עליבאבא, טנסנט וביידו לא יכללו בחרם ההשקעות האמריקני של טראמפ

צו מנהלי של הנשיא מחזק את האיסור על השקעות אמריקניות בסין ● מספר חברות סיניות יתווספו לרשימה השחורה ולאיסור ההשקעה שהחל מנובמבר האחרון, משום שהן מקיימות לכאורה יחסים עם צבא סין, וההשקעה בהן תורמת לערעור ביטחון המולדת

הורחב אך לא כולל את טנסנט, ביידו ועליבאבא. חרם ההשקעות האמריקני. אילוסטרציה: BigStock
רצה חרם מניות נרחב עד השקעות בסין. דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב. צילום: BigStock

רצה חרם מניות נרחב עד השקעות בסין. דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב. צילום: BigStock

ממשל טראמפ ביטל את התכניות להוסיף לרשימה השחורה של חברות סיניות שנאסר על אמריקנים להשקיע בהן גם את ענקיות הטכנולוגיה הסיניות עליבאבא (Alibaba), טנסנט (Tencent), וביידו (Baidu), כך נודע לרויטרס מדיווח של ארבעה אנשים שמכירים את הנושא.

הוול סטריט ג'ורנל דיווח בתחילת ינואר כי הרשויות בארה"ב דנו בהרחבת חרם המניות לחברות שנאסר על אמריקנים להשקיע בהן, בגלל קשריהן לכאורה עם הצבא וכוחות הביטחון של סין.

כעת מוסר האיום ככל הנראה מעל ראשן של עליבאבא, טנסנט וביידו, שיחד יש להן שווי שוק של 1.4 טריליון דולר. עם זאת, על פי מקורות שציטט הג'ורנל, הרשימה תכלול תשע חברות נוספות, שטרם פורסם שמן, ולמעלה ממאה חברות-בנות של חלק מהחברות שכבר נכללות בחרם.

כזכור, בנובמבר הוצא צו נשיאותי על ידי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ובו תביעה לאסור השקעות במספר חברות גדולות שמוצאן בסין. לחרם זה התכוון ממשל טראמפ להוסיף את ביידו, טנסנט ועליבאבא. כעת, לפי המקורות, הממשלה החליטה שלא לכלול את השלוש ברשימה, וזאת לאחר פגישה בנדון, שנערכה ביום ג'.

מוקדם יותר, המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, משרד החוץ והפנטגון הסכימו כי לחברות הללו יש קשרים עם הצבא, המודיעין ומנגנוני הביטחון הסיניים. רבים האמינו כי קביעה זו מספיקה בכדי להכניס את השלוש לרשימה השחורה ולחרם ההשקעות, ואולם לעת עתה התחזיות הללו התבדו.

סטיבן מנושין, שר האוצר האמריקני. צילום: BigStock

סטיבן מנושין, שר האוצר האמריקני. צילום: BigStock

את הסיבה לשינוי בתכנית אפשר אולי להבין מדברי שר האוצר האמריקני, סטיבן מנושין, שאמר כי סנקציות נגד חברות כה גדולות יערערו את יציבות השוק, ויובילו לתוצאות כלכליות שליליות. עליבאבא וטנסנט הן החברות הציבוריות הסיניות הגדולות ביותר מבחינת היוון (capitalization).

במשרד האוצר מודאגים מהשפעת הרחבת הרשימה – שכבר אילצה את הבורסות וספקי מדדי המניות להדיר חברות מסוימות ממדדיהן – על השוק. עליבאבא, טנסנט וביידו נסחרות בכבדות במדדי המניות העולמיים ובקרנות הנסחרות בבורסה (ETF), העוקבות אחר מדדים אלה. בשנים האחרונות שווי השוק של שלוש החברות זינק, ויש להן ללא ספק השפעה גדולה על הנעשה בשוקי המסחר העולמיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים