תוצאות מאכזבות ליבמ; המנייה צנחה ב-10%

החברה הציגה ירידות רבעוניות ושנתיות בכל סעיפי הפעילות שלה, ופספסה את תחזיות האנליסטים בסעיף ההכנסות ● המומחים דואגים, וצופים שהמהפך יבוא רק ב-2022

בית המשפט: "יבמ התייחסה וענתה לכל אחת מהתקלות המיוחסות לה". צילום אילוסטרציה: ג'וזף קובס, BigStock

יבמ סיימה את שנת הקורונה ואת הרבעון האחרון שלה עם ירידות, שאכזבו את האנליסטים ואת המשקיעים. אלה האחרונים הביאו לצניחה של 9.9% בשער המניה שלה לאחר פרסום התוצאות בסוף השבוע. זאת הייתה אחת הסיבות שהביאו מומחים ועיתונאים שעוקבים אחרי פעילות החברה, למשל מה-CNN, לטעון שהמשקיעים בוול-סטריט מאמינים בענקיות הטק, גם לאור הקורונה – אבל לא ביבמ ובאינטל (שגם המניה שלה רשמה ירידה חדה לאחר תוצאות כספיות מאכזבות).

הסיבה העיקרית שהפריעה למשקיעים היא העובדה שההכנסות של הענק הכחול ירדו במהלך הרבעון בכל סעיפי הפעילות, בכלל זה בתחום הענן. יש מתח בשוק ההון גם מהעבודה שהחברה בת 109 השנים עומדת להתפצל לשניים: יבמ תמשיך להתעסק אך ורק בפעילויות הענן והבינה המלאכותית, בעוד שהחברה השנייה תתעסק בכל שאר הפעילויות, ובעיקר בתשתיות.

אחד הרבעונים המאכזבים של יבמ

ככלל, אנליסטים קובעים כי מדובר באחד הרבעונים המאכזבים של יבמ והתוצאות מראות על המשך הירידות בהכנסות הרבעוניות, כפי שהחברה רושמת ברוב המכריע של הרבעונים ב-34 השנים האחרונות. התוצאות פספסו את תחזיות האנליסטים בסעיף ההכנסות. ברווח הנקי למניה הן אמנם עקפו אותן, אבל הנתון ירד בשיעור ניכר מאוד.

נתוני הרבעון מראים שבעוד שההוצאות של יבמ עלו ב-7.3% לקצת יותר מ-19 מיליארד דולר, ההכנסות ירדו ב-6.5% ל-20.4 מיליארד. ההכנסות פספסו את תחזית האנליסטים בקצת יותר מ-1%, שכן ההערכה הייתה שהן יגיעו ל- 20.6 מיליארד. חלוקה לסעיפים מעלה שפעילות הענן ירדה ברבעון ב-4.5% ל-6.8 מיליארד דולר, ההכנסות משירותים עסקיים גלובליים קטנו ב-2.7% ל-4.2 מיליארד, ההכנסות משירותים טכנולוגיים גלובליים קטנו ב-5.5% ל-6.6 מיליארד, פעילות המערכות רשמה ירידה חדה, של 17.8%, ל-2.5 מיליארד, שירותי המימון הגלובליים קטנו ב-5% ל-286 מיליון ובסעיף "כל השאר" נרשמה ירידה דרמטית של 85% לשישה מיליון דולר.

יש לו סיבות לדאגה. ארבינד קרישנה, מנכ''ל יבמ. צילום: יח"צ

יש לו סיבות לדאגה. ארבינד קרישנה, מנכ"ל יבמ. צילום: יח"צ

חבות המס רשמה ירידה חדה, של 92.3%, ל-25 מיליון דולר, וכך גם הרווח הנקי, שצנח ב-63% ל-1.4 מיליארד. הרווח למניה עמד על 2.07 דולר – הרבה מעבר להערכות, שחזו שהוא יעמוד על 1.72 דולר.

נתונים נוספים מראים שההוצאות הגולמיות רשמו ירידה של 7.8% ל-9.8 מיליארד דולר, הרווח הגולמי קטן ב-5.2% ל-10.5 מיליארד והרווח הגולמי השולי עמד על 51.7%. בסעיפים התפעוליים, ההוצאות זינקו ב-30% ל-9.2 מיליארד דולר והרווח צלל ב-67.7% ל-1.3 מיליארד.

התוצאות השנתיות

ב-2020 כולה עלו ההוצאות של יבמ ב-3% ל-69 מיליארד דולר, בעוד שההכנסות ירדו ב-4.6% ל-73.6 מיליארד. על רקע הגידול בהוצאות לעומת הקיטון בהכנסות, הרווח התפעולי צנח ב-54.4% וזה הנקי ירד ב-41.7% ל-5.5 מיליארד.

ארבינד קרישנה, מנכ"ל יבמ, העדיף להסתכל על החצי המלא של הכוס ואמר כי "במהלך הרבעון קידמנו את תוכניותינו להתמקד בפעילות ענן ופיתוח בינה מלאכותית, כמו גם התמודדות עם חוסר הבהירות שבו אנחנו חיים בתקופה זו, ואני מצפה שצעדים אלה יביאו אותנו לעלייה בהכנסות ב-2021".

לעומתו, אנליסטים ועיתונאים שעוקבים אחרי יבמ חוזים ששנת המהפך שלה תהיה 2022, ולא 2021. בריאן סוזי מיאהו! פייננס מצביע על שתי נקודות בעייתיות שלדבריו, יהיה ליבמ קשה לתקן אותן: הבאת התרבות הארגונית שלה לחשיבה של צמיחה – מה שייתכן שייקח זמן למנכ"ל החברה לעשות, ומגפת הקורונה והשפעתה על הלקוחות שלה, שהביאו לירידות בהכנסות שלה בעולם התוכנה ולדחיית פרויקטים. גם האנליסטית קטי הוברטי ממורגן סטנלי הביעה דאגה מההכנסות החלשות מהצפוי בעסקי התוכנה של יבמ.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים