בלי התנגדויות

מרכז לוטוס קרם עור וגידים, אבל לא בלי התנגדויות: היו כאלה שהרימו גבה, ואף יותר מכך, נוכח הקמת המיזם והתפתחותו. אלא שהוא זכה לתמיכה – רעיונית וכספית כאחד – של מנהיג העדה הדרוזית, השייח' מוופאק טריף. "השייח' הזמין אותי אליו לפגישה. זאת הייתה הפעם הראשונה שבה הוא יושב עם נשים ומדבר אתן על היי-טק", אמרה חלבי אלשיך. בהמשך הן אף אירחו אותו במרכז, יחד עם שייח'ים מקומיים.

עד כה קיים מרכז לוטוס שני מחזורים והוא נמצא בימים אלה בעיצומו של המחזור השלישי. במרוצת הזמן הוא פתח את שעריו לנשים מסורתיות (המחזורים הראשונים היו פתוחים לנשים דתיות בלבד) ולנשים מיישובים דרוזיים אחרים, מלבד דלית אל כרמל. במחזור הנוכחי משתתפות 16 נשים משבעה יישובים דרוזיים.

לסיכום, חלבי אלשיך פנתה למשתתפות המפגש ואמרה: "אנחנו חייבות להעצים האחת את השנייה. אנחנו יכולות לעשות הרבה יותר לקידום הנשים בכלל ובהיי-טק בפרט, ולא צריכות יום מיוחד כדי לעשות את זה. כך, למשל, כל הנשים שהגיעו ללוטוס משתתפות במיזם לא רק בשבילן, אלא גם בשביל הבנות שלהן, החברות שלהן ונשים אחרות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים