צפו: מהומה בדיון בכנסת בנושא חסימת אנשי ימין על ידי פייסבוק

דיון שאמור היה לעסוק ב-"צנזורה של אנשי ימין" בפייסבוק הפך לזירת התגוששות וצעקות, לאחר שיו"רית ועדת המדע והטכנולוגיה טענה שהיא מקיימת את הישיבה רק כי היא חייבת ● נושא שבו נרשם קונצנזוס: ביקורת על אי הגעתם של נציגי הרשת החברתית

משכן הכנסת.

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת לא הצליחה לקיים היום (ג') דיון ענייני בטענות שפייסבוק מצנזרת באופן שיטתי משתמשים ישראליים מהימין. במקום לדון בנושא, בעקבות הצעה לסדר של ח"כ אריאל קלנר (הליכוד), הוועדה הפך לזירת התגוששות בין הגושים, קריאות ביניים וצעקות, כולל הטחת עלבונות אישיים ביו"רית, ח"כ עינב קאבלה (כחול לבן) – במיוחד מצידה של ח"כ אסנת מארק (הליכוד), שהפריעה למהלך הדיון כל הזמן. ח"כ מארק אף קראה במהלך הדיון פוסט מזויף, שיוחס לתנועת קריים מיניסטר.

המהומה פרצה מיד לאחר תחילת דבריה של היו"רית, שאמרה שהיא מקיימת אותו רק בגלל החובה המוטלת עליה להיענות להצעה לסדר של ח"כ קלנר. היא טענה שההצעה "מסמנת את המטרה מראש, ונועדה להפוך את הדיון לקרקס פוליטי, מאחר שהיא מדברת רק על אנשי ימין. יש להצטער על כך, מאחר שיש בהחלט מקום לדיון בהרחבה בחופש הביטוי בכלל ברשתות החברתיות, ולא להטות אותו לצד זה או אחר". דבריה נקטעו בקריאות ביניים של ח"כים מהימין, ובעיקר של הח"כים קלנר ומארק, בטענה שהיא קובעת מסקנות עוד לפני שהתחיל הדיון.

נושא שסביבו היה קונצנזוס בישיבה הוא אי הגעתם של נציגי פייסבוק אליה, והעובדה שבמקום זה שלחה החברה מכתב לקוני בלבד – שכצפוי, היא דוחה בו את טענת הח"כים. היעדרם של נציגי הרשת החברתית מהדיון עורר ביקורת נוקבת על פייסבוק מכל הח"כים שנכחו בו.

ח"כ מארק הקריאה פוסט מזויף

בדברי ההסבר להצעה כתב ח"כ קלנר: "באחרונה ישנה עלייה חדה בתופעת חסימות אנשי הימין בפייסבוק. בעלי עמודים בהם משתפים תכנים ימניים מקבלים השכם והערב הודעות על סגירת דפיהם או הודעות המאיימות בהורדת הדפים. מדובר באופן פשוט בסתימת פיות, צנזור מוחלט של השיח הימני אל מול שוויון נפש כלפי השיח השמאלני. גם כאשר השיח משמאל הינו בוטה ועושה שימוש בשפה שבדפים ימניים ראו בפייסבוק צורך לצנזר, החברה לא מצנזרת ומעלימה עין. בעצם, פייסבוק פשוט קיבלה החלטה: ימין – חוסמים, שמאל – משאירים. הגיע העת לעצור את התופעה האלימה הזו, אשר פוגעת בחופש הביטוי של אנשים רבים. הפגיעה בחופש הביטוי יכולה להיות מחר לכל צד".

צילום: דוברות הכנסת.

הח"כים קלנר ומארק ציינו כי הם קיבלו עשרות פניות של גולשים, שטענו שמסרים שלהם, שנוטים לצד הימני של המפה, נחסמו באופן שרירותי על ידי פייסבוק, בעוד שמסרים אחרים, משמאל, לא נחסמו. למרות דרישות עמיתיהם לוועדה, גם מארק וגם קלנר לא הביאו דוגמאות קונקרטיות כהוכחה לכך שפייסבוק פוסלת רק תכנים של אנשי ימין, מלבד דוגמה של פוסט של תנועת קריים מיניסטר, ש-"קרא" למפגינים נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להצטייד בגז פלפל נגד שוטרים ונגד אזרחים שבאים להתקיף אותם. הפוסט הזה פורסם לפני כמה שבועות ואף הוקרא על ידי נציג המשטרה במשדר חדשות בערוץ 13. אלא שכמה שעות לאחר פרסומו התברר שמדובר בפוסט שקרי, שלא פורסם על ידי התנועה. למרות זאת, מארק קראה את הפוסט בדיון, אולם לאחר מכן חזרה בה, תוך שהיא אומרת: "לא יסתמו לי את הפה".

ח"כ קאבלה אמרה לסיום כי "חבל מאוד שהדיון הדרדר לרמות כאלה, מה שמבאיש עוד יותר את ריחם ותדמיתם של חברי הכנסת בעיני הציבור". היא הוסיפה כי "יש נושאים בים שאפשר לדון בהם בהקשר של פייסבוק, ונערכו דיונים כאלה בעבר, למשל אודות העדר שקיפות מספיקה והעדר נציב תלונות ציבור בישראל, אבל כאשר מסמנים מראש את הצד הפוליטי, אי אפשר לקיים דיון ענייני".

ההצעה לסדר של ח"כ קלנר אינה הפעילות היחידה של ח"כים מימין נגד הצנזורה שלה הם טוענים. ח"כ עמית הלוי (הליכוד) הניח אתמול (ב') על שולחן הכנסת הצעת חוק שמגדירה, בפעם הראשונה בחוק הישראלי, מהי רשת חברתית ומעמידה בפני כל אחת מהן שתי אפשרויות: להימנע באופן מוחלט מהתערבות בתוכן המפורסם על ידי המשתמשים או להפעיל כללי קהילה שקופים ושוויוניים.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. טום

    חסמו אותי משום שאני מעלה מאמרים ותגובות מהצד הימני האידיאלוגי . פייסבוק ישראל הנו כלי של השמאל להינדוס תודעה. ממשלת ישראל חייבת לקרוא להנהלת פייסבוק לסדר ואם לא יתעשתו יוטלו עליהם קנסות ועיצומים שלא יהיה כדאי להם לפעול בישראל.

  2. סאני כהן

    פייסבוק חוסמת אותי על כל מילה שלדעתם היא מנוגדת להם - חופש הביטוי הוא מתנה לשמאלניים שלהם מותר הכל לרשום בהגבות . בסך הכל אני מגיב לאחד שרושם דברים שלא נראים לי ומעצבנים ופוגעים בי בתור ימני . וזה קרה וקורה הרבה פעמים בשמן האחרון הנה היום ה - 10-09-21 נחסמתי בפייסבוק לחודש שלם . אין לי מילים על כך . על היחס הבוטה בן ימני לשמאלני שהרי ידוע וזה מאוד בוטה שכך מתנהגת חברה ביחס לחהר בפייסבוק . יום אחד הקח שלט והעמוד מול משרדי החברה בשדרות רוטשילד תל - אביב ובו הרשום שכך ןכך מתנהגת חברת פייסבוק נגד ימניים - בושה וחרפה .

  3. תמי

    פייסבוק חסמה אותי כי אני פופולרית בקרב בוחרי הימין כי הוטרדתי בבוז מבוחרת שמאל אני לחצתי לתמיכה על תשובתה של זאת ואני נחסמתי כמו באמריקה בבחירות לנשיאות מישהו בשמאל מעורר אנדרולומסיה

אירועים קרובים