בתוך חודש: אמן פיתחה מערך ארצי לבדיקות קורונה וקטיעת שרשראות הדבקה

היקפו הכספי של הפרויקט עמד על יותר משלושה מיליון שקלים ● המערכת מטפלת בכמעט מיליון דגימות בחודש

מצטייני הקורונה: לא רק הצוות הרפואי. צילום אילוסטרציה: BigStock

קבוצת אמן השלימה פרויקט רחב היקף ליישום מערך בדיקות דיגום קורונה בפריסה ארצית. המערך שפותח מספק פתרון דיגיטלי מקצה לקצה – שמעבר לייעול הליך הבדיקות עצמו, גם מסייע לקטיעת שרשראות ההדבקה. הפרויקט ארך כחודש, הסתיים באחרונה, והיקפו הכספי עומד על יותר משלושה מיליון שקלים. המערכת מטפלת בכמעט מיליון דגימות בחודש.

מעט רקע: כאשר החל משבר הקורונה, האחריות לטיפול במערך הדגימות הייתה של מד"א, שפעל תחת משרד הבריאות. כחלק מהרצון להגדיל את היקפי הבדיקות ולהוזיל את העלות שלהן, הוחלט לצרף את משרד הביטחון, בהובלת מפקדת אלון שבפיקוד העורף. במהלך הרבעון השלישי של השנה החולפת, הוחלט לצאת במכרז להוזלת הבדיקות. ועדת המכרזים של משרד הבריאות בחרה בשלושה ספקים, מבין אלה שהתמודדו במכרז. הקבוצות שזכו הן: קרן מחקרים ושירותי בריאות של בית החולים ע"ש שיבא, יחד עם טארגט מרקט; טר"ם – טיפול רפואי מיידי, יחד עם מנפאוור; ופמי פרימיום. טר"ם ופמי קיבלו את ביצוע בדיקות הקורונה בפרויקט 'מגן אבות' – לביצוע בדיקות בבתי אבות ובדיור מוגן לגיל השלישי. טארגט מרקט ושיבא קיבלו לידיהם את ביצוע כל שאר הדגימות הארציות – תחת משרד הבריאות ופיקוד העורף. קבוצת אמן מונתה לטובת הקמת כלל הפתרון – לפיתוח הטכנולוגי לטובת תפעול המערך.

בהיבט הטכנולוגי, פרויקט המחשוב נחלק לשני מרכיבים עיקריים. האחד, התבססות על מערכת CRM דיינמיקס של מיקרוסופט, והתאמתה לאופי הפעילות כמערכת הליבה. ועליה, האפליקציה לדוגמים בשטח ולדוגמים הביתיים, שפותחה בפיתוח עצמי. הפתרון הטכנולוגי שהוקם לטובת הפרויקט כלל: אפיון ויישום מערכות קצה, אספקת שירותי תקשורת, אבטחת מידע, ציוד מחשוב וציוד קצה. המערך כולו נדרש לעמוד בבדיקות איכות ואבטחת מידע קפדניות ומחמירות מטעם משרד הבריאות, שנועדו לוודא את יעילותו ובטיחותו של המיזם.

הפרויקט הסופר-זריז – מתוך תחושת שליחות

הפרויקט כלל פיתוח של שתי תוכנות שלובות זו בזו – הראשונה, היא מערכת המאפשרת לבודק בשטח לבצע את הדיגום ולעדכן את משרד הבריאות בסטטוס בדיקה, למשל, האם נבדק הגיע, או לחילופין, האם נבדק סירב לקיים את הבדיקה. המערכת מעניקה שליטה מלאה למשרד הבריאות בכל רגע נתון, בכל הנוגע לבדיקות ולנבדקים. השנייה היא מערכת חכמה, העושה שימוש בנתוני החקירות האפידמיולוגיות ויודעת לשבץ לבדיקות קורונה אנשים שנחשפו לחולים מאומתים לבדיקות – במתחם הקרוב ביותר לאזור המגורים שלהם.

בהקמת מערך הבדיקות הדיגיטלי שולבו כמה גורמים בקבוצה: אמן דיגיטל, שהייתה אמונה על הפתרון האפליקטיבי ועל יישום הפרויקט מקצה לקצה; סקיורנט, שהייתה אחראית על אבטחת המידע והעברת הנתונים למשרד הבריאות באמצעות כספות דיגיטליות; אינוקום, שהעניקה פתרון וירטואליזציה; וחטיבת ה-IT של הקבוצה, שהייתה אחראית על תכנון והגדרת הארכיטקטורה בנושאי תשתית, תקשורת, DR, ניטור, אבטחת מידע ואינטגרציה בין הממשקים הרבים. זאת, בנוסף להקמת מערך תחזוקה ושירות מנוהל, מקצה לקצה, בפריסה ארצית מלאה. המערך שנבנה מתמודד עם יותר מ-30,000  בדיקות ביום.

זיו אברמוביץ', סמנכ"ל חטיבת הפיתוח באמן, ומיטל קורן, מנהלת אמן דיגיטל, קבוצת אמן. צילום: מיכאל שטרן

זיו אברמוביץ', סמנכ"ל חטיבת הפיתוח באמן, ומיטל קורן, מנהלת אמן דיגיטל, קבוצת אמן. צילום: מיכאל שטרן

לדברי זיו אברמוביץ', סמנכ"ל חטיבת הפיתוח באמן, "הקמת המערך הטכנולוגי הזה, ותפעולו בפרק זמן כמעט בלתי סביר, התאפשרו הודות לצוותים, שעבדו על הפרויקט בלא לאות סביב השעון. נדרשנו להעמיד פרויקט לאומי בסדר גודל חסר תקדים, ותחת לוח זמנים כמעט בלתי אפשרי. הדבר נעשה תוך תחושת שליחות".

לדברי מיטל קורן, מנהלת אמן דיגיטל, "שילבנו בפרויקט יכולות רבות, כמו אבטחת מידע, דיגיטל ואינטגרציית נתונים. הקמנו מערך מורכב מאד בפרק זמן קצר".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עליזה קורן

    כל הכבוד! אלופים,חתיכת פרוייקט. יישר כוח!

אירועים קרובים